توقف معاملات بزرگ آهن در بازار تهران

زهرا مسافر

گروه بورس کالا- تجار تا متعادل شدن قیمت آهن‌آلات، از انجام معاملات بزرگ اجتناب می‌کنند.

بازار مصرفی ۷۰میلیونی کشور مدام در حال تغییر و تحولات است؛ به‌گونه‌ای که مرتب شاهد نوسانات قیمت‌ها در بازار هستیم. هرازگاهی دامنه افت و خیزهای مداوم بازار به بورس آهن‌آلات نیز کشیده می‌شود، به طوری که در سال‌جاری طی دو دوره این بازار با شوک مواجه شده است و به اعتقاد تجار پیش‌بینی می‌شود شوک سوم در بازار آهن با رشد تقاضا در ماه‌های آینده تکرار شود.

طی یک ماه اخیر آهن‌آلات، رشد قیمت را تجربه کرد؛ به طوری که رشد قیمت‌های جهانی میلگرد و تیرآهن ۴/۵درصد و در بازارهای داخلی بین ۹ تا ۱۵درصد بوده است.

با تمام این اوصاف از هفته گذشته آرامش بر بازار آهن حاکم شد، به گونه‌ای که فعالان این بازار معتقدند، بازار مجددا به حالت طبیعی خود بازخواهد گشت؛ اما این آرامش مقطعی خواهد بود.

درخصوص پیش‌بینی وضعیت بازار، گفت‌وگوی دنیای اقتصاد را با سه تن از فعالان بازار آهن می‌خوانید:

مدیر فروش فولاد الیگودرز گفت: در زمانی که شوک به بازار آهن وارد می‌شود، باید شاهد افزایش قیمت‌ها بود.

قریب‌نواز با اشاره به افزایش قیمت آهن‌آلات در یک ماه اخیر گفت: به دلیل کاهش تقاضا در بازار آهن فعلا تجار داخلی از معاملات بزرگ فولاد دست کشیدند تا بازار به شرایط متعادل برگردد.

وی تصریح کرد: متوسط قیمت هر کیلو میلگرد به مبلغ ۷۵۰تومان منطقی است؛ زیرا با بازار جهانی همخوانی دارد. چنانچه پایین‌تر از این سطح بیاید، غیرمنطقی خواهد بود و برای تولیدکننده این کالا صرفه اقتصادی ندارد.

یک فعال دیگر بازار آهن خاطرنشان کرد: سیر نزولی قیمت آهن‌آلات ادامه دارد.

وی گفت: با توجه به نبود تقاضا در بازار پیش‌بینی می‌شود، قیمت آهن به روند نزولی خود ادامه دهد و قیمت میلگرد تا پایان آبان ماه جاری به هر کیلو ۷هزار و ۳۰۰ریال برسد.

این فعال بازار آهن افزود: این قیمت با توجه به قیمت شمش، هزینه حمل و هزینه تبدیل به میلگرد، منطقی نمی‌باشد.

به گفته وی، ضمنا قیمت میلگردهای وارداتی از سایز ۱۲ تا ۲۵ در پارتی‌های ۱۰۰۰تنی در بنادر ورودی، به قیمت هر کیلو ۷هزار ریال معامله می‌شود.

یک فعال دیگر بازار آهن در خصوص کاهش موقتی قیمت آهن در بازار تصریح کرد: این امر به عوامل مختلفی بستگی دارد که عرضه کالا از سوی برخی تجار به بازار را از آن جمله می‌توان برشمرد؛ به گونه‌ای که برخی از تجار که از قبل نسبت به خرید آهن اقدام کرده بودند با شوک وارده و جهش قیمت‌ها، محموله‌هایشان را به بازار عرضه کردند؛ چرا که به سوددهی می‌رسیدند.

وی با اشاره به اینکه عرضه آهن‌آلاتی که از قبل توسط تجار خریده شده بود، عامل تاثیرگذاری بر بازار آهن می‌باشد، گفت: از سویی دیگر فروش محصول از سوی ذوب‌آهن اصفهان و سایر کارخانه‌های داخلی به صورت سلف تحویل ۳۰/۸/۸۶ در بورس کالا و پایین‌تر از قیمت بازار نیز عامل تاثیرگذار دیگری بر کاهش قیمت‌ها محسوب می‌شود؛ زیرا از اول آذرماه جاری که تحویل کالا به پایان می‌رسد و با شروع سلف تحویل ۳۰/۹/۸۶ به قیمت بالای ۸۰۰ تومان (تیرآهن) روند کاهشی به افزایش تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه همزمان با شوک وارده به بازار آهن دولت نیز بحث بودجه را آغاز کرده است، تصریح کرد: در تمام مقاطع دولت همواره به عنوان عامل سیاست‌گذارنباید وارد عرصه عرضه شود.

وی اظهار داشت: دولت باید با ارائه تسهیلات کارخانه‌های تولیدکننده بخش‌خصوصی و واردات شمش، تولید و عرضه را در کشور افزایش دهد تا بتواند از نوسانات بازار موجود بکاهد.

این فعال بازار آهن با انتقاد از تنها سیاست دولت مبنی بر کنترل تقاضا در بازار گفت: این سیاست همواره در مدت زمان کوتاه تاثیرگذار خواهد بود؛ اما در مقطعی از زمان مقاومت دولت و مصرف‌کنندگان در مقابل این سیاست شکسته خواهد شد.

وی تاکید کرد: در شرایط کنونی دولت با برخورد مقطعی و سیاست بازار را به حال خودش نگذاشتن، تنها مشکل فعلی بازار آهن را به مشکل بزرگتری در آینده تبدیل می‌کند.

وی تصریح کرد: ادامه سیاست‌های کنونی دولت به تدریج با افزایش جهانی قیمت فولاد و انرژی و کاهش ارزش دلار، بازار فولاد داخل را با بحران مواجه خواهد کرد؛ زیرا وقتی ذوب‌آهن به ناچار کک را ۵۰درصد گرانتر از سال گذشته تامین کند، به این ترتیب با افزایش هزینه‌‌های جانبی از جمله هزینه حمل،‌ نوسان قیمت‌ها خارج از اراده دولت خواهد بود.

به گفته این فعال بازار آهن، فولادی که امروز با یک حاشیه سود واردکننده وارد کشور و ذخیره‌سازی می‌شود با توجه به شرایط بد جهانی قیمت آن از یک‌هزار تومان فراتر خواهد رفت.

وی در خصوص افزایش تقاضا برای فولاد در داخل کشور از جمله بخش مسکن افزود: چنانچه دولت تنها بخواهد به یک‌چهارم تعهدات خود در بخش مسکن اقدام کند، افزایش تقاضا قطعا بر روی قیمت‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ورود یک‌میلیون تن تقاضای جدید برای آهن به اضافه تقاضای گذشته، موجب انباشته شدن هرچه بیشتر تقاضا در کشور می‌شود، با سیاست قطره چکانی دولت در بودجه بخش عمرانی، در شش‌ماه دوم سال، فشار بیشتری بر بازار وارد می‌شود.