در هفته گذشته به دلیل مصادف شدن تعطیلات پایان سال مسیحی با دوره‌های معاملاتی بورس لندن و همچنین به دلیل کاهش طبیعی حجم معاملات در آخر سال، نوسانات قیمت تا حدی تشدید شدند. کاهش موجودی‌های مس در شانگهای در ۲ هفته گذشته و آمارهایی که نشان از افزایش خرید توسط چینی‌ها می‌داد، به روند افزایش قیمت فلزات در اوایل هفته کمک کرد، اما آمار ضعیف بخش مسکن آمریکا در اواخر هفته منجر به کاهش نسبی قیمت اکثر فلزات شد. کاهش ۹‌درصدی فروش خانه‌های نو (به نسبت ماه گذشته) و افت ۱/۶‌درصدی قیمت مسکن در آمریکا، گمانه‌زنی در مورد رکود اقتصادی در سال ۲۰۰۸ را افزایش داد و بازارهای مالی از جمله بازار فلزات را با نوسانات منفی مواجه کرد.

همچنین باید در نظر داشت که افزایش اخیر قیمت فلزات تا حدی به short covering (خرید جبرانی توسط معامله‌گرانی که بر کاهش قیمت شرط بسته اند) و بستن دفاتر معاملات برای آخر سال مربوط است. بنابراین به دلیل انتظارات رکودی، فعلا نمی‌توان برای فلزات، روند صعودی مناسبی را برای نیمه اول سال ۲۰۰۸ پیش‌بینی کرد. اگر همان‌طور که برخی پیش‌بینی کرده‌اند، رکود بخش مسکن آمریکا تا اواسط سال ۲۰۰۸ به پایان برسد، ممکن است با آغاز فصل خرید توسط چینی‌ها در اواسط سال ۲۰۰۸، روند قیمت فلزات بهبود یابد.

مس

نوسانات قیمت مس در هفته گذشته بسیار قابل توجه بود. در اواسط هفته قیمت مس پس از ۴ روز صعودی به بیش از ۷۰۶۲‌دلار برای هر تن افزایش یافت، اما با انتشار آمار ضعیف مسکن در ایالات متحده و همچنین به دلیل این که معامله‌گران فعلا انتظار افزایش قیمت ندارند، در اواخر هفته، قیمت‌ها کاهش یافت.

برای کل هفته قیمت مس با ۳/۱‌درصد افزایش به ۶۷۱۵‌دلار برای هر تن رسید. همچنین، موجودی‌های مس در بازار لندن با ۱/۰‌درصد افزایش به ۱۹۸۴۰۰‌تن و موجودی‌های مس در بازار شانگهای با ۱۲۵‌تن کاهش به ۲۵۵۹۷‌تن رسیدند.

مجموع موجودی‌های لندن، شانگهای و نیویورک ۲۳۸۱۰۳ تن است که معادل مصرف ۸/۴‌روز جهان می‌باشد.

میانگین متحرک ۲۰ روزه، ۱۰۰ روزه و ۲۰۰ روزه قیمت مس به ترتیب ۶۷۰۶‌دلار، ۷۳۴۴‌دلار و ۷۴۳۷‌دلار می‌باشد. RSI ۱۴ روزه نیز ۴۶/۵۰ است. بنابراین روند قیمت را فعلا نمی‌توان قدرتمند ارزیابی کرد.

آلومینیوم

در هفته گذشته قیمت آلومینیوم با ۲/۰‌درصد کاهش به ۲۳۶۰‌دلار برای هر تن رسید. موجودی‌های آلومینیوم نیز با ۱/۰‌درصد کاهش به ۹۲۸‌هزار تن رسیدند. در ماه اکتبر و نوامبر، با از بین رفتن مشوق‌های مالیاتی برای صادرات، چین وارد کننده آلومینیوم بود.

ولی صادرات محصولات آلومینیومی از چین بسیار بالا و از رشد بیش از ۵۰‌درصد برخوردار می‌باشند. چین در حال حذف مالیات بر واردات آلومینا می‌باشد، بنابراین، واردات آلومینا احتمالاً افزایش خواهد یافت و این امر ممکن است بر حاشیه سود کارخانه‌های تصفیه آلومینا اثر منفی بگذارد.

موجودی‌های آلومینیوم در بازار شانگهای از ۹۵۵۹۳ تن به ۸۹۱۱۵ تن کاهش یافته است. همچنین موجودی‌های جهانی آلومینیوم در ماه نوامبر به ۷۴۶/۲‌میلیون تن رسیده است که ۳۳‌هزار تن از موجودی‌ها در ماه اکتبر کمتر است. تولید جهانی نیز از ۱۳۵/۲‌میلیون تن در ماه اکتبر به ۰۷۶/۲‌میلیون تن کاهش یافته است. در حال حاضر کمبود خاصی در بازارهای آلومینیوم مشاهده نمی‌گردد.

روی

در هفته گذشته قیمت نقدی روی با ۲/۱‌درصد افزایش به ۲۳۸۶‌دلار رسید. با وجود افزایش ۵‌درصدی موجودی‌های لندن از ۸۵۰۰۰‌تن به ۸۹۰۰۰ تن، روند قیمت مقاومت خوبی از خود نشان داد. موجودی‌های روی در بازار شانگهای نیز از ۴۱۵۷۵ تن به ۵۴۴۰۴ تن رسید که افزایش ۳۱‌درصدی را نشان می‌دهد.

با توجه به افت شدید قیمت روی در سال جاری، که تا حدی به عوامل تکنیکی مربوط می‌شود، معامله‌گران انتظار دارند که قیمت روی در سال ۲۰۰۸ از پایداری نسبی برخوردار باشد و حتی تحلیل‌گران برخی بانک‌های سرمایه‌گذاری قیمت در سال آتی را تا سطح ۳۰۰۰‌دلار برای هر تن تخمین می‌زنند.

سرب

قیمت سرب در هفته گذشته با ۵/۳‌درصد کاهش به ۲۵۶۱‌دلار رسید. موجودی‌های سرب با ۵‌درصد افزایش به ۴۵۵۰۰ تن افزایش یافتند. به دلیل از بین رفتن مشوق‌های صادراتی، صادرات سرب از چین کاهش یافته است که این امر خود در افزایش قیمت سرب در بازارهای جهانی مؤثر بوده است.

همچنین افزایش قیمت‌های جهانی سرب، باعث شده است تا نرخ کنسانتره سرب افزایش یابد و واردات کنسانتره سرب به چین کاهش یابد. بنابراین با وجود کاهش صادرات سرب از سوی چین، بازارهای داخلی این کشور چندان اشباع نشده‌اند.

منبع: شرکت کارگزاری فلزات مفید