«مبارکه» گران نمی‌فروشد

موج- دوشنبه هفته جاری در پی افزایش ۳۲تومانی قیمت ورق گرم در بورس کالا، احمدعلی هراتی‌نیک، معاون وزیر صنایع و معادن، در پاسخ به منتقدان افزایش قیمت این کالا گفت: سندیکای لوله و پروفیل با افزایش نرخ ورق در بازار جهانی خواستار توقف صادرات و با کاهش نرخ ورق در بازار، خواهان رشد صادرات هستند که این امر میسر نیست. علی هراتی‌نیک افزود: وزارت صنایع و معادن در تعیین تعرفه ورق هیچ نقشی ندارد و برای ما این مطلب که تعرفه صفر یا ۱۰۰ باشد تفاوتی نمی‌کند. اما وزارت بازرگانی مدعی است که سندیکای لوله و پروفیل در زمانی که قیمت ورق در جهان زیر قیمت داخلی باشد، خواستار واردات است.

هراتی‌نیک با اشاره به قراردادهای سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن با شرکت ملی گاز در خصوص تامین گاز مورد نیاز واحدهای صنعتی گفت: در این قراردادها شرکت ملی گاز اعلام کرده که در چهار ماهه سرد سال تضمینی برای گاز واحدهای صنعتی ندارد؛ بنابراین ما نمی‌توانیم در این زمینه ادعایی داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه قیمت صادراتی محصولات فولاد مبارکه پایین‌تر از نرخ بازار داخلی نیست، تصریح کرد: اگر این چنین بود؛ دیوان محاسبات اجازه صادرات را نمی‌داد؛ زیرا این مساله به بازار داخلی لطمه می‌زند.

معاون وزیر صنایع اذعان داشت: اگر نرخ ورق در بازار داخلی گران‌تر از بازار خارجی باشد، به طور حتم صادرات فولاد مبارکه متوقف می‌شود.

خبر تکذیب کاهش بهای نرخ ورق صادراتی فولاد مبارکه نسبت به بازار داخلی در حالی از سوی احمدعلی هراتی‌نیک، معاون وزیر صنایع و معادن، تکذیب شد که سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل و بر ارزان بودن نرخ ورق صادراتی فولاد مبارکه و گران‌فروشی این شرکت در داخل تاکید دارد.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل روز دوشنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگار دنیای اقتصاد از رشد ۳۲تومانی ورق گرم فولاد مبارکه در رینگ مبادلاتی بورس کالا خبر داد و این رشد قیمت را در حالی دانست که نرخ پروفیل در بازار از کاهش ۵۰تومانی برخوردار شده و بازار آمادگی کاهش قیمت را دارد.