مسعود استاد عظیم*

جدیدترین شیوه حل مشکل ارائه آمار صحیح در بخش‌های مختلف تولیدی است.

به نظر می‌رسد به دلایل مختلفی بهترین شیوه‌ای که مدت‌ها است برای حل مشکلاتی مانند گرانی فولاد، سیمان، مسکن و غیره انتخاب شده، ارائه آمارها و اطلاعات اشتباه یا پیش‌بینی‌های دور از دسترس است. برای مثال چند هفته‌ای است که بعضی از مسوولین دولتی و حتی مدیران بخش خصوصی در خصوص روند افزایش بیش از ۲۰درصدی قیمت فولاد، جملاتی از قبیل افزایش قیمت‌ها در حد دهم درصد است و جای نگرانی نیست یا این که گمرکات پر از محصولات و مواد اولیه فولادی است و یا هیچ پول سرگردانی در بازار فولاد وارد نشده و همه چیز عادی است را بازگو می‌کنند.

این جملات مرا به یاد مطلبی می‌اندازد که مدت‌ها قبل یکی از مسوولان گزارش داد، او گفت: نسبت جاده به خودرو در ایران بیشتر از فرانسه است در صورتی که در آن زمان تعداد خودرو در ایران پنج عدد و در فرانسه پنجاه هزار عدد بوده است.

سوال اینجا است که ارائه این آمارها چه مشکلی را حل می‌کند؟

آیا ذهن تصمیم‌گیران اصلی کشور به بیراهه کشیده نمی‌شود و با خیال راحت دوران را سپری نمی‌کنند و وقتی مشکل ایجاد شد، دچار تصمیم‌گیری لحظه‌ای که به دور از اشتباه هم نیست نمی‌شوند؟

مگر با ارائه آمار غیرواقعی می‌شود قیمت‌ها را دایما کنترل کرد.

چرا فرصت تصمیم‌گیری صحیح را از مسوولان تراز اول می‌گیریم؟

بازار قبل از هر چیز با عرضه و تقاضا خود را متعادل می‌نماید و حتی در مواقعی که عرضه وتقاضا به صورت کاذب مطرح می‌شود، بسته به بزرگی و کوچکی بازار در مدت زمان کوتاهی عرضه و تقاضای واقعی نمایان شده و بازار مجددا متعادل می‌گردد.

از طرفی با ارائه آمار اشتباه یا عرضه و تقاضای کاذب، وقتی چرخه بازار تا مدتی نامتعادل می‌شود، زیان سنگینی به اقتصاد کشور وارد خواهد شد.

در این راستا یکی از مکان‌های مهم برای اخذ آمار صحیح و عرضه و تقاضای واقعی در تمامی دنیا بورس است که چنانچه نقش خود را به خوبی و با شفافیت انجام دهد، سیاست‌گذاران کلان اقتصادی با اطلاعات دقیق‌تری نسبت به تصمیم‌گیری اقدام می‌نمایند.

حال اگر بورس نیز به دلایل مختلف رسالت خود را به درستی انجام ندهد مشکلات همچنان باقی خواهد ماند.

برای مثال اگر در بورس، تنها کالای بخشی از تولیدکنندگان مانند تولیدکنندگان دولتی عرضه شود و یا بیشتر متقاضیان دولتی باشند بالطبع بازار بورس نیز کارگشا نخواهد بود.

در پایان امیدوارم با ارائه آمار صحیح و دقت مسوولان محترم برای حل مشکلات گام‌های اساسی برداشته شود؛ همچنان که سازمان بورس و اوراق بهادار در یک فراخوان نسبت به افزایش کارگزار بورس فلزات اقدام کرد تا با رقابت سالم، بورس کالا به شفافیت بازار بیافزاید.

*مدیرعامل فولاد الیگودرز