ترس غرب از فولاد چینی

افزایش صادرات فولاد چین به کشورهای اتحادیه اروپا، سبب نگرانی و ترس فولادسازان اروپایی شده است. به طوری که فیلیپ وارین، مدیرعامل شرکت فولادسازی کوروس (Cours) در گفت‌وگو با فاینشنال تایمز گفت: صادرات فولاد چین به اروپا نسبت به سال قبل

دو برابر شده است و این می‌تواند تهدیدی جدی برای صنعت فولاد اروپا باشد. اتحادیه صنعت فولاد اروپا (Eurofer) از اتحادیه اروپا درخواست کرده است تا موضوع رقابت ناعادلانه چینی‌ها را در بازار فولاد مورد بررسی قرار دهد و این مساله در همین هفته در کمیسیون اروپا (EC) مطرح می‌شود.

وارین ادامه داد: رشد بیش از حد صنعت فولاد چین و افزایش صادرات فولاد این کشور نتیجه سوبسید زیادی است که دولت چین برای فولادسازان این کشور در نظر می‌گیرد.

دو ماه قبل، سازمان صنعت فولاد ایالات متحده در گزارشی اعلام کرد: شرکت‌های چینی در سال‌های اخیر از ۵۲‌میلیارد دلار (۲۶‌میلیارد پوند) سوبسید دولتی بهره برده‌اند، این سوبسیدها که شامل همه فولادسازان چینی بوده است، سبب رشد سریع صنعت فولاد چینی شده است.

فولادسازان اروپایی نگرانند که افزایش واردات فولاد از چین و قیمت پایین‌تر آن سبب کاهش قیمت فولاد تولیدی اروپا شود که در چند سال اخیر قیمت آن بسیار بالا رفته است. با این حال شرکت‌های زیادی در اروپا از جمله شرکت‌های مهندسی و ساختمان‌سازی از واردات فولاد از چین حمایت کرده‌اند و نسبت به آن نگاه مثبتی دارند. اتحادیه شرکت‌های مهندسی اروپا که اعضای آن جزو مصرف‌کنندگان بزرگ فولاد به‌شمار می‌آیند (شرکت‌هایی مانند Alcatel وlucent ا، ABB ا، Siemens) در اوایل این ماه اعلام کرد، فولاد چین به عنصری حیاتی برای صنعت تبدیل شده است.

این اتحادیه اعلام کرد: با توجه به ناتوانی فولادسازان اروپایی برای پاسخگویی به رشد تقاضای شرکت‌های صنعتی، اعضای این اتحادیه برای تامین نیاز خود به‌شدت به فولاد چین وابسته‌اند و قیمت نسبتا پایین فولاد وارداتی از چین سبب افزایش توان رقابت این شرکت‌های صنعتی در بازار است. اگر شکایت علیه دامپینگ فولادسازان چینی در اتحادیه اروپا مورد تایید و موافقت قرار گیرد، کمیسیون اروپا ۴۵ روز فرصت خواهد داشت تا درباره تحقیق و پیگرد موضوع تصمیم بگیرد. اگر با تحقیق راجع به موضوع موافقت شود، کمیسیون اروپا ظرف ۲ تا ۹ ماه تصمیمات موقتی اتخاذ می‌کند که معمولا این کار ۶ تا ۹ ماه طول می‌کشد. پس از مشخص شدن نتیجه تحقیقات که بیش از یک سال نخواهد بود، این کمیسیون تصمیمات قطعی و نهایی خود را برای اعمال محدودیت‌ها علیه فولادسازان چینی با حضور اعضای بلندپایه اتحادیه اروپا اتخاذ می‌کند. کل این جریانات احتمالا ۵ سال طول می‌کشد.

چینی‌ها: ترس اروپایی‌ها بی‌دلیل است

ژانگ شیائوگانگ، رییس سازمان آهن و فولاد چین گفت: وحشت و نگرانی غربی‌ها از افزایش صادرات فولاد چین به غرب بی‌دلیل، غیرمنطقی و مخالف جریان جهانی شدن است.

ژانگ که رییس شرکت آهن و فولاد «آنشان»، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد چین نیز هست، در گفت‌وگو با خبرگزاری شین‌هوا گفت: بعضی از کشورهای غربی در تجارت و بازار رقابت در صنعت فولاد از قواعد تبعیض‌آمیز و سخت‌گیرانه و به اصطلاح «نظام دومعیاری» استفاده می‌کنند.

ژانگ گفت: افزایش تولیدات فولاد در چین، به‌واسطه رشد و توسعه سریع اقتصادی این کشور و نیز بهبود اقتصاد جهانی در سال‌های اخیر صورت گرفته است. تولید فولاد در جهان، سال گذشته ۸/۸‌درصد افزایش یافت و با اینکه چین بزرگترین تولیدکننده فولاد در دنیا بود و هنوز هم هست، رشد تولید فولاد در این کشور از بعضی کشورهای دیگر مثل هند آهسته‌تر بوده است.

پیش‌بینی شده است رشد تولید فولاد در چین سال آینده به زیر ۱۰‌درصد سقوط کند. این کاهش رشد تا حد زیادی به سیاست‌های داخلی اخیر چین برای جلوگیری از رشد بیش از حد و شعله‌ور شدن صنعت فولاد این کشور نسبت داده می‌شود.

ژانگ اتهام غربی‌ها را به چین مبنی بر غارت منابع طبیعی و ذخایر معدنی جهان توسط این کشور، غیرقابل قبول دانست و آن را رد کرد.

کنفدراسیون صنایع آهن و فولاد اروپا تخمین زده است، صادرات فولاد از چین به اتحادیه اروپا، امسال دو برابر شود و به ۱۰‌میلیون تن برسد. این میزان در سال ۲۰۰۵ یک‌میلیون تن بود.

تعدادی از مقامات بلندپایه اتحادیه اروپا این واردات را تهدیدی برای سلامتی صنعت فولاد اروپا دانسته‌اند و به مقامات چینی در این زمینه هشدار داده‌اند.

ژانگ گفت: افزایش صادرات فولاد چین به اروپا، بیشتر به علت رشد اقتصادی این منطقه بوده است و شرکت‌های اروپایی مانند شرکت خودروسازی BMW آلمان از استفاده از تولیدات فولادی چین به علت کیفیت بالای آن که به سرعت نیز در حال بهتر شدن است، خوشحال و راضی هستند.

وی افزود: تقریبا همه فولادسازان اروپایی در سال‌های اخیر به‌طور پیوسته شاهد افزایش سود خود بوده‌اند و صادرات فولاد چین به اروپا ضرری به آنها وارد نکرده است.

در عصر جهانی شدن، همه چیز باید سبب افزایش تجارت منصفانه و رقابت عادلانه شود و صرف کردن زمان برای بحث‌های غیرضروری کمکی به هیچ‌کس نمی‌کند.

کاهش ظرفیت تولیدات فولاد چین تاثیری بر بازار جهانی ندارد

Heinz Zourek رییس کل امور اقتصادی و صنعت کمیسیون اروپا می‌گوید: بعید به نظر می‌رسد برنامه‌های چین برای کاهش ظرفیت تولید تاثیر مهمی بر روی بازار جهانی فولاد بگذارد، زیرا این کشور تمایلی به بالاتر بردن میزان صادرات فولاد ندارد.

هاینز زورک گفت: اطلاعاتی که کمیسیون اصلاحات و توسعه ملی چین برای اتحادیه اروپا فرستاده است، بسیار صریح و روشن است. چین هم‌اکنون باور دارد ظرفیت تولید فولاد این کشور به قله و اوج خود رسیده است و هرگونه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی که باعث افزایش ظرفیت تولید شود، باید رد شود.

وی افزود: چینی‌ها تمایل دارند ظرفیت تولید خود را به میزان شگفت‌انگیز و باورنکردنی ۲۰‌درصد کاهش دهند و آن را از ۵۰۰‌میلیون تن در سال به ۴۰۰‌میلیون تن در سال تقلیل دهند.

چین در نیمه اول امسال ۱/۸‌میلیون تن از ظرفیت قدیمی و منسوخ تولیدات فولاد خود را از جریان تولید حذف کرد. براساس گزارشات موجود، شرکت‌های مهم دولتی در چین برای تولید هر تن فولاد از ۷۴۱ کیلوگرم زغال‌سنگ استفاده می‌کنند که میزانی استاندارد است، ولی استاندارد پیشرفته بین‌المللی در استفاده از زغال‌سنگ برای تولید هر تن فولاد، ۶۴۲ کیلوگرم است.

وضعیت در فولادسازان کوچکتر چینی به‌طور محسوسی بدتر است.

به هرحال به نظر می‌رسد دولت چین تحت فشار اروپایی‌ها، با اقداماتی نظیر افزایش مالیات بر صادرات و سخت‌تر کردن قوانین کاهش آلودگی‌های صنعتی، مانع از رشد صادرات فولاد خود به‌غرب و همچنین افزایش ظرفیت تولید آن شود.