وزارت بازرگانی با کارگزاران تعامل کرد؛ اما دستوری نداد

زهرا مسافر

کاهش قیمت آهن در بازار ناشی از تعامل سازنده میان بورس کالا و وزارت بازرگانی است نه کاهش دستور دولت. در پی شایعات بازار مبنی بر اینکه وزارت بازرگانی با کنترل روی کارگزاران بورس کالا به طور دستوری قیمت آهن را پایین آورده و به گروهی از کارگزاران گفته است تا قیمت را بیش از حد در بورس کالا بالا نبرند، اما کارگزاران معتقدند که سیر نزولی قیمت‌ها حاصل تعامل سازنده فعال بورس کالا و وزارت بازرگانی است. در حالی که به دنبال افزایش قیمت فولاد در بازارهای جهانی و به دنبال آن رشد قیمت آهن در داخل، وزارت بازرگانی به طور رسمی اعلام کرده که جلوی گرانی آهن را با اجرای سیاست‌های منسجم در بازار خواهد گرفت و این وزارتخانه با نظارت و کنترل در بورس کالا، بازار آهن را به طور جدی تحت کنترل خود قرار داده است، اما کارگزاران این امر را ناشی از هماهنگی میان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با بورس کالا می‌دانند و معتقدند که این سازمان که از زیرمجموعه وزارت بازرگانی است، به منظور افزایش غیرمنطقی و نامتناسب فولاد با نظارت بر معاملات و پیشگیری از معاملات واسطه‌گری موجب کنترل قیمت آهن شده است. به گفته کارگزاران، نظارت ویژه دولت بر بورس کالا به منزله دستور دولتی برای این بازار تلقی نمی‌شود و این امر هیچ مغایرتی با اقتصاد آزاد ندارد. در این خصوص گفت‌وگوی دنیای اقتصاد را با یکی از کارگزاران بورس کالا می‌خوانید:

مدیرعامل شرکت کارگزاری سی‌ولکس کالا گفت: کاهش قیمت آهن در بازار ناشی از تعامل سازنده بین بورس کالا و وزارت بازرگانی است.

محمودرضا الهی‌فر افزود: براساس سیاست‌های وزارت بازرگانی، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، از ایجاد معاملات واسطه‌گری که به افزایش غیرمنطقی قیمت فولاد دامن می‌زند، جلوگیری می‌کند؛ به این معنی که این سازمان در پی خریدار و مصرف‌کننده واقعی است.

وی با تاکید بر اینکه کاهش قیمت آهن در بورس حاصل هماهنگی بین بورس کالا و وزارت بازرگانی است، تصریح کرد: این اقدام هیچ‌گاه به منزله کاهش دستوری دولت برای قیمت آهن‌آلات محسوب نمی‌شود. مدیرعامل شرکت کارگزاری سی‌ولکس کالا در خصوص پیش‌بینی قیمت‌های داخلی آهن‌آلات در آینده خاطرنشان کرد: نوسان قیمت در بازار داخل تا حدود زیادی ناشی از جو روانی ایجاد شده و همچنین تحریم است. وی اظهار داشت:‌ در زمانی که در بازار احساس شود که احتمال کاهش قیمت وجود دارد، خریداران از خرید محصولات مورد نیاز خود خودداری می‌کنند و منتظر هر چه بیشتر افت قیمت‌ها می‌شوند. الهی‌فر گفت: هم‌اکنون نیز در بازار آهن به علت ادامه روند قیمت‌ها خریداران نسبت به خرید آهن دست نگه داشته و این امر موجب افزایش عرضه و کاهش تقاضا شده که به روند نزولی قیمت‌ها منجر شده است. وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون خریداران آهن برای خرید دست

نگه داشته‌اند، افزود: اما فروشندگان به علت موجودی محصولات خود برای فروش هرچه زودتر کالاهای خود، به منظور جلوگیری از ضررهای احتمالی ناشی از کاهش بیشتر قیمت‌ها، در صدد رقابت برای عرضه کالای خود هستند. مدیرعامل شرکت کارگزاری سی‌ولکس کالا با اشاره به افزایش قیمت‌های جهانی شمش فولادی و محصولات فولادی تصریح کرد: در چنین شرایطی کاهش قیمت آهن تنها ناشی از عدم خرید محصول از سوی خریداران است؛ زیرا که در غیر این صورت این افت قیمت‌ها منطقی نیست. وی در خصوص تاثیر روند کند واردات فولاد به کشور در نیمه دوم امسال به قیمت‌های آینده این محصولات خاطرنشان کرد: براساس روال هرساله، اسفند تا مردادماه سال آینده زمان اوج مصرف فولاد در کشور است که تاثیر ادامه کاهش واردات در پایان سال نمایان خواهد شد.

الهی‌فر گفت: در پایان هر سال معمولا تقاضا افزایش می‌یابد، اما کارخانه‌ها به علت فروش محصولات خود به صورت سلف، محصول تولیدی موجود ندارند که عرضه کنند و چون عرضه، پاسخگوی تقاضا نیست، قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به کندی روند واردات در نیمه دوم امسال و برای جلوگیری از افزایش قیمت‌های احتمالی افزود: وزارت بازرگانی باید تدابیر لازم را اتخاذ کند.

مدیرعامل شرکت کارگزاری سی‌ولکس کالا تصریح کرد: حدود ۴۵درصد نیاز فولاد کشور از طریق واردات تامین می‌شود، از این رو چنانچه میزان واردات کاهش یابد، به علت عدم پاسخگویی نیاز کشور از طریق تولید داخل با افزایش قیمت‌ها مواجه خواهیم شد. به گفته وی، در زمستان تقاضا برای فولاد کاهش می‌یابد، اما در پایان سال به علت افزایش تقاضا در صورت کندی واردات، شاهد جهش‌های قیمت فولاد خواهیم بود.