خوشبینی در مورد بازار آلومینیوم
همانطور که انتظار می‌رفت، در هفته گذشته قیمت فلزات به دلایل کلان اقتصادی با نوسان‌پذیری بالا مواجه بوده‌اند.

نگرانی در مورد رشد اقتصاد و رکود مسکن در ایالات متحده و همچنین تبعات جهانی آن مثل رشد صادرات چین و رشد اقتصاد جهان از جمله علل نوسانات بازار فلزات بوده است. آمار اقتصادی منتشر شده در ایالات متحده از جمله رشد اشتغال، رشد بهره‌وری تولید و همچنین سفارش‌های کارخانه‌ها نسبتا مثبت بودند و در اواخر هفته روند منفی کلی فلزات را تعدیل کردند.
انتشار خبر مربوط به عدم افزایش نرخ بهره برای وام‌های مسکن آمریکا (وام‌های با بهره متغیر) به منظور کمک به کسانی که در بازپرداخت وام به مشکل برخورده بودند، روند کلان بازارهای مالی از جمله بازار فلزات (‌مخصوصا مس را که در ساخت و ساز کاربرد دارد) را بهبود بخشید، اما تحلیل‌گران در مورد اثر طولانی‌مدت این تدابیر چندان خوش‌بین نیستند و نگرانی در مورد رشد اقتصاد جهان کماکان بر بازارهای مالی سایه افکنده است. با وجود این، برخی از اقتصاددانان معتقدند که با تدابیر اتخاذ شده از سوی بانک مرکزی آمریکا، رکود اقتصادی در آمریکا، در صورت تحقق، کوتاه‌مدت و کم‌عمق خواهد بود.
قیمت مس همچنان در کف پیش‌بینی می‌شود
در هفته گذشته، قیمت نقدی مس در بازار لندن با 1/2‌درصد کاهش به 6812 دلار رسید. طی دوره معاملات، پس از انتشار آمار نسبتا مناسب اشتغال در ایالات متحده و همچنین عدم افزایش نرخ بهره برای وام‌های مسکن‌، روند قیمت مس بهبود یافت و قیمت برای قرارداد‌های 3 ماهه به 6950دلار هم رسید و در نهایت 6911دلار برای هر تن بسته شد. Short covering هم در روند افزایشی قیمت در آخر هفته موثر بود، چرا که صندوق‌ها مقادیر قابل توجهی بر کاهش قیمت مس شرط‌بندی کرده بودند و تمایل به نگهداری این قراردادها در زمانی که ممکن است کاهش نرخ بهره قیمت مس را افزایش دهد، نداشتند.
موجودی‌های مس LME با ۲/۰‌درصد کاهش به ۸/۱۸۸‌هزار تن کاهش یافتند، اما نظر معامله‌گران بیشتر به کاهش موجودی‌های شانگهای از ۴۱۴۶۷ تن به ۳۷هزار تن معطوف بود. این سومین هفته متوالی کاهش قابل توجه موجودی‌های شانگهای بود و بنابراین به نظر می‌رسد که چینی‌ها خرید را افزایش داده‌اند، اما کارخانه‌های ذوب در چین به دلیل ترس از افزایش مالیات صادرات در سال آینده، فعلا سفارشات کنسانتره برای سال آتی را به تعویق انداخته‌اند.
نگرانی در مورد روند قیمت سال آتی مس بسیار مشهود است و تخمین‌های قیمت برای سال آینده دامنه وسیعی را در بر می‌گیرد. تحلیل‌گر J P Morgan می‌گوید که قیمت مس در شانگهای آن‌قدر بالا هست که واردات مس به چین مقرون به صرفه باشد، اما مشکلات گمرک روند واردات را آهسته کرده است. با وجود نگرانی‌های کلی اقتصادی، به دلیل کاهش موجودی‌ها در چین و تعمیرات کارخانه‌های ذوب و همچنین خرید بیشتر توسط چینی‌ها ، J P Morgan 6هزار تا 6500 دلار را منطقه کف قیمت ارزیابی می‌کند.
همچنین Xstrata اعلام کرده است که قصد دارد تولید مس تا ۵ سال آینده را دو برابر کند و به ۲‌میلیون تن برساند.
نرخ آلومینیوم بهبود می‌یابد
در هفته گذشته قیمت نقدی آلومینیوم با کاهش ۸/۱‌درصدی به ۲۴۲۰ دلار برای هر تن رسید. موجودی‌های لندن نیز با افزایش یک‌درصدی به ۹۳۴‌هزار تن افزایش یافتند. کاهش قیمت آلومینیوم بیشتر به روند منفی کلی فلزات مربوط می‌شود. بیشتر معامله‌گران روند آتی قیمت را مناسب ارزیابی می‌کنند و قیمت‌های آتی هم گواه بر این نکته هستند. Deutsche Bank احتمال می‌دهد که به دلیل ایجاد موانع برای ایجاد کارخانه‌های جدید در چین و همچنین به دلیل افزایش تعرفه صادرات، در سال ۲۰۰۸ چین به وارد‌کننده آلومینیوم تبدیل خواهد شد.
افزایش مالیات چین عامل کاهش قیمت روی
در هفته گذشته قیمت نقدی روی با ۳/۶‌درصد کاهش به ۲۳۷۱ دلار رسید. موجودی‌های لندن نیز با ۹/۲‌درصد کاهش به ۷/۷۷ هزار تن کاهش یافتند. برخی از تحلیل‌گران کاهش قیمت شدید اخیر روی را به افزایش مالیات صادرات چین در سال آینده مربوط می‌دانند که باعث شده است تا قبل از زمان مقرر برای وضع این مالیات در ژانویه سال ۲۰۰۷، صادرات چین افزایش یابد. در گزارش اخیر UBS از ۱۵ پروژه روی که در سال ۲۰۰۷ به بهره‌برداری می‌رسند، خبر داده شده است. این پروژه‌ها ۲/۱‌میلیون تن به ظرفیت ۱۲‌میلیون تنی کنونی (۱۰‌درصد‌) اضافه می‌کند. با توجه به رشد ۲/۴‌درصدی مصرف در سال آتی، انتظار می‌رود کمبود ۲۰۰‌هزار تنی در سال‌جاری به مازاد ۶۰۰‌هزار تنی تبدیل شود. این پروژه‌های جدید در استرالیا، قزاقستان و بولیوی مستقر هستند. با وجود افزایش تولید، UBS کاهش شدید اخیر قیمت روی، از بیش از ۴۰۰۰ دلار به کمتر از ۲۳۰۰ دلار، را معلول مالیات چین می‌داند و پیش‌بینی می‌کند که قیمت روی در سال آتی به ۳۳۰۰ دلار برسد.
آینده پرابهام سرب
در هفته گذشته قیمت سرب با کاهش ۳/۱۲‌درصدی به ۲۶۷۵ دلار سقوط کرد. موجودی‌های سرب با ۵/۰‌درصد افزایش به ۲/۴۴ هزار تن رسیدند. کاهش قیمت به کمتر از ۲۸۰۰ دلار روند تکنیکی قیمت را بسیار ضعیف کرد. باید در نظر داشت که مهم‌ترین دلیل کاهش قیمت سرب، احتمال آغاز صادرات مجدد معدن Magellan استرالیا است که از مارس صادرات خود را به دلایل محیط زیستی متوقف ساخته بود. این معدن که ۳‌درصد ظرفیت تولید جهان را در اختیار دارد از معدود معادن جهان است که فقط سرب تولید می‌کند.


منبع: شرکت کارگزاری فلزات مفید