خرید بزرگ «میتال» در چین

گروه بورس کالا- بعد از اینکه لاکشمی میتال بزرگترین فولادساز جهان برای سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد در غرب آسیا ناامید شد، به منظور ثابت نگاه داشتن جایگاه خود در بازار به سرعت در حال رشد فولاد و به دست آوردن سود بیشتر در این بازار با پرداخت بیش از ۷/۱میلیارد دلار بخش زیادی از سهام شرکت فولادسازی «اورینتال» چین را به دست گرفت. به گزارش بلومبرگ این قرارداد احتمالا به لاکشمی میتال، مدیرعامل آرسلورمیتال امکان می‌دهد تا با در اختیار داشتن ۱۳/۷۲درصد از سهام این کارخانه اولین سرمایه‌گذار خارجی باشد که کنترل یک کارخانه فولاد در چین را در اختیار می‌گیرد. چین ظرف ۱۰ سال گذشته ۶۵درصد از رشد تولید فولاد دنیا را به خود اختصاص داده است و صنعت فولاد این کشور هم اکنون چهار برابر صنعت فولاد ایالات متحده است.

فنگ ژانگ، کارشناس موسسه JPMorgam گفت: ‌استراتژی آرسلورمیتال درباره بازار فولاد چین همواره تجاوز کارانه و سلطه‌‌جویانه بوده است و چین نیز بازاری نیست که فولادساز بزرگی مثل آرسلورمیتال چیزی را از دست بدهد.

بعد از آشکار شدن صحبت‌های مربوط به انجام این معامله سهام اورینتال ۱۹درصد افزایش یافت و به ۴۴/۶دلار هنگ‌کنگ در هر سهم رسید که بزرگترین افزایش قیمت سهام این شرکت در طول یک روز از مارس‌۲۰۰۴ تاکنون بود. سهام آرسلورمیتال نیز ۹۵ سنت یا به عبارتی ۸/۱درصد کاهش یافت و به ۵۷/۷۴دلار در هر سهم رسید.

میتال گفت: تقویت جایگاه آرسلورمیتال در بازار به سرعت در حال رشد چین یکی از هدف‌های مهم در استراتژی این شرکت است. میتال قصد دارد اورینتال را به یکی از پیشتازان تولید فولاد در چین تبدیل کند.

شرکت فولاد اورینتال چین که کارخانه‌های اصلی‌اش در دو استان شمالی هبی و جنوبی‌گوانگدونگ این کشور قرار دارد، کنترل شرکت آهن و فولاد JINXI را نیز که بیست و نهمین فولادساز بزرگ چین است در اختیار دارد.

ژانگ گفت: آرسلورمیتال می‌تواند از شرکت فولاد اورینتال چین به عنوان سکوی پرتاب به بازار فولاد این کشور و در اختیار گرفتن و خرید سهم بیشتر از صنعت فولاد چین استفاده کند. آرسلورمیتال می‌تواند این مدل را تکرار کند و با خرید کارخانه‌های خصوصی فولاد چین سریعا حضور خود در چین را توسعه و گسترش دهد. البته این امر منوط به صدور اجازه‌ قانونی برای خرید این کارخانه‌ها است. چین قوانین صریح و روشنی درباره سرمایه‌گذاری‌های خارجی در شرکت‌های فولادساز خصوصی ندارد.

آرسلورمیتال که ۲۹درصد از سهام شرکت فولاد «هوتان والین» در شن‌زن چین را در اختیار داشت به تازگی و بعد از موافقت دولت چین سهم خود را در این شرکت افزایش داده و آن را به ۰۲/۳۳درصد رساند. آرسلورمیتال در پروژه مشترک فولاد شانگهای نیز به همراه شرکت نیپون استیل و شرکت آهن و فولاد بائوشان، ۱۲درصد سهم دارد. این کارخانه ورقه‌های فولادی برای استفاده در صنعت اتومبیل‌سازی تولید می‌کند. اوندار اوترا دووک، نایب رییس بخش ادغام و تملک شرکت‌های فولادی دیگر در شرکت آرسلورمیتال گفت: ما به چین به عنوان عامل کلیدی در رشد و موفقیت صنعت فولاد نگاه می‌کنیم.

شرکت اورینتال سالانه بیش از ۳میلیون تن فولاد خام تولید می‌کند. این شرکت در شش ماه اول امسال ۷۶۹میلیون یوآن (۱۰۴میلیون‌دلار) سود از فروش ۶۵/۶میلیارد یوآنی تولیدات خود به دست آورد. این شرکت تا سال ۲۰۱۰ با نوسازی دستگاه‌ها و تجهیزاتش و همچنین ادغام با شرکت‌های فولادی دیگر، ظرفیت تولیدات خود را به ۱۰میلیون تن در سال می‌رساند.

آرسلورمیتال تکنولوژی‌های مدرن و اطلاعات فنی جدید را در اختیار اورینتال خواهد گذاشت و به این شرکت در تهیه سنگ آهن و زغال سنگ که در حال حاضر بسیار مشکل شده است، کمک می‌کند. بیش از ۳۲۰هزار نفر در ۶۰ کشور دنیا به عنوان کارگر یا کارمند مشغول کار در شرکت آرسلومیتال هستند. این شرکت سال گذشته با تولید ۱۱۸میلیون تن فولاد خام، ۱۰درصد از مجموع خروجی جهانی این فلز را به خود اختصاص داد و درآمدی معادل ۶/۸۸میلیارد دلار کسب کرد.