آماده همکاری با بورس هستیم

منیژه حیاتی

از ابتدای راه‌اندازی بورس کالای کشاورزی در کشور آنچه که همواره به عنوان یکی از چالش‌های اساسی این بازار مطرح شده است، عدم همکاری و رغبت تمامی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان فعال در این صنعت بوده که در نهایت وجود این کاستی نتوانست بورس را در افزایش حجم معاملات و فراگیری آن در اقصی نقاط کشور یاری دهد. از این رو، تهیه طرحی که علاوه بر تشویق تولیدکنندگان، آنها را به همکاری با بورس و انجام معاملات خود در این بازار ملزم کند، در ابتدای پروسه پذیرش هر کالایی در بورس کالا ضروری است تا نهایتا توسعه و رشد معاملات را محقق کند. یکی از کالاهایی که اخیرا توسط شرکت خدمات حمایتی وزارت جهاد کشاورزی برای پذیرش در بورس پیشنهاد داده شد، عرضه بذور اصلاح شده کشاورزی است که به گفته مدیر بذور نهال این شرکت سالانه ۵۰۰هزار تن تولید در این بخش داریم که به دلیل محدود بودن تولیدکنندگان خصوصا در بذور سیب‌زمینی و ذرت شرایط مناسبی را جهت عرضه در بورس دارد.

اکبر غضنفری در خصوص مطالعاتی که تاکنون در خصوص عرضه این محصولات در بورس شده است و نتایج جلسات برگزار شده با همکاری مقامات بورس گفت: یکی از وظایف اصلی پذیرش شرکت خدمات حمایتی، تولید، تامین و توزیع انواع نهاده‌های کشاورزی مشتمل بر کود، بذر و نهال و ماشین‌آلات کشاورزی است؛ از این رو طی جلساتی با مسوولان بورس، بررسی کردیم که آیا امکان دارد تولیدکنندگان بخش‌خصوصی در این بخش محصولات خود را بر روی تابلو بیاورند.

وی ضمن اعلام آمادگی شرکت خدمات حمایتی نسبت به انتقال معاملات بذور کشاورزی از بازار سنتی به بورس گفت: اگر تولیدکنندگان بذرهای کشاورزی بتوانند شرایط بورس را قبول کنند، پذیرش در بورس بهترین امکانی است که می‌توان بازار بذور کشاورزی را که در‌حال‌حاضر توافقی و کاملا غیررقابتی است، رقابتی و شفاف کرد. غضنفری با تاکید بر اینکه سالم‌سازی بازار بذور کشاورزی و کشف قیمت‌های واقعی هدف اصلی پیشنهاد این طرح بوده است، افزود: البته نگرانی اصلی این است که تولید کنندگان نتوانند الزامات بورس را در برخی موارد از جمله استانداردها و ارائه تضامین تامین کنند؛ چرا که بورس تاکید بسیاری بر روی کیفیت و استاندارد کالا و تضمین معاملات دارد و در غیر این صورت عرضه کننده باید خسارات مربوط به آن را پرداخت کند.

وی گفت: البته تاکنون در قدم اول در صورت پذیرش در بورس، بذر سیب‌زمینی عاری از ویروس و بذر ذرت که به ترتیب ۴۰هزار و ۱۰هزار تن در کشور تولید می‌شود را با مقامات بورس مطرح کرده‌ایم. مدیر بذر و نهال شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به بحث مازاد تولید بذور در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین و جالب توجه‌ترین زمینه‌های فعالیتی بورس در زمینه بذور کشاورزی، معامله مازاد مصرف این محصولات در کشور است که اگر بتوانیم این مازاد را در بورس عرضه کنیم، قدم بزرگی در شفاف‌سازی قیمت‌های صادراتی برداشته‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان الزامی برای تولیدکنندگان جهت عرضه محصولاتشان در بورس به وجود آورد، گفت: هنوز به توافقی در این خصوص با بورس نرسیده‌ایم؛ چرا که باید در وهله اول بررسی کنیم که آیا تولیدکنندگان بذور کشاورزی توان حضور در بازارهای بورس را دارند یا خیر. ضمن آن که باید شرایط حضور این تولید کنندگان از طریق انجمن‌ها و سندیکاهای وابسته پیگیری شود به‌طوری‌که اگر هم قرار باشد که برنامه مدونی برای شرکت‌ها تهیه شود، باید از طریق همین تعاونی‌ها و انجمن‌های وابسته به آنها اجرا شود.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت عرضه محصولات مذکور در بورس، جایگاه شرکت خدمات حمایت کشاورزی و وظایف آن چگونه تعریف خواهد شد، گفت: این شرکت در قالب خریدار در بورس حاضر خواهد شد و با این اقدام ضمن تامین نیاز خود می‌تواند از قیمت‌گذاری شفاف بورس نیز استفاده کند.