شمش گران وارداتی در کارخانه‌‌های فولاد ایرانی

گروه بورس کالا - آزاده حسینی: با افزایش قیمت فولاد در بازارهای جهانی، مصرف‌کنندگان فولاد خام داخلی که اغلب بخش‌خصوصی هستند از این پس باید برای تولید انواع میلگرد و تیرآهن پول بیشتری برای خرید مواد اولیه وارداتی (شمش فولاد) بپردازند. به طوری که برخی از فولادسازان بخش‌خصوصی شمش فولاد را بین ۶۹۰ تا ۷۱۰دلار در هر تن می‌خرند و با صرف هزینه تولید باید محصول خود را که شامل میلگرد و تیرآهن است، بالای ۸۰۰تومان در هر کیلو بفروشند. بنابراین کاهش قیمت آهن در داخل در ماه‌های آینده دور از تصور است. قیمت انواع محصولات نیمه‌نهایی در بازارهای جهانی با رشد همراه شد. براساس اطلاعات و آمار ارائه شده از سوی متال‌بولتن از مبادلات جهانی در تاریخ ۲۱ ژانویه مطابق با یک‌بهمن ماه و مقایسه قیمت‌های ارائه شده با مبادلات هفت روز قبل نرخ انواع محصول نیمه‌نهایی با رشد بین ۵ تا ۲۵دلاری همراه شد البته برخی کشورها از جمله ایران قبل از رشد همه‌گیر قیمت محصولات نیمه‌نهایی را بالاتر از نرخ جهانی خریداری می‌کردند.

بیلت

نرخ بیلت صادراتی ترکیه تحویل به صورت FOB بین ۶۷۰ تا ۶۷۵دلار در هر تن بود. اما این محصول در مبادلات ۷روز اخیر با ۱۵دلار رشد با نرخ ۶۷۰ الی ۶۹۰دلار مبادله شد.

نرخ محصولات صادرات هند تحویل به صورت FOB نیز ۱۰دلار رشد یافت؛ اما در بازارهای جهانی نسبتا نرخ متعادلی داشت.

به طوری که با قیمت هر تن ۶۵۰ تا ۶۶۰دلار در هر تن مورد مبادله قرار گرفت. اما محصولات وارداتی به ایران از کشورهای CIS با وجود رشد اندک ۵دلاری ۶۹۵ تا ۷۱۰دلار بود و از سایر کشورها نیز ۶۹۵ تا ۷۱۰دلار در هر تن بیلت وارد شد.

این در حالی است که شمش وارداتی به ایران در سال ۸۴ تنی ۴۸۰دلار بود.

بیلت صادراتی در بازار داخلی چین تنها محصولاتی بودند که در بازارهای جهانی تغییر قیمتی طی مبادلات ده‌روز اخیر نداشتند؛ به طوری که نرخ بیلت صادراتی چین تحویل به صورت FOB ۷۳۰ تا ۷۵۰دلار در هر تن و بیلت در بازارهای داخلی چین با نرخ ۴۹۵ و ۵۰۵دلار در هر تن مبادله می‌شد که بدین ترتیب نرخ بیلت در بازارهای داخلی چین ارزان‌تر از تمام بازارهای دنیا طی مبادلات ده‌روز اخیر بوده است. اما نرخ بیلت در بازارهای داخلی ایتالیا با رشد ۱۵دلاری ۶۴۵دلار در هر تن شد و محصولات صادراتی برزیل هم بدون تغییر قیمت نسبت به مبادلات ۱۰روز اخیر با میانگین نرخ ۵۹۵دلار مورد مبادله قرار گرفت.

اسلب

اسلب صادراتی چین در بین سایر محصولات نیمه‌نهایی در بازارهای جهانی بیشترین رشد را داشت؛ به طوری که با نرخ رشد ۲۵دلاری به قیمت ۵۹۰ تا ۶۰۰دلار مبادله شد.

در حالی که نرخ اسلب صادراتی اوکراین تحویل به صورت FOB از دریای سیاه بدون تغییر قیمت نسبت به مبادلات یک هفته اخیر با نرخ ۵۲۰ تا ۵۴۰ دلار در هر تن مبادله شد.

نرخ اسلب وارداتی کشورهای CIS به آسیای جنوب شرقی تحویل به صورت C&F با ده دلار رشد معادل ۶۰۰ تا ۶۲۰ دلار در هر تن بود. اسلب صادراتی برزیل هم در مبادلات ده روز اخیر از رشد ۱۰ دلاری برخوردار شد که قیمت این فلز را در بازارهای جهانی به پایه نرخ ۵۴۰ دلار و حداکثر نرخ آن را به ۵۵۰ دلار در هر تن رساند.

شمش چدن

نرخ شمش چدن در اکثر بازارها ثابت بود؛ اما واردات این محصول به آمریکا در مبادلات ده روز اخیر به شدت با کاهش قیمت مواجه شد؛ به طوری که شمش چدن وارداتی تحویل به صورت ۲۱۵C&F دلار افت قیمت داشت و به نرخ ۴۱۵ دلار در هر تن رسید که به احتمال زیاد تغییر کشور مبدا باعث این افت قیمت شده است.

قیمت وارداتی شمش چدن به کشورهای ایتالیا و آسیای جنوب شرقی بدون تغییر نرخ با میانگین به ترتیب ۴۹۲ و ۴۸۰ دلار در هر تن بود و برزیل نیز این محصول را به صورت FOB با نرخ ۳۷۰ تا ۳۷۵ دلار صادر کرد.

کلاف گرم

کلاف گرم در بازارهای جهانی با رشد ۱۰ تا ۵۰ دلاری همراه شد؛ اما نرخ این محصولات در بازارهای داخلی ایران از همه جا بالاتر بود. این در حالی صورت گرفت که نرخ کلاف گرم در مبادلات ۱۰ روز اخیر در بازارهای داخلی ایران ثابت بوده و با نرخ ۷۶۰ تا ۷۸۰ دلار در هر تن صورت گرفت.

نرخ این محصول در بازار داخلی چین ۵۷۰دلار و محصول وارداتی کلاف گرم به کشورهای امارات متحده با ۵۰دلار رشد، ۷۳۵دلار، هند با ۳۰دلار افزایش معادل ۷۴۵دلار، ایران با رشد ۱۰دلاری با میانگین نرخ ۷۴۵دلار در هر تن مورد مبادله قرار گرفت و همچنین واردات کلاف گرم به ترکیه از روسیه با ۳۵دلار رشد ۶۹۰دلار و وارداتی اوکراین ۶۲۵تا ۶۳۰دلار در هر تن بود.

نرخ کلاف گرم واردات هند هم با ۳۰دلار رشد قیمت ۷۴۵دلار شد.

کلاف سرد

کلاف سرد نیز مانند کلاف گرم در بازارهای داخلی ایران با نرخ بالاتری وارد می‌شد؛ به طوری که واردات کلاف سرد از کشورهای CIS به ایران با ۳۵دلار رشد با نرخ ۷۵۰ تا ۷۵۵دلار صورت می‌گیرد.

این در حالی است که نرخ وارداتی کلاف سرد از روسیه به ترکیه ۷۱۰ تا ۷۵۰دلار و از اوکراین به روسیه معادل ۶۸۰ تا ۶۹۰دلار در هر تن بود. البته اوکراین قیمت کلاف سرد خود را به میزان ۶۰دلار طی مدت ذکر شده کاهش داده است.

در قسمت صادرات هم کشورهای هند و چین نرخ کلاف سرد را بین ۸۵ تا ۳۰دلار رشد داده‌اند و برزیل ۴۰دلار کاهش داده است که FOB آن به ترتیب با نرخ چین ۷۱۵ تا ۷۳۵دلار، هند ۷۱۵ تا ۷۳۵دلار، برزیل ۶۳۰ تا ۶۴۰دلار در هر تن بود.

کلاف گالوانیزه

کلاف گالوانیزه نیز در بازارهای داخلی ایران بالاتر از قیمت‌های جهانی بود و این به دلیل رشد قیمت این محصول در بازارهای جهانی و گران‌فروشی صادرکنندگان به ایران است.

به طوری که نرخ کلاف گالوانیزه در ترکیه ۸۷۰ تا ۸۷۵دلار و وارداتی این محصول به ایران از کشورهای CIS در بندر انزلی معادل ۹۱۰ تا ۹۲۵دلار در هر تن قیمت خورد.