بازار آهن در فصلی جدید
زهرا مسافر
گروه بورس کالا- روند قیمت آهن‌آلات در پاییز ۱۳۸۶ نسبت به سال ۱۳۸۵ با رشد همراه بوده است. رشد تقاضا، افزایش قیمت جهانی مواد اولیه و مشکلات مربوط به واردات فولاد مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت آهن‌آلات است.

با وجود تلاش دولت برای ثابت نگه‌داشتن رشد قیمت آهن‌آلات در سال‌جاری؛ اما بازار شاهد رشد قیمت انواع محصولات فولادی از ابتدای امسال بود که البته دولت با سیاست‌های کنترلی از جمله واردات فولاد سعی در مهار روند افزایشی قیمت‌ها داشت.
در این میان، افزایش قیمت شمش فولادی در بازارهای جهانی و کاهش تولید برخی واحدهای تولیدکننده فولاد داخلی، موجب شد تا اهداف دولت در ثبات قیمت آهن‌آلات در سال‌جاری با شکست مواجه شود.
به گونه‌ای که رشد میلگرد به طور میانگین یک‌هزار ریال و تیرآهن شاخه‌ای 324هزار ریال بود.
با اینکه دولت نتوانست در سال‌جاری جلوی رشد قیمت‌ها را بگیرد؛ اما بازار آهن هم‌اکنون آرام و روند رو به رشد آن متوقف شده است.
هم‌اکنون که در فصل سرما به سر می‌بریم، مصرف‌کنندگان انواع محصولات فولادی در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند و رکود نسبی بر بازار معاملات آهن مشاهده می‌شود و تجار برای انجام معاملات بزرگ آهن در تردید بسر می‌برند.
دنیای اقتصاد با ارائه گزارش تحلیلی روند قیمت آهن‌آلات را در پاییز ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ مقایسه کرده است که متن آن در پی می‌آید.
بنابراین گزارش، میلگرد 8 آجدار اهوازی در مهر ماه امسال به طور میانگین به نرخ 7هزار و 500ریال عرضه شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد 600ریالی در هر کیلو روبه‌رو است.
این محصول فولادی در آبان ماه سال‌جاری با رشد هر کیلو ۹۰۰ریال، ۷هزار و ۹۰۰ریال و در آذر ماه امسال نیز با افزایش ۸۰۰ریالی در هر کیلو به طور میانگین به نرخ ۷هزار و ۹۰۰ریال مورد مبادله قرار گرفت. به گونه‌ای که این سایز از میلگرد در سه ماهه پاییز سال گذشته به ترتیب به مبلغ هر کیلو ۶هزار و ۹۰۰ریال، ۷هزار ریال و ۷هزار و ۱۰۰ریال بود.
در سه ماهه پاییز امسال میلگرد 10آجدار تولید داخل به طور میانگین و به ترتیب به مبلغ هر کیلو 7هزار و 200ریال، 7هزار و 800ریال و 7هزار و 700ریال به فروش رسید که نسبت به سه ماهه مدت مشابه سال گذشته از رشد 300ریالی، 800ریالی و 600ریالی در هر کیلو مواجه شد.
میلگرد ۱۲ آجدار تولید داخل سه‌ماهه نخست نیمه دوم سال جاری به طور میانگین به مبلغ هر کیلو ۷هزار و ۳۰۰ریال عرضه شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۴۰۰ریالی در هر کیلو رو‌به‌رو شد.
این سایز از میلگرد در مدت یادشده به ترتیب به مبلغ هر کیلو 7هزار ریال، 7هزار و 500ریال و 7‌هزار و 300ریال عرضه شد.
هر کیلو میلگرد ۱۴ آجدار تولید داخل نیز که به طور میانگین در سه‌ماهه مهر، آبان‌ و آذرماه سال ۸۵ به نرخ ۶‌هزار و ۳۰۰ریال عرضه شد؛ اما در مدت مشابه امسال به طور میانگین به مبلغ ۷‌هزار و ۳۰۰ریال مورد مبادله قرار گرفت که از رشدی ۱۰۰۰ریالی در هر کیلو برخوردار شد.
طی مبادلات سه‌ماهه، پاییز امسال همچنین میلگرد 16آجدار تولید داخل به طور میانگین به نرخ7‌هزار و 300ریال در بازار غیررسمی به ثبت رسید که از رشد 1000ریالی در هر کیلو نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار شد.
در مدت یادشده در مبادلات صورت گرفته در بازار غیررسمی میلگرد ۱۸ آجدار تولید داخل نیز به طور میانگین شاهد رشدی ۱۰۰۰ریالی در هر کیلو نسبت به مدت مشابه سال گذشته بود به گونه‌ای که به مبلغ ۷‌هزار و ۳۰۰ریال به فروش رسید.
در سه‌ماهه پاییز امسال به طور میانگین هر کیلو میلگرد 20 آجدار تولید داخل به مبلغ 7‌هزار و 400ریال در بازار غیررسمی عرضه شد که از رشدی یک‌هزار و 100ریالی نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار است.
در مبادلات مهر، آبان و آذرماه سال جاری میلگرد ۲۲ آجدار تولید داخل نیز به طور میانگین به مبلغ ۷‌هزار و ۳۰۰ریال به فروش رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۱۰۰۰ریالی در هر کیلو مواجه شد.
طی مبادلات سه ماهه پاییز امسال هر کیلو میلگرد 25 آجدار تولید داخل به طور میانگین به نرخ 7‌هزار و 300ریال مورد مبادله قرار گرفت که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که به نرخ هر کیلو 6‌هزار و 300ریال بود از رشدی 1000ریالی برخوردار
بود.
در مدت مورد بررسی هر شاخه تیرآهن 14 به طور میانگین به نرخ یک‌میلیون و 200هزار ریال عرضه شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی 30هزار ریالی را تجربه کرد.
هر شاخه تیرآهن ۱۶ در سه ماهه پاییز امسال با رشدی ۷۵هزار ریالی در مقایسه با سه ماهه مدت مشابه سال گذشته به طور میانگین به مبلغ یک‌میلیون و ۴۶۵هزار ریال به فروش رسید.
هر شاخه تیرآهن 18 نیز در سه ماهه نخست نیمه دوم سال جاری به طور میانگین به نرخ یک‌میلیون و 800هزار ریال بود که از رشدی 20هزار ریالی در مقایسه با سه ماهه مورد بررسی سال گذشته برخوردار بود.
میانگین هر شاخه تیرآهن ۲۰ در مبادلات سه ماهه پاییز امسال به طور میانگین به مبلغ ۲میلیون و ۷۴۰هزار ریال عرضه شد که شاهد رشدی ۳۹۰هزار ریالی بود.
تیرآهن 24 و 27نیز در مدت مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد قیمت را تجربه کردند به گونه‌ای که هر شاخه تیرآهن 24 با افزایش 170هزار ریالی و هر شاخه تیرآهن 27 با رشد یک‌میلیون و 260هزار ریالی به طور میانگین به ترتیب به مبلغ 3میلیون و 370هزار ریال و 4میلیون و 810هزار ریال عرضه شدند.
به‌رغم رشد قیمت سایر سایزهای تیرآهن اما هر شاخه تیرآهن ۲۲ با افت ۱۱۰هزار ریالی به طور میانگین به مبلغ ۲میلیون و ۶۹۰هزار ریال به فروش رسید.