کاهش 40تومانی میلگرد در بورس کالا

گروه بورس کالا- بیتا احمدی: روز گذشته تالار بورس کالای ایران شاهد افت ۴۰۰ریالی محصولات ذوب‌آهن اصفهان و همچنین عدم استقبال خریداران برای معامله کالاهای فولادی بود. به طوری که از ۱۰کالای عرضه‌شده ذوب‌آهن اصفهان تنها ۳سبد مورد داد و ستد قرار گرفت؛ آن هم با قیمتی پایین‌تر از روز چهارشنبه هفته گذشته. باتوجه به اینکه فصل سرما در راه است و ساخت و سازها در پایتخت و در شهرهای مختلف کشور پایین می‌آید، به تبع آن پیمانکاران و دست‌اندرکاران کارهای عمرانی چندان رغبتی برای خرید محصولات فولادی نشان نمی‌دهند.

از سوی دیگر، دولت نیز که از ابتدای سال قرار بود ۵/۱میلیون واحد مسکونی احدا ث کند، عملا کاری در این زمینه انجام نداده و تنها به دادن زمین‌های اجاره‌ای ۹۹ساله اکتفا کرده است که هنوز از وضعیت ساخت و ساز این واحدها که منجر به خرید محصولات فولادی می‌شود، خبری نیست.

البته به نظر می‌رسد دولت درصدد است که مجوز واردات محصولات فولادی را صادر کند؛ اما در شرایط موجود سوال اینجا است که چرا مسوولین در زمان گران شدن کالاها در بورس کالا با انجام مکاتبات از چگونگی و چرایی گران شدن و افزایش قیمت‌ها جویا می‌شوند و تصمیم به واردات می‌گیرند؛ اما در زمانی‌که بازار با رکود مواجه شده است و قیمت‌ها افت می‌کند، کسی از وضعیتی که برای تولید‌کننده‌ ایجاد می‌شود، سوالی نمی‌کند.

اگر بورس محل تقابل عرضه و تقاضا است، ‌چرا زمانی‌که شمش و فولاد گران می‌شود، تمام سوالات معطوف به بورس کالا می‌شود؛ اما در زمان پایین آمدن قیمت‌ها هیچ متولی پیدا نمی‌شود که ضرر و زیان‌هایی را که ممکن است تولید‌کننده و به تبع آن نیروهای انسانی آن متحمل شود، مورد حمایت قرار دهد.

چرا به محض اینکه قیمت‌ها بالا می‌رود، مجوز برای واردات محصول نهایی صادر می‌شود تا تولیدکنندگان چین و روسیه سودهای کلان ببرند؛ اما در زمان پایین آمدن قیمت‌ها و رکودی که ممکن است بر قیمت‌ها حاکم شود، کسی برای کارخانه‌های داخلی که با هزینه‌های بالا مبادرت به تولید محصول می‌کنند، چاره‌ای نمی‌کند.

چرا واردات ما بدون برنامه‌ریزی و فقط در زمان به ظاهر بحرانی انجام می‌گیرد و تعرفه آن را نیز صفر می‌کنند تا بیشتر از پیش تولیدکننده داخلی ضرر کند؟

باید به صنوف، سندیکاها و بخش‌خصوصی، فضا برای فعالیت داد تا به شفافیت هر چه بیشتر کمک کنند.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد از تالار نقره‌ای، روز یکشنبه بیستم آبان ماه در جلسه معاملاتی گروه مس، مس کاتد، انبار کارخانه ملی مس، ۱۶۶۰ تن با نرخ هر کیلو ۶۹هزار و ۳۷۶ریال نقدی عرضه شد و به فروش رسید.

عرضه این محصول ۱۰۰تن بود که به دلیل بیشتر بودن تقاضا در بازار، افزایش عرضه داشت و با نرخ پیشنهادی فروشنده معامله انجام گرفت.

مس مفتول انبار کارخانه ملی مس نیز ۲۲۶۰تن با نرخ هر کیلو ۷۱هزار و ۲۵۹ریال نقدی دادوستد شد. مس مفتول ۸mm نیز ۲۰تن با نرخ ۷۱هزار و ۴۰۹ریال به فروش رسید. در مجموع در گروه مس ۳۹۴۰تن مس به ارزش ۲۷۷میلیارد و ۶۳۷میلیون و ۶۸۰هزار ریال مورد معامله قرار گرفت.

در جلسه معاملاتی گروه آلومینیوم، از انبار کارخانه المهدی شمش

۵ /۹۹ - pا۱۰۰۰ شــمـش

۲ /۹۹ - pا۱۰۰۰، شــمـش

۱ /۹۹ -pا۱۰۰۰، شــمـش ۹۹- pا۱۰۰۰ شــمـش

۹۸ - pا۱۰۰۰ نقدی عرضه شدند که خریداری برای آنها در بازار پیدا نشد.

اما شمش خالص pا۱۰۰۰ انبار کارخانه ایرالکو ۳۰۰تن با نرخ هر کیلو ۲۹هزار و ۱۳۱ریال نقدی توسط کارگزاری ستاره جنوب عرضه شد که در نهایت این مقدار کالا با نرخ هر کیلو ۲۸هزار و ۸۰۰ریال کشف نرخ شد و به فروش رسید.

شمش آلیاژ ۴۱۳-A ایرالکو نیز ۲۰ تن با نرخ هر کیلو ۲۹هزار و ۵۰۰ریال نقدی کشف نرخ شد و مورد معامله قرار گرفت.

در مجموع در گروه آلومینیوم دیروز ۳۲۰ تن به ارزش ۹میلیارد و ۲۳۰میلیون ریال دادوستد شد.

این گزارش می‌افزاید: در جلسه معاملاتی گروه فولاد که روز گذشته با رکود به کار خود پایان داد، محصولات ذوب‌آهن اصفهان نسبت به روز معاملاتی قبل (یعنی چهارشنبه) با ۴۰۰ریال کاهش نرخ به فروش رسید. ذوب‌آهن اصفهان روز یکشنبه تیرآهن کوتاه ۲۰، میلگرد ۳۲/۲۲-A۳، میلگرد

۲۸-A۳، سبد تیرآهن ۲۰ تا ۱۴، سبد تیرآهن ۱۴ و ۲۰، سبد میلگرد ۲۸ تا ۲۰-A۲، میلگرد ۲۳/۲۲-A۳، میلگرد ۲۸-A۳ و سبد میلگرد کوتاه A۲-A۳ خود را توسط کارگزاری توازن عرضه کرد که بیشتر آنها تقاضا داشتند؛ اما به دلیل به قیمت نرسیدن، منجر به فروش نشدند.

سبد میلگرد A۱ ذوب‌آهن ۲۴۰تن با نرخ هر کیلو ۸۱۰۰ریال به روی رینگ آمد که کل تقاضا برای آن ۱۴۴۰ تن بود که در نهایت با نرخ هر کیلو ۸۰۰۰ریال دادوستد شد.

ارزش معاملات بورس کالای ایران از ۳۰۰میلیارد ریال گذشت

دیروز در شرکت بورس کالای ایران، جمعا ۶هزار و ۳۲۰تن انواع فولاد، مس، آلومینیوم، ذرت و کنجاله دانه‌های روغنی به ارزش ۳۰۰میلیارد و ۳۷۹میلیون و ۴۹۰هزار ریال داد‌وستد شد.

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی شرکت بورس کالای ایران، تالار این بورس در روز یکشنبه شاهد جمعا ۲۹هزار و ۸۴۵تن عرضه و در مقابل ۳۸هزار و ۸۱۰تن تقاضا برای محصولات فوق بود که شامل ۲۹هزار و ۳۸۰تن عرضه و در مقابل ۳۸هزار و ۷۰تن تقاضا برای محصولات فلزی و ۴۶۵تن عرضه و در مقابل ۷۴۰ تقاضا برای محصولات کشاورزی بود.

رینگ محصولات فلزی

این گزارش حاکی است، در رینگ محصولات فلزی در گروه محصولات مس، ۳هزار و ۹۴۰تن مس مفتول و مس کاتد در

۳ رینگ معاملاتی جداگانه به ارزش ۲۷۷میلیارد و ۶۳۷میلیون و ۶۸۰هزار ریال به صورت نقدی مورد معامله قرار گرفت که از نظر وزن وارزش ۳۴/۶۲ و ۴۳/۹۲درصد از کل بازار را از آن خود کرد.

در گروه فولاد نیز، یک‌هزار و ۷۲۰تن انواع محصولات فولادی در ۳ رینگ معاملاتی جداگانه به ارزش ۱۲میلیارد و ۴۳۰میلیون و ۵۶۰ریال به صورت نقدی مورد معامله قرار گرفت که از نظر وزن و ارزش ۲۲/۲۷ و ۱۴/۴درصد از کل بازار را از آن خود کرد.

بر اساس این گزارش در گروه آلومینیوم نیز، ۳۲۰ شمش آلومینیوم در ۲ رینگ معاملاتی به ارزش ۹میلیارد و ۲۳۰میلیون ریال به صورت نقدی به فروش رفت که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۰۶/۵ و ۰۷/۳درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

شایان ذکر است در این روز، در گروه محصولات روی و کنسانتره هیچ محصولی عرضه نشد.

رینگ محصولات کشاورزی

در رینگ محصولات کشاورزی در گروه ذرت، ۲۵۰تن ذرت دانه‌ای به صورت نقدی در ۲ رینگ معاملاتی به ارزش ۶۸۵میلیون و ۷۰۰هزار ریال داد و ستد شد که از نظر حجم و ارزش ۹۶/۳ و ۲۳/۰درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

همچنین در این روز در گروه کنجاله، ۹۰تن کنجاله سویا به ارزش ۳۹۵میلیون و ۵۵۰هزار ریال به صورت نسیه و نقدی در ۲ رینگ معاملاتی معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۴۲/۱ و ۱۳/۰درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.