معاملات آهن قفل شد

بیتا احمدی

طی بیست روز گذشته قیمت محصولات مس یک روند نزولی را در بورس کالای ایران تجربه کرده است.

در هر هفته بازار داخلی شاهد کاهش قیمت مس در بازار بوده و از آنجا که قیمت (نرخ) مس در بورس کالا براساس متوسط قیمتی در طول یک هفته LME لندن تعیین و به بازار پیشنهاد می‌شود، در این هفته قیمت در بورس‌فلزات لندن پایین‌ترین نرخ را طی هشت ماه گذشته تجربه کرد. تحولات قیمتی بر بورس کالای ایران نیز تاثیرگذار بوده و باعث پایین آمدن قیمت‌ها شد.درواقع عوامل مختلفی دست به دست هم داده تا بورس کالا شاهد کاهش قیمت محصولات مس باشد که از جمله آن می‌توان به تحولات مهم در بازارهای جهانی که روی طلای سرخ (مس) تاثیرگذار بوده است، اشاره کرد: افزایش تولیدات چین از یک سو و کاهش تقاضا در بازار به همراه حل بحران معادن مس شیلی باعث شد قیمت‌ها ریزش داشته باشد.اما به دلیل اینکه روز جمعه در بورس‌فلزات لندن مس ۲۵۰دلار افزایش قیمت نسبت به روز قبل از آن داشته، انتظار می‌رود؛ متوسط قیمت این محصول طی این هفته (یعنی دوشنبه تا جمعه) مثبت بوده و باعث شود یکشنبه هفته آینده در بورس کالا محصولات مس با افزایش نرخ به روی رینگ معاملاتی بیایند.در جلسه معاملاتی گروه مس در مجموع ۲هزار و ۵۴۰تن مس به ارزش ۱۶۴میلیارد و ۳۶۸میلیون و ۸۶۰هزار ریال مورد دادوستد قرار گرفت.اما آنچه روز گذشته بیشتر از همه جالب توجه به نظر رسید، این بود که در جلسه معاملاتی گروه فولاد به غیر از فولاد آذربایجان هیچ یک از محصولات به روی رینگ آمده شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، گروه ملی و فولاد خراسان به فروش نرفت.دلیل این امر نیز شاید حباب قیمتی باشد که در اواخر شهریور ماه سال‌جاری شاهد آن بودیم و ادامه آن را در مهر ماه داشتیم و انتظارات بازار مبنی بر افزایش و یا تثبیت قیمت‌ آهن در همان ۷۸۰۰ریال درهرکیلو محقق نشد، به طوری که روز گذشته بااینکه در حدود ۱۰درصد کاهش قیمت محصولات فولادی از سوی فولادی‌ها در جلسه معاملاتی گروه فولاد به چشم می‌خورد اما باز هم معامله‌ای صورت نگرفت!

به گزارش دنیای اقتصاد از تالار نقره‌ای، در جلسه معاملاتی گروه مس، مس مفتول شرکت ملی مس، ۲هزار تن با نرخ هر کیلو ۶۴هزار و ۴۲۴ریال نقدی عرضه شد که در مقابل کل تقاضا برای این محصول ۲۸۰۰تن بود. با رقابتی که میان کارگزاران در گرفت نهایت ۲هزار تن از این محصول با نرخ متوسط هر کیلو ۶۵هزار و ۵ریال مورد معامله قرار گرفت.

مس کاتد، ملی مس نیز ۵۰۰تن با نرخ هر کیلو ۶۲هزار و ۵۵۲ریال نقدی عرضه شد که نزدیک به یک‌هزار و ۷۴۰تن تقاضا برای آن در بازار وجود داشت که با توجه به اینکه افزایش عرضه نداشت این محصول در رقابت با نرخ ۶۳هزار و ۵۲۲ریال به فروش رسید.

مس اسلب ملی مس نیز ۱۰۰تن با نرخ هر کیلو ۶۴هزار و ۴۲۴ریال نقدی عرضه شد که تنها ۲۰تن آن با همان نرخ پیشنهادی عرضه‌کننده مورد داد و ستد قرار گرفت.

مس مفتولmm ا۸ انبار کارخانه‌ ملی مس نیز ۲۰تن با نرخ هر کیلو ۶۵هزار و ۵۰۰ریال تحویل فوری عرضه شد که با همین نرخ نیز معامله شد.

این گزارش می‌افزاید: در جلسه معاملاتی گروه آلومینیوم، انواع شمش‌های ۱۰۰۰پوندی انبار کارخانه المهدی عرضه شد که تنها شمش ۱/۹۹ ۱۰۰۰p۰ المهدی نیز ۶۰تن نقدی عرضه شده بود، ۲۰تن از آن با نرخ هر کیلو ۲۴هزار و ۴۰۰ریال مبادله شد.

شمش ۲/۹۹ Pا۱۰۰۰ المهدی نیز ۶۰تن نقدی عرضه داشت که همین مقدار از این کالا با نرخ هر کیلو ۲۵هزار و ۶۰۰ریال داد و ستد شد.

شمش آلیاژ LM۴ ایرالکو ۴۰تن نقدی عرضه شد که همین مقدار از این کالا با نرخ ۳۱هزار و ۸۷ریال به فروش رسید.

شمش آلیاژ ۳/۳۸۰ ایرالکو نیز ۶۰تن نقدی عرضه داشت که همین مقدار با نرخ هر کیلو ۳۱هزار و ۸۷ریال مورد معامله قرار گرفت.

شمش آلیاژ AS۵U۳ ایرالکو ۱۲۰تن تحویل فوری با نرخ هر کیلو ۳۱هزار و ۳۷۵ریال داد و ستد شد. شمش آلیاژ AS۹U۳ ایرالکو ۱۰۰۰تن نقدی با نرخ هر کیلو ۳۰هزار و ۷۹۹ریال مورد معامله قرار گرفت.

شمش آلیاژ LM۲۱ ایرالکو ۲۰۰تن نقدی با نرخ هر کیلو ۳۰هزار و ۵۱۱ریال به فروش رسید.

شمش آلیاژ LM۲۴ ایرالکو ۴۰تن نقدی با نرخ ۳۰هزار و ۵۱۱ریال خریداری شد.

در مجموع در جلسه معاملاتی گروه آلومینیوم ۶۴۰تن از این محصولات به ارزش ۱۹میلیارد و ۳۰۰میلیون و ۲۴۰هزار ریال مورد معامله قرار گرفت.

این گزارش حاکی است، در جلسه معاملاتی گروه فولاد، سبد میلگرد A۲-A۳ ذوب‌آهن اصفهان ۱۰۵۶۰تن بانرخ هر کیلو ۷هزار و ۲۰۰ریال در پارتی‌های ۴۴۰تنی برای تحویل در ماه آینده عرضه شد که به‌رغم تقاضای ۲۶هزار و ۴۰۰تنی برای این محصول در نرخ هر کیلو ۶هزار و ۸۰۰ریال، معامله شد.

میلگرد A۳-۱۶ ذوب‌آهن اصفهان نیز ۳۵۰تن تحویل فوری در نرخ هر کیلو ۷هزار و ۳۰۰ریال عرضه شد که ۲۸هزار تن تقاضا در بازار برای این محصول وجود داشت که بانرخ ۷هزار و ۱۰ریال حاضر به خرید بودند که به دلیل کاهش نرخ نداشتن معامله صورت نگرفت.

سبد میلگرد کوتاه ۳۲ تا ۱۴ A۳ ذوب‌آهن اصفهان نیز ۷۴۰تن با نرخ هر کیلو ۶۵هزار ریال عرضه شد که در مقابل ۳۳۳۰تن تقاضا در بازار برای این محصول در نرخ ۶هزار و ۱۵ریال وجود داشت که به دلیل به قیمت نرسیدن مبادله شد.

بدین ترتیب روز گذشته فولادهای ذوب‌آهن اصفهان در بورس کالا منجر به فروش نشد ودلیل این امر نیز قیمت بالای این محصولات بود که با توجه به اینکه در فصل سرما هستیم و ساخت‌و‌سازها در حداقل قرار داشته و پیمانکاران دستور خرید ندارند و کارخانه‌ها نیز حاضر به پایین آوردن نرخ‌ها نیستند، معامله‌ای صورت نگرفت اما سبد میلگرد ۲۵ تا۱۴ A۳ فولاد آذربایجان (میانه) یک‌هزار و ۳۰۰تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۱۳۰ریال مورد معامله قرار گرفت.

روز گذشته علاوه بر ذوب‌آهن اصفهان، گروه ملی و فولاد خراسان نیز عرضه داشتند که به دلیل به قیمت نرسیدن به فروش نیانجامد.

در مجموع ۱۴هزار و ۵۰تن فولاد در بورس کالای ایران عرضه شد که تنها یک‌هزار و ۳۰۰تن آن که برای فولاد آذربایجان به ارزش ۹میلیارد و ۲۶۹هزار ریال مورد معامله قرار گرفت.

روزی خوب برای رینگ کشاورزی

ارزش معاملات بورس کالای ایران از ۲۰۵‌میلیارد ریال گذشت

دیروز در شرکت بورس کالای ایران، جمعا ۹‌هزار و ۳۵ تن انواع فولاد، آلومینیوم، مس، شکر، جودامی، تفاله چغندرقند، ذرت و کنجاله دانه‌های روغنی به ارزش ۲۰۵‌میلیارد و ۴۱۴‌میلیون و ۹۵۰‌هزار ریال دادوستد شد.به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی شرکت بورس کالای ایران، تالار این بورس در روز یکشنبه شاهد جمعا ۲۲‌هزار و ۴۰۵ تن عرضه و در مقابل ۴۴‌هزار و ۱۰۵ تن تقاضا برای محصولات فوق بود که شامل ۱۷‌هزار و ۶۱۰ تن عرضه و در مقابل ۳۹‌هزار و ۵۵۰ تن تقاضا برای محصولات فلزی و ۴‌هزار و ۷۹۵ تن عرضه و در مقابل ۴‌هزار و ۵۵۵ تن تقاضا برای محصولات کشاورزی بود.

رینگ محصولات فلزی

این گزارش حاکی است، در رینگ محصولات فلزی در گروه محصولات فولادی، یک‌‌هزار و ۳۰۰ تن انواع میلگرد در یک رینگ معاملاتی به ارزش ۹‌میلیارد و ۲۶۹‌میلیون ریال به صورت سلف مورد معامله قرار گرفت. . این گروه از نظر وزن و ارزش ۳۹/۱۴ و ۵۱/۴‌درصد از کل بازار را از آن خود کرد.

براساس این گزارش، در گروه آلومینیوم نیز، ۶۴۰ تن انواع شمش آلومینیوم در ۸ رینگ معاملاتی به ارزش ۱۹‌میلیارد و ۳۰۰‌میلیون و ۲۴۰‌هزار ریال به صورت نقدی به فروش رفت که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۰۸/۷ و ۴۰/۹‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

در این روز در گروه محصولات مس، ۲‌هزار و ۵۴۰ تن انواع مس به ارزش ۱۶۴‌میلیارد و ۳۶۸‌میلیون و ۸۶۰‌هزار ریال به فروش رفت که از نظر وزن و ارزش ۱۱/۲۸ و ۰۲/۸۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد. گفتنی است در روز مذکور در گروه کنسانتره و روی هیچ محصولی عرضه نشد.

ارزش معاملات محصولات کشاورزی از ۲۰۵‌میلیارد ریال گذشت

روز یکشنبه، برای نخستین بار حجم معاملات رینگ محصولات کشاورزی از رینگ فلزی پیشی گرفت.

در گروه ذرت، ۴‌هزار و ۲۹۰ تن ذرت دانه‌ای به صورت سلف و نقدی در ۶ رینگ معاملاتی به ارزش ۱۱‌میلیارد و ۴۷۰‌میلیون و ۷۰۰‌هزار ریال داد و ستد شد که از نظر حجم و ارزش ۴۸/۴۷ و ۵۸/۵‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

همچنین در این روز در گروه کنجاله، ۲۰۰ تن کنجاله دانه‌های روغنی به ارزش ۸۰۲‌میلیون و ۳۰۰‌هزار ریال به صورت نقدی و سلف در ۴ رینگ معاملاتی معامله شد که از نظر وزن ۲۱/۲ و ۳۸/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد. براساس این گزارش، در گروه تفاله نیز، ۲۰ تن تفاله چغندر قند در یک رینگ معاملاتی به ارزش ۴۲‌میلیون و ۴۰۰‌هزار ریال به صورت نقدی به فروش رفت که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۲۲/۰ و ۰۲/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

شایان ذکر است در این روز در گروه شکر، ۲۰ تن شکر سفید به ارزش ۸۰‌میلیون ریال به فروش رفت که از نظر وزن و ارزش ۲۲/۰ و ۰۴/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

در گروه جو دامی نیز ۲۵ تن جو دامی به ارزش ۸۱‌میلیون و ۴۵۰‌هزار ریال داد و ستد شد که از نظر وزن وارزش ۲۸/۰ و ۰۴/۰‌درصد از کل بازار را از آن خود کرد.