گروه بورس کالا- تاثیر قیمت نفت بر بازار فلزات به یکی از چالش‌های جدی معامله‌گران تبدیل شده است.

شیب روند تغییرات قیمت جهانی نفت (پایه وست‌تگزاس اینترمدیت، WTI) و فلزات پایه و طلا از آغاز سال ۲۰۰۷ میلادی طی دو دهه گذشته قیمت نفت به طور قابل‌توجهی پایین بود؛ به طوری که سیاست‌گذاران، مصرف‌کنندگان و واردکنندگان نفت از این ناحیه احساس نگرانی نمی‌کردند. به عنوان مثال، بین سال‌های ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۲ متوسط قیمت اسمی نفت حدود ۲۰دلار بوده است، اما از سال ۲۰۰۴ روند افزایش قیمت نفت تغییر کرد و از شروع سال جاری تشدید شد؛ به طوری که در ماه‌های اخیر به حدود ۱۰۰دلار رسید.
از آنجا که قیمت نفت به طرق مختلف و با درجاتی متفاوت تقریبا تمامی بخش‌های اقتصاد را متاثر می‌کند، تحولات اخیر بازارهای جهانی نفت نگرانی‌های بسیاری را به‌خصوص در بازار کالاهای اساسی ایجاد کرده است.
قیمت نفت از کانال‌های متعدد، از جمله به‌کارگیری آن به عنوان نهاده تولید و در حمل‌و‌نقل، منجر به افزایش هزینه تولید کالاهای اساسی و در نتیجه افزایش قیمت آنها می‌شود.
با توجه به اینکه فلزات اساسی از جمله کالاهای انرژی بر هم در مرحله تولید و هم در مرحله حمل و ‌نقل (مواد اولیه تولید و محصولات) به شمار می‌روند، انتظار می‌رود روند قیمت این کالاها به طور قابل‌توجهی از قیمت نفت متاثر شود.
با این وجود همان طور که از نمودار روبه‌رو قابل‌مشاهده است، مقایسه روند قیمت نفت با روند قیمت فلزات اساسی و طلا از شروع سال ۲۰۰۷ میلادی حاکی از آن است که اگرچه اثرات افزایش قیمت نفت در قیمت‌های جهانی مس و طلا تا حدی زیادی منعکس شده، اما افزایش قیمت فولاد بسیار ملایم بوده است. نکته جالب‌توجه این است که قیمت آلومینیوم و روی طی این دوره کاهش ملایمی را نشان می‌دهند.
پرسش اساسی که در ذهن متبادر می‌شود این است که اثرات افزایش قیمت نفت تا چه اندازه، چگونه و با چه سرعتی بازار فلزات پایه را متاثر خواهد کرد؟ اگرچه عوامل متعددی در تعیین قیمت فلزات پایه اثرگذار هستند و می‌توانند مانع از انعکاس دقیق افزایش قیمت‌های نفت بر قیمت فلزات پایه شوند یا اثر آن را تشدید کنند.
به هر حال به نظر می‌رسد، اثرات افزایش قیمت نفت هنوز در بازار فلزات پایه تخلیه نشده است و افزایش قیمت‌ آنها دور از انتظار نخواهد بود.
منبع: مدیریت مطالعات اقتصادی و برنامه‌ریزی بورس کالای ایران