روز طلایی برای فولادی‌ها

گروه بورس کالا - بیتا احمدی: تالار بازار کالایی روز یکشنبه شاهد عرضه‌های سنگین ذوب‌آهن اصفهان در جلسه معاملاتی فولاد بود، اما آنچه بیش از همه در این جلسه خودنمایی می‌کرد، به فروش نرسیدن هیچ یک از محصولات A۱ ذوب‌آهن در دور اول رینگ بود، دلیل آن نیز نرخ‌های پیشنهادی فروشنده بود که با بازار همخوانی نداشت. به دنبال این امر، ناظر بازار اعلام کرد در صورتی که نرخ‌ها را پایین نیاورند از عرضه دوباره این محصولات در رینگ جلوگیری می‌کند. واقعیتی که طرفین معامله در بورس‌ها باید به آن معتقد بوده و براساس آن کالاها و محصولات قابل ارائه‌شان را در بورس عرضه کنند این است که نسبت به نرخ‌گذاری انعطاف‌پذیر بوده و در صورت شرایط روز بازار بتوانند قیمت‌ها را پایین‌تر یا بالاتر ببرند تا کشف نرخ به شفافیت بیشتر کمک کنند، چیزی که در برخی مواقع دیده می‌شود این است که دست‌اندرکاران فروش یک محصول در بورس کالا، تالار را با دفتر فروششان اشتباه می‌گیرند و فکر می‌کنند تنها با نرخی که روی تابلو قرار گرفته (و نه پایین‌تر از آن) یک محصول باید به فروش برسد در حالی که عرضه و تقاضا قیمت را مشخص می‌کند.

اگر دیروز محصولات A۱ ذوب‌آهن اصفهان مورد معامله قرار نمی‌گرفت با توجه به اینکه در بازار آزاد (غیررسمی) منتظر نرخ‌گذاری فولاد در بورس کالا هستند، معلوم نبود چه وضعیتی در خارج از بورس کالا برای این محصول پیش می‌آمد.احتمالا بازار غیررسمی می‌ایستاد و در آن نیز معامله‌ای صورت نمی‌گرفت. البته این امر با درایت مدیر تالار نقره‌ای مبنی بر پایین آوردن قیمت‌ها از سوی فروشنده باعث شد در دور دوم این محصول وارد رینگ شود و مورد معامله قرار گیرد.

مس خوب فروخت

اما در جلسه معاملاتی گروه مس، شرکت ملی مس به‌رغم کاهش ۹۱دلاری قیمت طلای سرخ در بازارهای جهانی (LME لندن) به تمامی تقاضاهای روی تابلو به میزان ۱۷۶۰ تن پاسخ داد؛ اما آنچه در جلسه این هفته گروه مس جالب توجه به نظر رسید، این بود که تا هفته پیش ۶هزار تن تقاضا برای محصولات مس وجود داشت اما دیروز تنها یک‌هزار و ۷۶۰تن تقاضا بود و این سوال به ذهن متبادر می‌شود که آیا فصل مصرف این محصول پایان یافته یا مصرف این محصول پایین آمده است که متقاضیانی که تا هفته پیش به رغم مشکلات فراوان پشت صف‌های خرید محصول کاتد و مفتول ملی مس می‌ایستادند و در برخی مواقع نمی‌توانستند محصول مورد نیازشان را خریداری کنند و باید هفته‌ها صبر می‌کردند تا بتوانند خرید خود را انجام دهند یا از بازار غیررسمی تهیه کنند، اما دیدیم که روز گذشته در تالار نقره‌ای از صف‌های پرازدحام تقاضا خبری نبود....

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد از تالار نقره‌ای، میلگرد A۳- ۱۰/۱۲ ذوب‌آهن اصفهان ۲هزار و ۱۰۰تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۲۲۰ریال سلف ۳۰ دی ماه عرضه شد که در مقابل ۳هزار و ۳۶۰تن تقاضا وجود داشت. در نهایت ۲هزار و ۱۰۰تن از این محصول با نرخ پیشنهادی فروشنده مورد معامله قرار گرفت.

سبد میلگرد A۲/A۳ ذوب‌آهن اصفهان ۲۰۰تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۱۰۰ریال سلف ۳۰دی‌ماه به روی رینگ آمد که کل تقاضا برای آن ۶۰۰تن بود، اما در نهایت با نرخ ۷هزار و یک‌صد ریال به فروش رسید.

سبد میلگرد ۲۸ تا ۸-A۳ ذوب‌آهن اصفهان که کارگزاری مشاوران سهام عرضه‌کننده آن بود ۸۸۰تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و یک‌صد ریال برای تحویل در ماه آینده عرضه شد که همین مقدار با نرخ پیشنهادی فروشنده مبادله شد.

همچنین میلگرد ۲۰-A۱ ذوب‌آهن اصفهان را نیز کارگزاری مشاوران سهام عرضه کرد که ۹۲۰تن با نرخ هر کیلو ۸هزار و ۳۵۰ریال به بازار پیشنهاد شد که در نهایت ۴۶۰تن از این محصول با قیمت ۸هزار و ۳۱۳ریال نقدی به فروش رفت.

میلگرد ۲۲-A۳ ذوب‌آهن اصفهان ۲هزار و ۴۰۰تن نقدی با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۱۵۰ریال پیشنهاد شد که در نهایت یک‌هزار و ۹۶۰تن از آن با نرخ هر کیلو ۷هزار و یک‌صد ریال خریداری شد.

میلگرد ۱۶-A۳ ذوب‌آهن اصفهان ۴۵۰تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۱۵۰ریال نقدی عرضه شد که برای آن ۳هزار و ۳۵۰تن تقاضا در بازار وجود داشت که در نهایت با نرخ کشف شده ۷هزار و ۹۱ریال دادوستد شد.

میلگرد کوتاه ۲۵/۲۲-A۳ ذوب‌آهن اصفهان ۲۳۰تن با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۲۰۰ریال نقدی عرضه شد که در مقابل ۳هزار و ۹۱۰تن تقاضا برایش وجود داشت که در نهایت و در زمان رقابت این محصول با نرخ کشف شده ۶هزار و ۶۲۰ریال مورد معامله قرار گرفت.

سبد میلگرد ۲۲ تا ۱۰-A۱ ذوب‌آهن اصفهان ۲۰۰تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۵۰۰ریال نقدی عرضه شد که در مقابل ۱۶۰۰تن تقاضا در بازار داشت که در نهایت این محصول نیز در زمان رقابت و با نرخ کشف شده ۷ هزار و ۶۲۵ریال شرکت کارگزاری سیماب‌گون خریداری کرد.

این گزارش می‌افزاید: تیرآهن ۲۲ ذوب‌آهن اصفهان ۲هزار و ۳۹۰تن با نرخ هر کیلو ۸هزار و ۱۰۶ریال نقدی عرضه شد که ۲هزار و ۵۵۰تن تقاضا در بازار داشت که در نهایت با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۹۸۶ریال به فروش رسید. تیرآهن ۲۷ ذوب‌آهن اصفهان ۳هزار تن با نرخ هر کیلو ۹هزار و ۸۰۰ریال سلف ۳۰آذرماه عرضه شد که به دلیل تقاضای ۲۳هزار و ۴۴۰تنی با نرخ کشف شده در زمان رقابت ۱۰هزار و ۲۲۱ریال دادوستد شد.

میلگرد ۸-A۱ ذوب‌آهن اصفهان ۵۰۰تن نقدی عرضه شد که ۲۵۰ تن آن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۶۵۰ ریال مبادله شد.

میلگرد ۱۶-A۲ ذوب‌آهن اصفهان ۹۹۰ تن نقدی عرضه شد که ۵۵۰ تن از آن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۵۰ ریال به فروش رسید.

میلگرد ۲۰-A۲ ذوب‌آهن اصفهان نیز یک هزار و ۱۹۰ تن نقدی عرضه شد که ۶۶۰ تن از آن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۵۰ ریال خریداری شد.

سبد میلگرد ۲۲/۱۸-A۱ ذوب‌آهن اصفهان نیز ۴۰۰ تن نقدی عرضه شد که ۲۰۰ تن از آن با نرخ هر کیلو ۸هزار و یک ریال به فروش رسید.

سبد میلگرد A۲-A۳ گروه ملی نیز برای سلف ۲۹ اسفند ماه عرضه شد که با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۶۰۰ ریال معامله شد.

قراضه فولادی (ضایعات نوردی) انبار کارخانه فولاد آذربایجان (میانه) نیز ۲۰۰ تن نقدی عرضه و با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۴۰۰ ریال به فروش رسید.

براساس این گزارش جلسه معاملاتی گروه مس، مس کاتد انبار ملی مس ۴۲۰ تن نقدی عرضه و همین مقدار از این کالا با نرخ هر کیلو ۶۲هزار و ۴۱۶ ریال به فروش رسید. مس مفتول ملی مس نیز یک هزار و ۲۲۰ تن نقدی عرضه و با نرخ هر کیلو ۶۴هزار و ۳۰۵ ریال معامله شد.مس اسلب ملی مس نیز ۴۰۰ تن نقدی با نرخ هر کیلو ۶۴هزار و ۳۰۵ ریال خریداری شد.مس مفتولmmد ۸ دنیای مس نیز ۲۰ تن نقدی عرضه و همین مقدار با نرخ هر کیلو ۶۴هزار و ۴۵۵ ریال به فروش رسید.

در جلسه معاملاتی گروه آلومینیوم نیز شمش ۱/۹۹-۱۰۰۰P المهدی ۴۰ تن نقدی عرضه و ۲۰ تن از آن با نرخ هر کیلو ۲۴هزار و ۴۰۰ ریال دادوستد شد.بیلت ۶۰۶۲-۱۲ ایرالکو نیز ۴۰ تن نقدی عرضه و همان مقدار با نرخ هر کیلو ۳۰هزار ریال به فروش رفت.

شمش ۵/۹۹-۱۰۰۰P المهدی نیز ۱۰۰ تن عرضه و همان مقدار با نرخ هر کیلو ۲۵هزار و ۶۰۰ ریال مبادله شد. در مجموع روز گذشته ۷۱هزار و ۵۵۰ تن کالا عرضه و ۱۳۴هزار و ۴۳۰ تن به ارزش ۵۴۴میلیارد و ۳۸۵میلیون و ۱۵۵هزار ریال مورد معامله قرار گرفت.

روز خوب فولاد

دیروز در شرکت بورس کالای ایران‌، جمعا ۶۱‌هزار و ۱۴۰‌تن انواع فولاد، آلومینیوم، مس، شکر، ذرت و کنجاله دانه‌های روغنی به ارزش ۵۴۴‌میلیارد و ۲۸۵‌میلیون و ۱۵۵‌هزار ریال دادوستد شد.

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی شرکت بورس کالای ایران‌، تالار این بورس در روز گذشته شاهد جمعا ۷۱‌هزار و ۵۵۰‌تن عرضه و در مقابل ۱۳۴‌هزار و ۴۳۰‌تن تقاضا برای محصولات فوق بود که شامل ۶۹‌هزار و ۷۶۰‌تن عرضه و در مقابل ۱۳۳‌هزار و ۸۹۰‌تن تقاضا برای محصولات فلزی و یک‌هزار و ۷۹۰‌تن عرضه و در مقابل ۵۴۰‌تن تقاضا برای محصولات کشاورزی بود.

رینگ محصولات فلزی

این گزارش حاکی است، در رینگ محصولات فلزی در گروه محصولات فولادی‌، ۵۸‌‌هزار و ۳۸۰‌تن انواع محصولات فولادی در ۲۲ رینگ معاملاتی به ارزش ۴۰۶‌میلیارد و ۵۲۰‌میلیون و ۹۶۰‌ریال به صورت سلف و نقدی مورد معامله قرار گرفت. این گروه از نظر وزن و ارزش ۴۹/۹۵ و ۶۹/۷۴‌درصد از کل بازار را از آن خود کرد.

بر‌اساس این گزارش، در گروه آلومینیوم نیز‌، ۱۶۰‌تن انواع شمش و بیلت آلومینیوم در ۳ رینگ معاملاتی به ارزش ۴‌میلیارد و ۲۴۸‌میلیون‌ریال به صورت نقدی به فروش رفت که از نظر وزن وارزش به ترتیب ۲۶/۰ و ۷۸/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

شایان ذکر است، در این روز در گروه محصولات مس‌، ۲‌هزار و ۶۰‌تن انواع مس به ارزش ۱۳۱‌میلیارد و ۶۷۷‌میلیون و ۹۲۰‌هزار‌ریال به فروش رفت که از نظر وزن و ارزش ۳۷/۳ و ۱۹/۲۴‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد. گفتنی است، در روز مذکور در گروه کنسانتره و روی هیچ محصولی عرضه نشد.

رینگ محصولات کشاورزی

دیروز در رینگ کشاورزی در گروه ذرت، ۲۹۰‌تن ذرت دانه‌ای به صورت سلف و نقدی در ۴ رینگ معاملاتی به ارزش ۷۸۹‌میلیون و ۶۰۰‌هزار‌ریال داد‌و‌ستد شد که از نظر حجم و ارزش ۴۷/۰ و ۱۵/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

همچنین در این روز در گروه کنجاله، ۲۳۵‌تن کنجاله دانه‌های روغنی به ارزش ۹۹۰‌میلیون و ۹۲۵‌هزار‌ریال به صورت نقدی و سلف در ۵ رینگ معاملاتی معامله شد که از نظر وزن ۳۸/۰ و ۱۸/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد. بر اساس این گزارش در گروه شکر نیز‌، ۱۵‌تن شکر سفید به ارزش ۵۷‌میلیون و ۷۵۰‌هزار‌ریال به فروش رفت که از نظر وزن و ارزش ۰۲/۰ و ۰۱/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

در گروه جو دامی نیز ۱۰۰‌تن جو دامی عرضه شد که تقاضایی برای آن وجود نداشت.