قیمت مس ناگهان فرو ریخت

علی غفوری

تولیدکنندگان و تجار مس در چین که از شروع ماه نوامبر ۲۰درصد از ارزش قراردادهای سه ماهه آنان کاسته شده است در روزگار بدی به سر می‌برند. تجار می‌گویند ترس، بازار را فرا گرفته است.

یک تاجر مقیم سنگاپور می‌گوید به نظر می‌رسد که این شرایط بیشتر به خاطر شرایط اقتصادی آمریکا است که آن نیز روی تمام فلزات پایه تاثیر گذاشته است و فقط مس نیست که متاثر از این شرایط است. اصولا هیچ‌گونه تقاضایی وجود ندارد. خریداری وجود ندارد، فقط فروشنده است و بس.

هم‌اکنون تقاضا برای مس کاهش یافته و ترس از رکود در اقتصاد آمریکا وجود دارد.

هفته گذشته این بدبینی شدت گرفت چون آخرین اخبار تولید مس چین نشان می‌داد که میزان تولید این فلز سرخ در ماه اکتبر امسال به بالاترین سطح خود رسیده بود.

تولید در ماه اکتبر امسال نسبت به ماه اکتبر سال گذشته، با ۵/۱۶درصد افزایش به ۳۸۰هزار تن رسید (طبق دفتر ملی آمار چین) و این احتمال را تقویت کرد که واردات به چین و نیز قیمت‌ها همچنان به کاهش خود ادامه خواهد داد.

یک تاجر چینی می‌گوید: تقاضای چین برای مس نقش مهمی در جهان بازی می‌کند و افزایش تولید مس این کشور می‌تواند منتهی به کاهش واردات شود.

واردات مس تصفیه شده و آلیاژی به چین کم شده است به طوری که ۱۰۸۰۴۹تن در ماه سپتامبر بوده که به ۱۰۳۰۸۰تن در ماه اکتبر رسیده که نشانگر ۶/۴درصد کاهش است و همزمان واردات مس خام (unwrought) و محصولات غیرنهایی مس از ۲۱۶هزار و ۶۴۳تن به ۲۰۴هزار و ۴۲۴تن در ماه‌های فوق‌الذکر (سپتامبر و اکتبر) کاهش پیدا کرده است.

تولیدکنندگان چینی مسلما چندان نگران میزان واردات نیستند.

یک مقام رسمی jinchuan می‌پرسد: چرا چین باید مس وارد کند؟ ما هنوز یک واردکننده مس هستیم. باید توجه داشت که واردات پایین‌تر می‌تواند با افزایش تولید داخلی متوازن شود. تقاضا در کشور نیز از حد انتظار پایین‌تر است.

فروش مس چین کمتر از یکسال پیش شده است و دلیل آن افزایش تولید این فلز است و چیزی که مساله را بدتر کرده این است که به نظر می‌رسد تقاضا نیز ضعیف‌تر خواهد شد و سود حاصله در سال‌های اخیر توسط تولیدکنندگان مس موجب بالا رفتن رشد ظرفیت شده است.

یک مقام رسمی از سازمان توسعه صنایع MCC نیز می‌گوید: تقاضا برای مس نیز پس از ماه سپتامبر در آن حدی نیست که پیش‌بینی می‌شد که حتی فروش مس در بازار داخلی را نیز مشکل‌تر می‌کند.

همین مقام اضافه می‌کند که تولید مس شدیدا رو به افزایش است، ولی متقابلا تقاضا افزایش پیدا نمی‌کند.

افزایش تولید مس داخلی و کاهش در قیمت‌های مس ادامه خواهد داشت تا واردات را پایین‌تر بکشد، اما اهالی بازار می‌گویند که آنان همچنان نگران عرضه مازاد باقی مانده‌اند.

آنان سوال نکنند مسی که در این سطح بالا تولید می‌شود به کجا می‌رود؟ بعضی‌ها می‌گویند که تولیدکنندگان مس، موجودی بالایی را در انبارهای خود در‌حال‌حاضر نگهداری می‌کنند، اما برخی نیز معتقدند که دلالان و صندوق‌های تامینی (hedge funds) اکثر این تولیدات را انبار کرده‌اند.

یک تحلیل‌گر شرکت استرالیایی می‌گوید: جای تعجبی ندارد که اکثر شرکت‌های تجاری چینی قبل از خرید تمامی مس موجود، قیمت‌های آن را کاهش نمی‌دهند.

کارشناس کارخانه مس جیانگری وجود هرگونه مسی را در انبار شرکت خود تکذیب می‌کند و می‌گوید ما خودمان مس زیادی در انبارها نداریم و بیشترین موجودی مس قراضه و مس تصفیه شده در انبارهای تجار ذخیره شده است. زمانی که قیمت‌ها بالا می‌رود سروکله موجودی‌ها ظاهر می‌شود.

علاقه دلالان به مس بدین معنی است که اکثر آنان افت شدید قیمت مس را به فعالیت صندوق تامین و سرمایه‌گذاران نسبت می‌دهند، چون آنانند که عرضه و تقاضا را برقرار می‌‌کنند.

شرایط عرضه و تقاضای مس فقط یک روی سکه در شرایط اخیر افت قیمت‌های مس است. با توجه به شرایط نامطلوب سرمایه‌گذاری (صندوق‌های تامینی و نهادهای بزرگ سرمایه‌گذاری) احتمالا سعی دارند که سرمایه خود را از مس و سایر کالاها بیرون کشیده و آن را در بازارهایی که سرمایه‌گذاری در آن از خطر کمتری برخوردار است، سرمایه‌گذاری کنند.

یک تاجر اروپایی می‌گوید: برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی قیمت‌های مس در مواردی بسیار بالا است، ولی اکثر طرح‌های مس به نظر سودمند نیستند (قیمت‌های بالای ۴۵۰۰دلار در هرتن) و حتی وقتی قیمت‌ها به سطح ۵۰۰۰دلار نیز که برسد انگیزه‌ها برای سرمایه‌گذاری جدید آغاز می‌شود.

در سطحی بالاتر از آن وضع مس همانند طلا می‌شود که تا حدی می‌‌توان به شرایط عرضه و تقاضای آن توجه کرد. عوامل کلان‌تر و تمایلات به سرمایه‌گذاری بیشتر مربوط می‌شود به نوسانات قیمت‌ها بین ۵هزار تا ۸۵۰۰دلار.

تولید بالا و تقاضای اندک بدین مفهوم است که دلیل موجهی وجود ندارد که صندوق‌های تامینی در‌حال‌حاضر برای خرید مس سرمایه‌گذاری کنند.

مطمئنا بحران مالی نیز موجب شده که نقدینگی از سیستم خارج شود.

کارشناسان می‌گویند که اقدامات دولت چین برای کنترل رشد،‌ تقاضا و قیمت‌ها را متوقف کرده است. یکی از دلایل ضعف تقاضا در بازارهای داخلی سیاست‌های ضدتورمی است که هدفش متوقف کردن اقتصاد شدیدا داغ کشور توام با کاهش تقاضا برای فلزات خصوصا فلز مس است.

چین امسال میزان ذخیره‌اش را با ۹برابر افزایش به بالاترین میزان ده‌ساله ۵/۱۳درصدی رسانده است که کوششی است، برای کنترل اقتصاد و کاهش ظرفیت وام‌دهی بانک‌ها.

شرکت‌های خصوصی در‌حال‌حاضر برای گرفتن وام برای خرید مواد با مشکلات بیشتری مواجه هستند. آنان باید از میزان موجودی خود کاسته و در حد نیاز اولیه خود خرید کنند.

زمانی که قیمت نقد مس به ۷۴۲۵ دلار در هر تن در روز ۲۱ نوامبر کاهش پیدا کرد، خرید آن افزایش یافت.

بانک مرکزی چین یک اطلاعیه داخلی را در پایان ماه سپتامبر فرستاده و از بانک‌های تجاری خواسته است، میزان وام دهی خود را در پایان امسال به صفر برسانند و کمیسیون تنظیم کننده سیستم بانکی از بانک‌های تجاری خواسته است که به طور ماهانه از حجم وام‌های خود بکاهند؛ چون در غیر این صورت قیمت‌های مس بیشتر کاهش می‌یابد.

تجار می‌گویند: افت قیمت‌ها در بازارهای نقد و سلف فشارهای خود را وارد خواهند آورد. در حقیقت سرمایه‌گذاران داخلی امروزه برای خرید مس دچار شک و تردید شده‌اند؛ چون قیمت‌ها همواره «روند نزولی» به خود گرفته است. آنان منتظر کاهش بیشتر قیمت این فلز هستند. تقاضا در سطح جهانی نیز برای مس پایین است.

کارخانه تولید‌کننده مس شیلی کودلکو پریمیوم سالانه خود را ۲۰ دلار در هر تن از سطوح امسال کاهش داده و آن را به ۱۱۰ دلار در هر تن رسانیده است.

تجار داخلی دلیل این کاهش را ضعیف‌تر شدن تقاضا می‌دانند و مویدی است بر شک و تردید آنان که بازار داخلی با عرضه مازاد مواجه است. کاهش احتمالی پریمیوم سالانه مس چین توسط کودلکو بیانگر این است که تقاضا برای مس در آن حد نیست که انتظار می‌رفت و آن قیمت‌ها برای مدتی همچنان پایین باقی خواهد ماند.

ولی همه نیز این چنین بدبین نیستند مثلا در منطقه شن‌ژن تقاضای فیزیکی در واقع تقریبا بالا است اگرچه تجار اذعان می‌کنند که خرید فوری مس رابطه کاملا نزدیکی دارد با قیمت، به طوری که وقتی قیمت‌ها به زیر ۶۰هزار یوآن در هر تن می‌رسد فعالیت‌های تجاری تشدید می‌یابد.

به نظر می‌رسد قیمت زیر ۶۰۰۰ دلار در هر تن برای مس در بلندمدت بسیار پایین باشد. با وجود این عرضه کنسانتره مس هنوز در سراسر جهان محدود است.

برخی نیز اظهار داشتند که تصور کلی تقاضا در چین که نرخ رشد توسعه امور زیربنایی در آنجا همچنان بالا است، مطلوب است.

یک مقام رسمی جیانگری می‌گوید که بازار چندان بد نیست. شرکت‌های خصوصی اندکی که تولید‌کننده مس هستند، ورشکسته شده‌اند، حتی اگر وضع بازار وخیم‌تر شود به راحتی نمی‌توانیم کوره‌ها را متوقف کنیم چون به تجهیزات کارخانه‌ها خسارات سنگینی وارد خواهد آورد.

دیگر اهالی بازار اشاره می‌کنند که وضع بازار می‌تواند به دلیل کاهش احتمالی هزینه‌های فرآیند و تصفیه مس بهبود یابد (برای قراردادهای سال ۲۰۰۸ چینی‌ها).

ROBIN BHAR تحلیل‌گر فلزات پایه در بانک سرمایه‌گذاری UBS پیش‌بینی می‌کند که واحدهای ذوب مس چین باید با هزینه فرآیند و تصفیه مس به میزان تقریبی ۴۰ دلار در هر تن برای سال ۲۰۰۸ توافق داشته باشند که نسبت به سال ۲۰۰۷ یک سوم کاهش خواهد داشت.

قیمت‌ها با هزینه‌های تولید پایین‌تر در سال ۲۰۰۸ منتهی خواهد شد؛ به تعطیلی احتمالی واحدهای ذوب کوچک. اگرچه این هزینه به زیر ۵۰ دلار در هر تن می‌رسد برای واحدهای ذوب داخلی دستیابی به سود در بازار سخت می‌شود.

تعطیلی کارخانه‌ها نیز از سطح تولید خواهد کاست. هنوز ترس برای سرمایه‌گذاران، تجار و تولیدکنندگان وجود دارد.