در پی ضعف دلار و افزایش شدید قیمت نفت و طلا، بازار فلزات غیرآهنی نیز همانند دیگر بازارهای مالی ریسکی، با کاهش شدید قیمت مواجه شد. نگرانی در مورد رشد اقتصاد آمریکا و اثرات وام‌های مسکن ریسکی، دوباره ذهن تحلیل‌گران را به خود مشغول کرد و باعث شد تا معامله‌گران به فروش دارایی‌های مالی از جمله فلزات اقدام کنند. همچنین افزایش نسبتا شدید و کلی موجودی‌های فلزات غیرآهنی از جمله مهم‌ترین دلایل کاهش قیمت فلزات بود.

مس همچنان در سرپایینی قرار دارد
قیمت نقدی مس در هفته گذشته با 8/6‌درصد کاهش به 7021 دلار رسید که کمترین قیمت پس از ماه اوت می‌باشد. موجودی‌های لندن با رشد 6/2‌درصدی به 172800 تن رسیدند که بالاترین سطح موجودی در 7 ماه گذشته است، بیشترین افزایش موجودی‌های اخیر در انبارهای ایتالیا رخ داد.
تحلیل‌گر بانک BNP می‌گوید که شواهد بازار گواه بر آن است که عرضه در حال افزایش و تقاضا در فصل چهارم از میزان پیش‌بینی‌ها کمتر است. قیمت قراردادهای ۳ ماهه طی دوره معاملات به ۶۹۸۰ دلار هم رسید که ۱۶‌درصد کمتر از رکورد قیمت ۸۳۳۵ دلار در سال جاری است. از نظر تکنیکی، خط حمایت که در سطح قیمت ۷۲۰۰ دلار قرار داشت، شکسته شد و خط حمایت بعدی در سطح ۶۷۳۰ دلار قرار دارد.
antaike پیش‌بینی می‌کند که مصرف مس در چین در سال جاری با 9‌درصد رشد به 21/4‌میلیون تن برسد و در سال آینده نیز 8‌درصد رشد کند. این در حالی است که ممکن است رشد مصرف در آمریکا به دلیل مشکلات بخش مسکن 10‌درصد کاهش یابد. بازارهای مصرف در ژاپن و اروپا نیز تحت تاثیر مشکلات بخش مسکن آمریکا قرار خواهند داشت. بنابراین چین، به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده مس، به سختی خواهد توانست کاهش مصرف در نقاط دیگر جهان را جبران کند. برخی از معامله‌گران عقیده دارند که تدابیر دولت چین برای کنترل رشد بالای اقتصاد چین نیز در کاهش تقاضا برای مس موثر بوده است.
همچنین مقدار قابل توجهی از محصولات چین به منظور صادرات کالاهای پایین‌دستی به کشورهای غربی تولید می‌شود. اتحادیه اروپا و آمریکا مهم‌ترین بازارهای صادراتی ابزار‌های الکتریکی خانگی و لوله‌های مسی هستند. بنابراین مشکلات این مناطق بر تولیدات چین اثرگذار است.
صادرات لوله مسی چین که در حدود 190‌هزار تن در سال است با رکود مواجه شده است و دفتر سفارشات برخی از تولید‌کنندگان اخیرا با کاهش 30 تا 40‌درصدی مواجه بوده است. همچنین چین در سال 60‌میلیون تهویه تولید می‌کند که فقط 20‌میلیون آن برای مصرف داخلی است. روند نزولی قیمت مس، تولید‌کنندگان پایین‌دستی را نیز بر آن داشته است تا موجودی انبارها را کاهش دهند که روند کاهش تقاضا را تشدید می‌کند.
همچنین کارخانه‌های ذوب در چین از دو طرف تحت فشار هستند، از یک سو افزایش ظرفیت ذوب، قیمت کنسانتره را افزایش و حق ذوب را کاهش داده است. از سوی دیگر، کاهش قیمت در بورس شانگهای شدیدتر از کاهش قیمت در LME بوده است.
بانک USB، بازار مس در سال 2007 را متوازن ارزیابی می‌کند و سال 2008 و 2009 را با مازاد 100‌هزار تن و 400‌هزار تن مواجه می‌بیند. USB میانگین قیمت در سال‌های 2008 و 2009 را 7200 دلار و 4200 دلار پیش‌بینی می‌کند.


محدودیت دامنه رشد قیمت آلومینیوم
در چند هفته گذشته فلز آلومینیوم از روند قیمت نسبتا مناسبی برخوردار بوده‌اند که در مقایسه با کاهش قیمت دیگر فلزات غیرآهنی قابل توجه است. مهم‌ترین دلایل رشد قیمت آلومینیوم کاهش صادرات چین، کاهش موجودی‌های LME و حتی کاهش چشمگیرتر موجودی‌های خارج از LME می‌باشد. همچنین افزایش قیمت انرژی نیز بر روند قیمت آلومینیوم موثر بوده است. طی دوره معاملات قیمت قرار داد ۳ ماهه آلومینیوم به ۲۶۴۰ دلار هم رسید که بالاترین قیمت در ۳ ماه گذشته است.
Harbor Intelligence پیش‌بینی می‌کند که قیمت آلومینیوم در 3 ماه چهارم به 2700 دلار برسد؛ اما به دلیل این که در حال حاضر کمبودی احساس نمی‌شود، دامنه افزایش قیمت آلومینیوم محدود است.


قیمت روی تحت فشار است
در هفته گذشته قیمت نقدی روی با ۴/۲‌درصد کاهش به ۲۷۲۰ دلار رسید. موجودی‌های لندن نیز با افزایش شدید ۲/۸‌درصدی به۸۳‌هزار تن رسیدند که معادل مصرف دو روز جهان است. انتظار می‌رود که قیمت روی، به دلیل افزایش موجودی‌های لندن و افزایش عرضه در بازارهای خارج از LME، تحت فشار باقی بماند.
سرب موقتا افزایش می‌یابد
قیمت سـرب نیـز با ۷‌درصد کاهـش به ۳۵۰۵ دلار نـزول کـرد و مـوجودی‌هـای سرب با ۷/۲‌درصد افزایـش به ۴/۴۱‌هزار تـن رسیدنـد.
بانک Standard Chartered پیش‌بینی می‌کند که ممکن است قیمت سرب دوباره روند افزایشی پیدا کند. اما به دلیل این که در اوایل سال 2008، عرضه مواد معدنی افزایش خواهد یافت، این روند افزایشی در صورت تحقق محدود و کوتاه خواهد بود.
منبع: شرکت کارگزاری فلزات مفید