حرکت بازار آهن از چپ به راست

گروه بورس کالا- در شرایط فعلی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان آهن‌آلات آینده بازار را با رشد قیمت‌ها پیش‌بینی می‌کنند. اغلب تولیدکنندگان فولاد رکود فعلی بازار آهن را مقطعی می‌دانند و آنها دی‌ماه به بعد را روزهای رونق بازار اعلام می‌کنند. با اینکه این روزها بازار تقریبا در حال خروج از رکود به سر می‌برد، اما تا رسیدن به شرایط ایده‌آل فاصله وجود دارد. تولیدکنندگان آهن به مصرف‌کنندگان توصیه می‌کنند که آهن تا یک ماه آینده روند رو به رشدی پیدا خواهد کرد و بازار فولاد از چپ (ارزانی) به راست (گرانی) می‌رود، اما تجار آهن نظر دیگری دارند، آنها با اینکه نظر تولیدکنندگان را رد نمی‌کنند، اما معتقدند که اگر دولت ناگهان فولاد وارد بازار کند، احتمال اینکه قیمت از رشد برخوردار نباشد زیاد است. بی‌اطلاعی از ثبت سفارش واردات فولاد نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است؛ اما آمار و اظهارات وزارت بازرگانی نشان می‌دهد که روند واردات فولاد کندتر شده است. در صورت تحقق این موضوع گرانی فولاد در ماه‌های آینده و حتی در سال ۱۳۸۷ دور از انتظار نیست. دنیای‌اقتصاد در گفت‌وگو با فولادسازان بخش‌خصوصی به وضعیت آینده بازار آهن‌آلات پرداخته است که متن کامل آن در پی می‌آید: زهرا مسافر، آزاده حسینی

مواد اولیه در بازار نیست

شوک وارده به بازار طی یک ماه گذشته موجب رشد قیمت هر کیلو میلگرد به ۷۸۰ تا ۸۰۰تومان شد که این امر ناشی از کمبود مواداولیه در کشور است.

بهروز سلیمانی، مدیر عامل فولاد کرمانشاه ضمن بیان این مطلب به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: چنانچه وضعیت کنونی ادامه یابد تا دو ماه آینده اغلب کارخانه‌های تولیدکننده فولاد با مشکل کمبود مواداولیه روبه‌رو خواهند شد.

وی با اشاره به عدم گشایش LC ناشی از تحریم بانک‌ها، تصریح کرد: اغلب فروشندگان خارجی انگیزه‌ای برای فروش آهن به تاجران ایرانی ندارند.

مدیرعامل فولاد کرمانشاه در خصوص پیش‌بینی وضعیت قیمت آهن طی ماه‌های آینده، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود که قیمت هر کیلو میلگرد طی یک‌ماه آینده به هر کیلو ۷۸۰تومان ماه گذشته برسد.

وی گفت: به علت نبود مواداولیه در بازار، پیش‌بینی می‌شود از نیمه دوم دی‌ماه و نیمه‌نخست بهمن‌ماه جاری قیمت هر کیلو میلگرد با افزایش قیمت به نرخ ۷۸۰تومان برسد.

سلیمانی رکود حاکم بر بازار معاملات آهن را ناشی از تحریم بانک‌های ملی و ملت، افزایش قیمت تمام شده محصولات داخلی تولیدکنندگان و عدم تحقق سیاست‌های دولت در تامین مواداولیه دانست و افزود: هم‌اکنون نیز محموله‌ای در گمرکات کشور وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در‌حال‌حاضر تولیدکنندگان با مشکل افزایش نرخ ارز روبه‌رو هستند که متاسفانه روز به روز در حال رشد است که این منجر به ضرر اغلب تولیدکنندگان و فروشندگان آهن می‌شود.

مدیرعامل فولاد کرمانشاه خواستار ارائه تسهیلات به صورت ارزی از بانک مرکزی از سوی دولت شد و خاطرنشان کرد: دولت باید این تسهیلات را با نرخ ثابت در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد.

وی همچنین خواستار تامین مواد اولیه تولیدکنندگان به مدت ۶ماه از دولت شد و گفت: قیمت تمام شده هر کیلو میلگرد با شمش وارداتی هر تن ۶۳۰دلار با احتساب هزینه حمل‌ونقل و تولید و کارمزد تولیدکننده با دلار ۹۶۵تومان، ۷۸۰تومان خواهد شد.

سلیمانی رکود حاکم بر بازار معاملات را ناشی از شوک وارده به بازار طی ماه گذشته به علت افزایش قیمت‌ها، شروع فصل سرما و کاهش ساخت‌وساز دانست و افزود: هم‌اکنون به رغم تشنه بودن بازار به محصولات فولادی، خریداران در خرید خود دست نگه داشته‌اند.

وی تاکید کرد: به محض تعیین شدن تکلیف بازار، قیمت آهن با رشد مواجه خواهد شد.

رکود غیرواقعی است

مدیرعامل فولاد الیگودرز نیز در خصوص رکود حاکم بر بازار معاملات آهن گفت: روند نزولی قیمت‌ها و رکود حاکم بر بازار غیرواقعی است و پیش‌بینی می‌شود که این وضعیت پایدار نباشد.

مسعود استاد عظیم افزود: پیش‌بینی می‌شود که از دی ماه امسال قیمت آهن با رشد مواجه شود، زیرا که قیمت‌های جهانی نیز افزایش یافته و محموله‌های آهن وارداتی در گمرکات نیز در شرف اتمام است.

وی با اشاره به این که کارخانه‌های داخلی با کمبود مواد اولیه مواجهند تصریح کرد: این امر منجر به کاهش تولید و به تبع آن روند صعودی قیمت‌ها خواهد شد.

مدیرعامل فولاد الیگودرز اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود که از دی ماه امسال قیمت آهن با روند صعودی مواجه شود که هر ساله نیز با شروع خرید شرکت‌های دولتی و نزدیک شدن به پایان سال این امر محقق می‌شود.

وی با بیان این که طی یکی دو ماه گذشته به علت کاهش قیمت آهن‌آلات، واردات به صورت زیاد صورت نگرفته است، خاطرنشان کرد: از این رو در سال‌جاری برای سومین مرتبه با نوسان قیمت آهن در کشور روبه‌رو شدیم که این امر را می‌توان بیشتر ناشی از دخالت غیرمنطقی دولت در بازار آهن داشت.

استاد عظیم از دولت خواست: برای کنترل بازار آهن و جلوگیری از نوسانات احتمالی نسبت به تهیه مواد اولیه تولیدکنندگان اقدام کند.

وی با اشاره به این که کارخانه‌های داخلی بیش از مصرف مورد نیاز در کشور می‌توانند آهن تولید کنند، گفت: اما هم‌اکنون تنها مشکل تولیدکنندگان کمبود مواد اولیه و بالا بودن قیمت تمام شده تولیدات است.

مدیرعامل فولاد الیگودرز افزود: تولیدکنندگان آهن به دنبال حاشیه سود امن هستند و دولت باید با واردات مواد اولیه و ارائه اعتبار مناسب به منظور تامین این مواد این امر را محقق کند.

وی در خصوص کاهش قیمت آهن طی روزهای اخیر تصریح کرد: فروش سلف برخی از کارخانه‌های بزرگ طی ماه گذشته در بورس فلزات با کاهش قیمت زیاد شروع فصل سرما روبه‌رو و به تبع آن کاهش تقریبی تقاضا نیز مزید بر علت است و باعث کاهش قیمت فولاد ساختمانی در روزهای اخیر شده و با کاهش غیرمنطقی قیمت فروش توسط تولیدکنندگان بزرگ، پول‌های سرگردان از چرخه بازار فولاد به سمت دیگری مثل خرید دلار و ... سوق داده شده که در کاهش قیمت فولاد نیز به طور مقطعی اثر گذاشته است.

استاد عظیم اظهار داشت: اجرای سیاست‌های پولی بانک مرکزی در خصوص کاهش شدید ارائه تسهیلات و ایجاد فشار برای دریافت اقساط معوق به بانک‌های عامل نیز از عوامل مهم در کاهش قیمت محصولات فولادی است؛ زیرا که با کاهش تسهیلات روند ساخت‌وساز دچار نقصان شده و به تبع آن تقاضا کاهش می‌یابد.

وی واردات بی‌رویه آهن‌آلات چینی به‌رغم استاندارد نبودن آنها و شرایط سیاسی را نیز از عوامل اصلی افت قیمت آهن طی روزهای اخیر برشمرد.

مدیرعامل فولاد البرز نیز در خصوص رکود حاکم بر بازار آهن گفت: سردی هوا و کاهش ساخت‌وساز در کشور هر ساله موجب رکود در بازار آهن در فصل زمستان می‌شود که این امر طبیعی است؛ اما از اسفند ماه با شروع ساخت‌وساز شرایط این بازار به حالت عادی خود باز خواهد گشت.

حسن مصیب‌زاده با اشاره به این که تولیدکنندگان به دنبال بازار باثباتی در کشور هستند، افزود: واردات بی‌رویه موجب بر هم خوردن تعادل در بازار آهن می‌شود. به گفته وی میزان نیاز کشور به فولاد وارداتی سالانه ۵ تا ۶ میلیون تن است که با واردات اضافه بر این میزان، تعادل در بازار از بین می‌رود.

مدیرعامل فولاد البرز با انتقاد از سود بانکی ۲۰درصدی در کشور افزود: با چنین بهره بالایی هزینه تمام شده تولید بالا خواهد بود که این امر بر نوسان بازار تاثیر بسزایی دارد.

وی در خصوص پیش‌بینی وضعیت آهن تصریح کرد: هم اکنون به علت فصل سرما در دنیا و اغلب در اروپا و روسیه میزان مصرف آهن کم است؛ اما از اسفند ماه با توجه به شروع فصل ساخت‌وساز و گران شدن قیمت نفت به ویژه کشورهای آسیایی و روسیه که پول زیادی به دستشان می‌آید، بازار آهن با رونق روبه‌رو خواهد شد.

مدیرعامل فولاد اردبیل نیز رکود حاکم بر بازار آهن را آغاز فصل سرما، واردات بی‌رویه و سیاست‌های اشتباه دولت دانست.

تقی بهرامی افزود: به عنوان مثال زمانی که مجلس با واردات فولاد موافقت می‌کند، اعلام این خبر از سوی رسانه‌های کشور موجب گران شدن قیمت آهن‌آلات از سوی صادرکنندگان این محصولات می‌شود.

به گفته وی، دولت نباید اسرار تجارت را علنی اعلام کند و در خصوص واردات از قبل اطلاعات دهد، زیرا صادرکنندگان با آگاهی از این امر نسبت به افزایش قیمت محصولات خود اقدام می‌کنند.

مدیرعامل فولاد اردبیل درباره پیش‌بینی قیمت آهن در بازار تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که قیمت فولاد با رشد مواجه شود.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی به تبع آن قیمت فولاد نیز رشد خواهد کرد.

بهرامی به منظور کنترل بازار‌ آهن و جلوگیری از رشد قیمت‌ها در کشور گفت: دولت باید طرح‌های مهم را در کشور اولویت‌بندی کند و یک استراتژی برای تمام صنعت از جمله فولاد تدوین کند.

وی افزود: دولت باید برای تامین مواد اولیه تولیدکنندگان، بانک‌ها را نسبت به پرداخت تسهیلات از حساب ارزی ترغیب کند تا کارخانه‌های نصب شده، فعال شوند که این امر موجب ایجاد ارزش افزوده و اشتغال در کشور می‌شود.

مدیرعامل فولاد اردبیل با انتقاد از عدم اولویت‌بندی طرح‌های توسعه‌ای در کشور از سوی دولت تصریح کرد: دولت ابتدا باید نسبت به اتمام طرح‌های نیمه تمامی که به دلیل عدم تامین منابع مالی به حال خود رها شده‌اند، اقدام کند و سپس به سراغ طرح‌های جدید برود.

فروش فعلا سربه سر است

حبیب سرچمی، مدیر فروش فولاد آذربایجان با اشاره به افت قیمت‌ها و رکود مبادلات در بازار آهن گفت: در حال حاضر قیمت‌ها به حدی تنزل پیدا کرده که فروش برای تولیدکنندگانی که مجبور به تهیه شمش خود از بازارهای خارجی هستند، سر به سر و در واقع بدون سود است. وی ادامه داد: در حال حاضر نرخ شمش وارداتی هر کیلو ۶۱۰ تا ۶۱۵تومان است که با احتساب هزینه‌های حمل و گمرکی حدود ۶۷۰ الی ۶۸۰ تومان می‌شود که این تقریبا معادل همان قیمت میلگردی است که ما تولید می‌کنیم.

سرچمی با اشاره به هزینه تولید هر کیلو میلگرد گفت: هزینه تولید هر کیلو میلگرد در فولاد آذربایجان ۹۰ تومان است که اگر به قیمت شمش اضافه کنیم، متوجه می‌شوید که در حال حاضر تولید برای تولیدکنندگانی که مجبور به تهیه شمش وارداتی هستند، صرفه اقتصادی ندارد.

وی رکود مبادلات آهن را موقتی و ناشی از آغاز فصل سرما دانست و اظهار داشت: بازار در یک مقطع دچار رشد بی‌رویه شد؛ اما الان برگشته و دچار رکود شده که آن هم به خاطر آغاز فصل سرما و پایین آمدن میزان ساخت‌و‌ساز و استفاده از آهن‌آلات به‌خصوص ساختمانی است.

وی افزود: در حال حاضر پیش‌خریدهایی که در گذشته انجام شده بود، در حال حذف شدن از بازار است و به تازگی فروش سلف کارخانه‌ها برای پایان دی‌ماه شروع شده که در صورت پایان این فروش‌ها و حذف این عرضه‌ها از بازار قیمت‌ها مجددا رشد خواهند یافت.

وی با پیش‌بینی رشد بازار تا پایان سال جاری گفت: پیش‌بینی‌های درستی از بازار وجود ندارد؛ اما قیمت در بازار با توجه به میزان عرضه و تقاضا مشخص می‌شود که با ادامه روند کنونی و پایین آمدن حجم عرضه‌ها مطمئنا تا پایان سال قیمت‌ها رشد خواهند یافت.

وی با اشاره به ظرفیت فولاد آذربایجان گفت: این کارخانه در سال ۵۵۰هزار تن تولید دارد که در سال جاری قصد داریم تا ۶۰۰هزار تن میلگرد تولید کنیم. وی ادامه داد: این کارخانه توان تولید انواع مقاطع سبک را دارد که به لحاظ نیاز بازار به میلگرد آجدار فعلا تمامی محصولات ما از این نوع است.

بازار بهبود می‌یابد

محمدحسن پارسا، مدیر فروش فولاد خراسان نیز معتقد است که بازار پس از پشت سر گذاشتن دوره رکود که در حال حاضر نزدیک به مراحل پایانی آن است، بهبود می‌یابد.

وی ادامه داد: بازار آهن تا هفته قبل دچار یک نوع شوک شده بود که دلیل آن هم هنوز مشخص نیست؛ اما در هفته‌ای که گذشت بازار کمی بهتر شد و پیش‌بینی می‌شود، مجددا با رونق همراه شود.

وی اظهار داشت: شاید شوک بازار، ناشی از رشد بی‌رویه قیمت‌ها در دوره قبل از آن بوده؛ چراکه روند صعودی قیمت‌ها بسیار پرشتاب بود و این طبیعی به نظر می‌رسد که بازار نسبت به آن عکس‌العمل نشان دهد و ایستادگی کند.

مدیر فروش فولاد خراسان با اشاره به آینده بازار گفت: در حال حاضر تولید‌کنندگان برای تولید، هزینه بالایی را متحمل می‌شوند و این بدین معنی است که حاشیه سود برای تولید‌کنندگان یا بسیار پایین است یا اینکه در این مقطع بدون سود، اقدام به تولید می‌کنند که مطمئنا این موضوع باعث رشد تولید محصول نهایی در آینده خواهد شد.

وی افزود: علاوه بررشد هزینه‌های مواد اولیه سایر هزینه‌ها نظیر انرژی، حمل‌و‌نقل نیز در حال افزایش است که همه این موارد دست به دست هم باعث رشد قیمت مواد اولیه می‌شود.

وی اظهار داشت: خوشبختانه فولاد خراسان تنها مجبور است ۲۰درصد شمش مورد نیاز خود برای تولید را از بازارهای خارجی تامین کند و ۸۰درصد شمش مورد نیازش را در واحد فولادسازی تولید می‌کند که حدود ۴۰ الی ۴۲هزار تن در ماه است.

وی ادامه داد: این کارخانه قادر به تولید انواع مقاطع فولادی سبک است که به دلیل نیاز بازار به محصول میلگرد، در حال حاضر تنها این محصول را تولید می‌کنیم.

مهدی بصروی، کارشناس فولاد تفتان نیز با اشاره به آینده مبهم بازار آهن گفت: کارخانه فولاد تفتان از تولید‌کنندگان قطعات فولادی است و محصولات خود را به صورت سفارشی برای مشتریان تولید می‌کند و آنها را مستقیما وارد بازار نمی‌کند؛ اما شرایط بازار بر روی سفارشات ما نیز تاثیرگذار بوده است.

وی ادامه داد: به دلیل تحمیل شرایط سیاسی بر روی بازار و نگرانی‌هایی که بابت آینده بازار وجود دارد، حجم سفارشات خرید از ما پایین آمده است.

وی اظهار داشت: این کارخانه قطعات سنگ‌شکن به صورت سفارشی تولید می‌کند؛ اما به دلیل بالا رفتن بهای تمام‌شده محصولات ما آن هم به دلیل تحمیل شرایط سیاسی، برخی از قراردادهای فروش ما لغو شد.

وی ادامه داد: برای تهیه مواد اولیه مورد نیاز خود از بازارهای جهانی با مشکلاتی نظیر عدم تامین و پرداخت اعتبارات بانکی و عدم همکاری شرکت‌ها به صورت مستقیم رو‌به‌رو هستیم که این موضوع بهای تمام‌شده محصول وارداتی ما را بالا می‌برد و این در شرایطی است که بتوانیم آن ماده مورد نیاز را تامین کنیم.

وی ادامه داد: برخی از استفاده‌کنندگان محصولات ما خرید خود را قطع کرده‌اند و منتظر سیاست‌های دولت هستند.