آزاده حسینی

دومین تقاضای اعضای هیات‌مدیره شرکت بورس کالای ایران برای دیدار با وزیر جهاد کشاورزی به منظور رسیدگی به مشکلات بورس کالای کشاورزی، رد شد. حسین خزلی خرازی، عضو هیات‌مدیره بورس کالای کشاورزی با بیان مطلب فوق به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: تا به حال دو مرتبه برای دیدار و گفت‌وگو با وزیر جهاد کشاورزی درخواست دادیم که با پاسخ منفی از سوی ایشان مواجه شدیم و متاسفانه آن وزارتخانه نگاه جدی به بورس کالای کشاورزی ندارد و همچنان به روش‌های سنتی به صورت قیمت‌گذاری و سهمیه‌بندی معتقد هستند که با ادامه این روش مطمئنا بقای بورس کالای کشاورزی به خطر می‌افتد.

وی ادامه داد: در صورتی که به سمت قیمت‌گذاری کنترل و سهمیه‌بندی پیش برویم، عملا جایگاه بورس دیگر بی معنا می‌شود.

وی افزود: به تازگی تصمیمی از سوی وزارت کشاورزی مطرح شده است مبنی بر اینکه کنجاله، ذرت و سایر محصولات موردنیاز تولیدکنندگان گوشت و مرغ را تامین و در عوض گوشت و مرغ آنها را خریداری کند که در آن صورت دیگر مصرف‌کنندگان برای خرید به بورس مراجعه نخواهند کرد. وی تاکید کرد: وزارت جهاد در ابتدا نقش حمایتی از بورس کالای کشاورزی داشت، اما در حال حاضر هیچ حمایتی از بورس نمی‌کند.

وی تصریح کرد: تنها راهی که ما را به سمت پیشرفت رهنمود می‌کند، هدایت واردکنندگان برای واردات و عرضه محصولاتشان از طریق رینگ مبادلاتی بورس کالا است. وی افزود: همچنین از راه‌های حمایت بورس کالا، بخشودگی مالیاتی و یا پایین‌ آوردن میزان مالیات دریافتی از فعالان بخش کشاورزی است، چرا که فعالان آن در بازار به دلیل عدم ثبت مبادلات خود مالیات نمی‌پردازند و بهتر است در ابتدای ورود برای ایجاد انگیزش، مالیات کمتری از فعالان دریافت شود. وی تاکید کرد: همچنین بهتر است تسهیلاتی که بانک کشاورزی براساس سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی به فعالان این بخش برای خرید کالا به صورت نسیه می‌پردازد، مبتنی‌بر خرید از بورس کالا باشد. از سوی دیگر، عضو هیات‌مدیره بورس کالای کشاورزی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری موج اظهار کرد: تقریبا بین ۱۶ تا ۲۵‌درصد حجم و ارزش معاملات بورس کالا از زمان شروع فعالیت هم از لحاظ تناژ، هم از لحاظ ارزش ریالی رشد داشته است. وی یاد‌آور شد: کل معاملات بخش کشاورزی در طول سه سال فعالیت سازمان کارگزاران بورس کالای کشاورزی ۱۶۰‌میلیارد تومان بود.

خرازی با بیان برابری این حجم معاملات با سه روز انجام معامله در بورس‌فلزات، مجموع معاملات بورس‌فلزات را در طول ۴ سال فعالیت سازمان کارگزاران بورس کالای فلزات (‌یا به تعبیری ۴۸ ماه فعالیتش) ۱۲‌هزار ‌میلیارد تومان ذکر کرد.

ظرفیت بورس فلزات

وی با بیان اینکه «ظرفیت رشد بورس فلزات تنها ۳۰ تا ۴۰‌درصد است، چرا که در حال حاضر ۶۰درصد محصولات بخش فلزی در بورس فلزات عرضه می‌شود. گفت: این در حالی است که کمتر از یک‌درصد از حجم کالای کشاورزی در بورس معامله می شود که به راحتی می‌توان این حجم را ۱۰ برابر افزایش داد. وی رشد را در بخش کشاورزی نیازمند ذهنیت بازار رقابتی ذکر کرد.

خرازی افزود: در کشوری که مسوولان بخش کشاورزی با

بی اعتقادی به بازار رقابتی به سیاست سال‌های گذشته (‌سهمیه‌بندی و کنترل بازار) بازگشته‌اند، نمی‌توان از رشد معاملات کالای کشاورزی در بورس انتظار چندانی داشت.

حامیان بخش فلزات در بورس کالا

عضو هیات‌مدیره بورس کالا با اشاره به حمایت‌های وزیران صنایع و بازرگانی از بخش فلزات بورس کالا، تصریح کرد: اما وزارت جهاد کشاورزی که عملا از تاریخ بیستم شهریورماه به عنوان متولی تنظیم بازار بخش کشاورزی تعیین شده است، علاقه چندانی به بورس کالا ندارد و آن را تشریفاتی و کوچک می‌داند.

وی ادامه داد: درست است که بورس کشاورزی بسیار کوچک است و با حمایت سرپا ایستاده است، اما برای رونق بورس کالا به ویژه در بخش کشاورزی باید کارگروه‌های مشترکی بین کارشناسان بورس و کارشناسان وزارت جهاد تشکیل شود.