افزایش تقاضا، قیمت مولیبدنیوم را افزایش داد

افزایش ۴‌درصدی تقاضا برای مولیبدنیوم در سال جاری و رکود عرضه آن، سبب بالا رفتن قیمت این فلز دیرگداز که سبب سخت‌تر شدن فولاد ضدزنگ می‌شود، شده است. به گزارش رویتر، قیمت مولیبدنیوم پس از آنکه در فوریه سال ۲۰۰۶ به پایین‌ترین میزان این چند سال اخیر رسید و با قیمت ۲۱ دلار به ازای هر پوند از آن معامله شد، امسال بهبود یافت و به ۳۲ دلار در هر پوند رسید که فقط ۷ دلار کمتر از رکورد ۳۹ دلاری ماه ژوئن سال ۲۰۰۵ بود.

سه چهارم از تولید سالانه جهانی مولیبدنیوم برای ساخت فولاد ضدزنگ استفاده می‌شود که با رشد این صنعت، استفاده از مولیبدنیوم نیز افزایش می‌یابد.

لاری ریوج، مدیر اجرایی شرکت کانادایی تولید مولیبدنیوم Adanac گفت: پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای مولیبدنیوم ۴ تا ۵‌درصد در سال افزایش یابد. این پیش‌بینی با میانگین رشد ۳‌درصدی نیاز به مولیبدنیوم در سال‌های گذشته متفاوت است.

بیشتر افزایش تقاضا برای مولیبدنیوم جهت استفاده از آن در بخش تولید فولاد ضدزنگ از جانب کشورهایی مانند چین که هزینه بسیار زیادی صرف ساخت کارخانه‌های فولاد کرده‌اند، صورت می‌گیرد.

مولیبدنیوم در صنعت نفت نیز برای ساخت لوله‌های فولادی انتقال نفت و همچنین به‌عنوان کاتالیزور در کوره‌های نفتی استفاده می‌شود. مولیبدنیوم سولفید همچنین روغن بسیار خوبی به‌ویژه جهت استفاده در دماهای بالا است، جایی که روغن‌های معمولی تجزیه شده و از هم پاشیده می‌شوند.

با توجه به آمارهای سازمان بین‌المللی مولیبدنیوم، مجموع تولیدات جهانی مولیبدنیوم در سال گذشته تقریبا به ۴۲۰‌میلیون پوند رسید که تقریبا با میزان تقاضا برای آن در حالت تعادل قرار داشت. مولیبدنیوم از معادن خود این فلز تهیه می‌شود و همچنین محصول جانبی معادن مس نیز است. به گفته کارشناسان، ۷۰‌درصد از خروجی مولیبدنیوم در جهان غرب محصول جنبی معادن مس است.

پس از آن که قیمت مولیبدنیوم در سال ۲۰۰۴ شروع به بالا رفتن کرد، بسیاری از معدنکاران شروع به‌دست آوردن مولیبدنیوم از معادن مس کردند. به اعتقاد کارشناسان در حال حاضر آن فاز رو به پایان است، زیرا معدنکاران تمامی مولیبدنیومی را که به راحتی در دسترس بوده است، برداشته‌اند.

به هرحال کارشناسان نقش چین را در رشد بازار مولیبدنیوم، در جهان بسیار پررنگ و موثر می‌دانند. چین در سال گذشته ۳۰‌درصد از تولید جهانی مولیبدنیوم را به‌خود اختصاص داد، در حالی‌که این کشور چند سال قبل تنها ۱۰‌درصد از این میزان را در اختیار داشت.

اما به نظر می‌رسد؛ با توجه به عزم دولت چین برای بستن معادن آلوده‌کننده محیط‌زیست، امسال سهم چین از تولید جهانی مولیبدنیوم به شدت کاهش یابد.

یان مک دونالد، مدیر اجرایی شرکت کانادایی فلزات تامپسون گفت: چین بیش از ۳۰۰ معدن مولیبدنیوم را تعطیل کرده است.

امسال صادرات مولیبدنیوم از چین با کاهش همراه است. به نظر می‌رسد؛ در چند سال آینده بازار مولیبدنیوم در وضعیت مناسبی قرار گیرد.