گروه بورس کالا - پس از راه‌اندازی بورس کالای کشاورزی و با توجه به ضرورت و مزایای ارتباط مستقیم تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان استانی با این بورس، توسعه تالارهای منطقه‌ای در دستور کار هیات‌مدیره وقت قرار گرفت؛ اما با توجه به کندی اقدامات صورت گرفته در این بخش، تنها مجوز راه‌اندازی تالار فرعی در استان‌های گلستان و خراسان صادر شد که به دلیل همزمانی با فرآیند ادغام دو بورس کالایی، تنها استان گستان فرصت آغاز رسمی فعالیت خود را یافت. از این رو به دنبال ممنوعیت شرکت بورس کالا از سرمایه‌گذاری مستقیم در این حوزه، کارگزاران به عنوان متولیان توسعه تالارهای استانی معرفی شدند که بر این اساس به پیشنهاد هاشمیان، مدیرعامل شرکت بورس کالا قرار بر این شده تا به زودی دادوستد کالاهای کشاورزی در استان‌های کشور در قالب تالار نمایندگی کارگزاران بورس آغاز شود که برهمین اساس استان خراسان در هفته آینده میزبان کارگزاران بورس کالا خواهد بود.

عباس بنازاده، مدیر توسعه بازار بورس کالا در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با اعلام این خبر، خاطرنشان کرد: علاوه بر تالار نمایندگی استان خراسان، تالار فرعی استان گلستان در قالب جدید تالار نمایندگی کارگزاران فعالیت خود را ادامه خواهد داد، ضمن آنکه استان‌های اصفهان، فارس و کرمانشاه نیز در لیست قرار دارند؛ اما هنوز امکانات کافی برای راه‌اندازی آنها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه کارگزاران فلزی نیز در صورت تمایل می‌توانند در تالارهای مذکور فعالیت کنند، گفت: بر این اساس مدیرعامل بورس کالا پیشنهاد داد کارگزاران در این تالارها با عنوان بازاریاب فعالیت کنند. پس از آن با توسعه سیستم‌های نرم‌افزاری که به زیرساخت‌های قوی مخابراتی احتیاج دارد، حدود فعالیت تالارهای استانی از مرحله رویت و ثبت سفارش به معاملات مستقل و مستقیم ارتقا خواهد کرد.

بنازاده در خصوص منابع مالی راه‌اندازی این تالارها گفت: برخی از تالارهای استانی با سرمایه‌گذاری مستقیم کارگزاران راه‌اندازی می‌شود که خراسان یکی از آنها می‌باشد، اما طی فاصله زمانی بین توقف توسعه تالارهای استانی و راه‌اندازی بورس کالا برخی استان‌ها از محل اعتبارات استانی رییس‌جمهور اقدام به تجهیز و آماده‌سازی کرده‌اند که سعی داریم تا با امضای تفاهم‌نامه با کارگزاران شرایط حضور آنها را در این تالارها فراهم کنیم.

وی با یادآوری این موضوع که برخی استان‌ها بر ارائه محصول استراتژیک استان خود تاکید داشتند، اظهار داشت: اما از آنجا که محدود کردن هر تالار استانی به یک کالای خاص، باعث رکود معاملات این تالار در فصل‌های دیگر می‌شود، این نمایندگی‌ها با مجوز فعالیت در تمامی کالاها کار خود را آغاز خواهند کرد و طرح تک‌محصولی بودن نمایندگی‌ها اجرا نشده و در مقابل عرضه همه کالاها را در آنها خواهیم داشت.

وی در خصوص هزینه‌‌های جاری نمایندگی‌ها گفت: هزینه جاری این نمایندگی‌ها توسط کارگزار افتتاح‌کننده پرداخت می‌شود؛ اما در مورد تالارهایی که استان‌ها از محل اعتبارات خود راه‌اندازی می‌کنند، این هزینه و کارمزد بین کارگزاران تقسیم می‌شود.

این مسوول بورس کالا در پاسخ به این سوال که آیا توجیه اقتصادی این کالاها بررسی شده یا خیر گفت: تجربه راه‌‌اندازی تالار فرعی در استان گلستان نشان داد که این تالارها می‌توانند، تاثیر بسزایی در افزایش حجم معاملات بورس کالا داشته باشند؛ چرا که طی این مدت ۲۰ الی ۲۵درصد از حجم معاملات بررسی کالایی مربوط به این تالار بوده است. هرچند فعالیت آن صد در صد سودآور نبود؛ اما در عین حال زیان‌آور نیز نبود و توانست جایگاه خود را به دست آورد.