ترافیک کارگزاران در بورس کالا

آزاده حسینی

حضور ۵۲ کارگزار بورس کالا که به احتمال زیاد فرآیند انتخاب و دریافت مجوز آنها تا پایان سال‌جاری به طول خواهد انجامید، نوید‌بخش بورسی فعال خواهد بود. طبق مصوبه هیات وزیران که در تیرماه سال‌جاری منتشر شد، سازمان بورس و اوراق بهادار مقرر شد سازمان بورس و اوراق بهادار ظرف ۳ماه با انجام فراخوان و براساس ضوابط و مقررات جاری نسبت به انتخاب کارگزاران جدید که غیر ذی‌نفع در امر تجارت فولاد باشند، اقدام کرده و کارگزاران فعلی نیز براساس همین ضابطه مورد تجدیدنظر قرار بگیرند. با این تصمیم هیات وزیران، ۲۰کارگزار دیگر هم به رینگ مبادلاتی بورس کالا افزود که ده کارگزار از کارگزاران فعال در بورس اوراق بهادار هستند و براساس بیشترین امتیاز کسب شده، انتخاب شده و منتظر دریافت مجوز اعطای کارگزاری از بورس کالا هستند. اسامی این کارگزاران به ترتیب شرکت کارگزاری نهایت‌نگر، بانک سپه، خبرگان سهام، بانک کشاورزی، بهمن، بانک صادرات ایران، رضوی، بانک ملی ایران، حافظ و سهم آشنا است.

اینکه چرا در ابتدا اسامی کارگزاران فعال در بورس اوراق بهادار اعلام شده، سپس سایر کارگزاران که حدود ۳سال است منتظر دریافت مجوز هستند، مشخص نیست و سازمان بورس اوراق بهادار تصمیم‌گیرنده بوده، اما برای پاسخ سوالاتی در مورد اینکه آیا در حال حاضر بورس کالا کشش ورود ۵۲کارگزار را دارد یا خیر، چرا در حالی که قرار بود محصولات جدید وارد رینگ مبادلاتی شده و با گسترش بورس کالا کارگزاران وارد شوند. این اتفاق نیفتاد؟

با اعضای هیات‌مدیره و عضو کانون کارگزاران و یک متقاضی دریافت کارگزاری به گفت‌وگو نشستیم، متن زیر مشروح گفت‌وگو با ایشان است:

حسین ملاحسین‌آقا، رییس هیات‌مدیره شرکت بورس کالای ایران در این باره به خبرنگار دنیای‌اقتصاد گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار، کارگزاران جدید بورس کالا را انتخاب کرده و بورس کالا در نحوه انتخاب یا اینکه در ابتدا کارگزاران بورس اوراق بهادار وارد مبادلات بورس کالا شوند، دخالتی نداشته است.

وی ادامه داد: البته تا کارگزاران جدید وارد رینگ مبادلات در بورس کالا شوند، زمان می‌برد تا طی مراحل کامل اداری ورود آنها به رینگ مبادلات، می‌شود برای گسترش و بالا بردن حجم مبادلات بورس کالا کاری انجام داد.

وی تاکید کرد: برای گسترش بورس کالا بهتر است که بر تنوع محصولات بفزاییم و این کار با عزم عمومی امکان‌پذیر است؛ چرا که با ورود محصولی به بورس کالا سیستم فروش آن متحول شده و فضا رقابتی می‌شود و اجرای آن زمان‌بر است.

وی ادامه داد: یک عزم جدی باعث ورود آهن و فولاد به بورس شد و اگر همین موضوع در مورد سایر محصولات ادامه پیدا کند می‌توانیم شاهد محصولات جدید در بورس کالا باشیم و گر نه این موضوع امکان‌پذیر نیست یا اگر هم اجرایی شود، موفق نخواهد بود.

رییس هیات‌مدیره بورس کالا اظهار داشت: اگر فرهنگ‌سازی لازم در مورد بورس انجام بگیرد و مزایای آن مشخص شود تمایل برای حضور در بورس کالا افزایش پیدا می‌کند. وی ادامه داد: شاید معرفی سایر بورس‌های کالایی معتبر دنیا و ارائه تجارب آنها در این زمینه بی‌تاثیر نباشد.

حسین خزلی خرازی، عضو هیات‌مدیره بورس کالا و عضو کانون کارگزاران و از دریافت‌کنندگان کارگزاری‌های جدید معتقد است: مصوبه هیات وزیران مبنی بر افزایش تعداد کارگزاران باعث شد تا این فرآیند به سرعت انجام شود و سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد اینکه در ابتدا به کارگزاران بورس اوراق بهادار که متقاضی کارگزاری در بورس کالا بودند مجوز بدهد، مختار بود و بورس کالا در این خصوص اظهار نظری نکرد. وی ادامه داد: همچنین مقرر بود هیات‌مدیره بورس کالا نیز به صورت موازی در مورد پذیرش محصولات جدید برای ورود به بورس کالا اقدام کند که همین طور هم بوده و در حال آماده‌سازی مقدمات برای پذیرش کالاهای جدید هستیم.

وی گفت: کارگزاری یک حرفه است که رابط بین سرمایه‌گذار و بازار است و در هر فضایی می‌تواند فعالیت کند و برای کار کردن کارگزاران جدید در بورس کالا مشکلی وجود ندارد؛ چرا که برخی‌ها معتقدند کارگزاران بورس اوراق بهادار نمی‌توانند در بورس کالا کار کنند.

وی ادامه داد: کارگزار فقط باید به شبکه و نرم‌افزارها متصل باشد و اطلاعات مربوط به سفارش‌ها را دریافت و مدیریت کنند. خرازی ادامه داد: تا پایان هفته آینده مجوز کتبی کارگزاری از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار اعطا می‌شود و سایر کارگزاران نیز تا ماه آینده اعلام خواهند شد.

وی در مورد ورود محصولات جدید به رینگ مبادلاتی بورس کالا گفت: اعضای هیات‌مدیره در تلاش است تا هر چه سریع‌تر محصولات جدید را پذیرش کرده و وارد رینگ کند و با تضامینی که بورس کالا از طرفین مبادلات دریافت می‌کند، متقاضیان زیادی برای عرضه محصولات در بورس کالا وجود دارد.

وی همچنین از اجرایی شدن آزمایش مبادلات آتی در بورس کالا خبر داد و گفت: در ماه آتی شاهد اجرای آزمایشی مبادلات در بورس کالا خواهیم بود؛ به دلیل اینکه مس با نرخ روز نوسان پیدا می‌کند مورد بسیار خوبی برای شروع مبادلات آتی است و امیدواریم موفق باشد، البته کارگزاران آموزش‌های لازم را برای این کار دیده‌اند.

وی که از اعضای کانون کارگزاران نیز است اظهار داشت: دو کارگروه برای بررسی مشکلات کارگزاران بورس‌فلزات و کارگزاران بورس کالای کشاورزی در کانون تشکیل شده که مشکلات ارائه شده کارگزارها در کارگروه در حال بررسی است.

یک کارشناس بازار نیز در این خصوص به خبرنگار ما گفت: ۲۰کارگزار دیگر هم در سال آینده وارد مبادلات بورس کالا خواهند شد، البته قرار است کارگزاران فعلی بورس کالا نیز مورد ارزیابی قرار بگیرند و در صورت دریافت اخطار و عدم توجه به آن حتی تا مرحله لغو مجوز کارگزاری نیز پیش خواهند رفت.

وی در مورد اینکه آیا بازار محصولات فولادی کشش کارگزاران جدید را دارد یا خیر، گفت: این وظیفه هیات‌مدیره بورس کالا است که بازار را بررسی کرده و مجوز کارگزاری‌های جدید را اعطا کند؛ چرا که دریافت مجوز به عهده هیات‌مدیره است و آنها باید تمام جوانب را بررسی کرده و سپس مجوز کارگزاری‌ها را امضا کنند تا مشکلی پیش نیاید.

وی ادامه داد: البته بهتر است در ابتدا محصولات جدید وارد رینگ شده و بعد از گسترش حجم مبادلات، کارگزاران جدید وارد رینگ شوند.

وی همچنین افزود: کارگزاران جدید در ساختمان جدید بورس کالا که در خیابان طالقانی نبش خیابان انزلی است فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.