گروه بورس کالا - ارقام واردات فولاد آمریکا زمینه‌ساز مبادلات و بحث‌های گوناگونی در بین مخالفان و موافقان آن شده است که هر کدام از آنان این ارقام را بدون شک در جهت منافع خود تعبیر و تفسیر می‌کنند.

انستیتو آهن و فولاد آمریکا (AISI) که یک گروه تجاری شده، گفته است که کل واردات فولاد به ایالات متحده آمریکا در ژوئن ۲۰۰۷ بالغ بر ۸۸/۲میلیون تن بود که شامل ۳۹۶/۲میلیون تن محصولات نهایی است. اما AISI اضافه می‌کند: اگرچه واردات طی شش ماهه اول سال‌جاری نسبت به همین دوره در سال قبل آن کاهش داشت؛ ولی کل واردات و واردات محصولات نهایی در شش ماه اول سال ۲۰۰۷ به ترتیب ۱۰ و ۱۴درصد نسبت به مدت مشابه آن در سال ۲۰۰۵ افزایش نشان می‌دهد که بالاترین سطح واردات بوده است.
افزایش چشمگیر واردات در ژوئن نسبت به ماه قبل آن (شامل محصولات نیمه‌نهایی) در حد قابل ملاحظه‌ای بود که در بخش فرآیندها (33درصد) و ورق قلع‌اندود (tin plate)ن52 درصد استفاده شد.
چین به عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده محصولات نهایی در ژوئن بود؛ اگرچه عرضه چین بالغ بر ۵۱۰هزار تن شد که ۷درصد نسبت به ماه قبل آن کاهش نشان می‌دهد. واردات از کره‌جنوبی که در سطح ۱۸۶هزار تن بود ۱۱درصد کاهش نشان می‌دهد؛ حال آنکه عرضه آلمان به میزان ۱۱۴هزار تن؛ حدود ۱۰درصد افزایش داشته است. اگرچه اکثرا معتقدند که سطح واردات نوعی توازن ایجاد کرده است، ولی گروه دیگری اظهار می‌داشتند سطح واردات بالا است؛ یعنی از میزان تقاضا بیشتر است.
رییس هیات‌مدیره انجمن آهن و فولاد آمریکا اظهار داشت: اگرچه واردات فولاد طی نیمه اول سال 2007 شاید در مقایسه با سطح بالای سال گذشته آن کاهش داشته است؛ ولی میزان واردات طبق استانداردها یا سوابق گذشته و تاریخی آن بالا باقی مانده است.
مدیران فولادسازی‌های آمریکا در گذشته استفاده از واردات را به عنوان سپر بلا در مقابل افت بهره‌برداری‌های خود انتقاد کرده بودند و می‌‌گفتند که با وجود رشد مستمر بهره‌وری، کافی بودن منابع انرژی و توان رقابت‌پذیری فولادسازان داخلی طی نیمه اول سال، روش‌های انحرافی در بازار و رفتارهای غیررقابتی توسط بعضی از تولیدکنندگان خارجی به واردات یک امتیاز ناعادلانه‌ای در بازار می‌دهد.
چنین نظرهایی همواره از طرف انجمن آهن و فولاد آمریکا مطرح شده که می‌گفته است: افزایش مستمر واردات فولاد از چین یادآور این است که کل کسری تجاری دوجانبه آمریکا در بخش کالاهای تولیدی از چین همواره رو به افزایش خواهد بود. او از کنگره آمریکا خواست امسال مقررات تجاری سختی در این رابطه تصویب کنند.
تولید و فروش محصولات فولادی شرکت‌هایی که در ایالت صنعتی اوهایو قرار گرفته‌اند، در سه ماه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه آن در سال قبل کاهش پیدا کرد که در نتیجه تقاضای پایین‌تر و هزینه‌های بالای انرژی قراضه و مواداولیه و سایر هزینه‌ها بوده است.
تولید در سه ماه اول 2007 بالغ بر 405/3میلیون تن بوده که 9/10درصد کمتر از 822/3میلیون تن در سه‌ماه اول سال 2006 است.
فروش نیز با ۶۴/۱۱درصد کاهش از ۱۴۱/۴میلیون تن کوتاه به ۶۵۹/۳میلیون تن کوتاه در سه ماه‌های اول دوسال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ رسیده است. نتایج برای سه‌ماه اول ۲۰۰۷ تاحدی نشان‌دهنده این است که به طور کل وضع اقتصادی ضعیف‌تر شده و به میزان موجودی انبارها نیز در مقایسه با مدت مشابه آن در سال ۲۰۰۶ افزوده شده است.
قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فولاد AK در اوهایو می‌گوید: صنعت فولاد در این ایالت از قیمت‌های بالای انرژی و مواداولیه صدمه بیشتری دیده است.
به طور کل میزان یا درصد اشتغال طی سه ماه اول با ۳۰/۷درصد کاهش در سال ۲۰۰۷ از ۱۴۴۳۴ به ۱۳۳۷۸ تنزل پیدا کرد.
اکثر شرکت‌های مصرف‌کننده فولاد می‌گویند: جای تعجب است که تحولات صنعت فولاد به ظاهر بیمار اوهایو همچنان به عنوان یک موضوع اختلاف استفاده می‌شود تا آتش رو به خاموش مجادله بر سر واردات فولادی همچنان سوزنده نگه‌ داشته شود؛ اگرچه آنان احساس می‌کردند که دلیل مشکلات در آن ایالت ماهیت کاملا متفاوتی داشت.
ضمنا وزارت بازرگانی می‌گوید: واردات فولاد از ماه ژوئن رو به کاهش گذاشته است؛ به طوری که نسبت به سال ۲۰۰۶ افت آن ۲۲درصد بوده است. افت واردات در ماه ژوئن مشکلات زیادی را برای مصر‌ف‌کنندگان فولاد ایجاد کرده است؛ چون آنان می‌باید به فولادی ارزان و قابل رقابت دسترسی داشته باشند.
مصرف‌کنندگان می‌گویند: اگر به فولادهای ارزان و رقابتی خصوصا وارداتی دسترسی نداشته باشیم، فعالیت ما اقتصادی نیست و بدون شک ورشکست خواهیم شد.
کارشناسان می‌گویند که ۴۶درصد کاهش واردات فولاد نورد گرم به آمریکا در سال ۲۰۰۷ دیگر تهدیدی را برای فولادسازان آن ایجاد نمی‌کند. صنعت فولاد آمریکا سرحال، قوی و سودآور است.
تولیدکنندگان آمریکا باید به فولاد نورد گرم با قیمتی رقابتی در سطح جهانی دسترسی داشته باشند در غیر این صورت توان رقابتی خود را در سطح جهانی از دست خواهند داد.