آینده تار برای بازار مس

گروه بورس کالا- هفته گذشته در بازار بورس‌فلزات لندن قیمت مس با نوساناتی مواجه شد به طوری که کارشناسان دلیل کاهش آن را به پایین‌ترین سطح خود در طول یک ماه و پس از مذاکرات مشخص کردند. هفته گذشته قیمت مس در قراردادهای سه ماهه به قیمت رسمی پایین یک ماهه ۴۷-۷۹۴۶ تنزل پیدا کرد که پایین‌ترین قیمت از بیستم سپتامبر پس از قیمت آن در ۱۵اکتبر به میزان ۸۲۳۰دلار در هر تن بوده است.

در روز ۱۹اکتبر نرخ این فلز براساس قیمت سه ماهه به پایین‌ترین سطح خود یعنی ۷۸۲۷دلار در هر تن تنزل پیدا کرد و در حال حاضر به ۷۶۶۰دلار به ازای هر تن رسیده است.

افزایش موجودی انبارها، رکود صنعت خانه‌سازی در آمریکا و استمرار اعتصابات می‌توانند از دلایل این کاهش باشد، اما به دلیل روشن نبودن وضعیت بازار، جهت آن در آینده بسیار نامشخص است.

یک تحلیل‌گر می‌گوید: هفته بازار بورس فلزات لندن به پایان رسید و همه به شرایط مطلوب بازار خوش‌بین بودند، اما پس از این یک هفته مشخص شد که حداقل در کوتاه مدت قیمت‌ها افزایش نخواهد داشت. با افزایش سردرگمی که تغییرات قیمت در بازار به وجود آورد این نوسانات از ۲۱درصد قبلی به ۲۴درصد افزایش پیدا کرده است.

یک تاجر دیگر می‌گوید: این نوسانات واقعا مرموزانه است که همه را دچار نگرانی کرده است. کسانی که تناژ یا POSITION بیشتری داشتند بخشی از آن را فروختند که می‌توانستند پس از یک هفته آن را به نقد تبدیل کنند. کارشناسان می‌گویند با وجود اینکه صحبت از افزایش تقاضای چین برای مس مطرح است، ولی کسانی که سهم بیشتری از بازار دارند چندان به آینده مثبت قیمت‌ها امیدوار نیستند.

دست‌اندرکاران بازار اشاره کردند که افزایش موجودی انبارهای LME، بر روی قیمت‌های آن فشار وارد می‌آورد. هفته گذشته به موجودی انبارهای مس LME یازده هزار تن افزوده شد که در ۱۹ اکتبر کل موجودی را به حدود ۱۵۰هزار تن رسانید.

مازاد ۱۶‌هزار تنی مس در ماه جولای؛

کسری مس در ماه‌های ژانویه- جولای

بنا به گزارش مقدماتی گروه مطالعات بین‌المللی مس(ICSG )که در روز دوشنبه انتشار یافت، بازار مس پس از کسری مدام در نیمه نخست سال، از مازاد تولیدی حدود ۱۶۰۰۰ تن در ماه جولای برخوردار بود.

این گروه گفت که مازاد مس پالایش یافته پس از موازنه‌های تولید و مصرف، حدود ۱۲۰۰۰ تن بود. گروه مطالعاتی مزبور گفت که مازاد ماه جولای بیشتر به دلیل کندشدن مصرف در چین، اتحادیه اروپا وایالات متحده بوده است که در مقایسه با مصرف آنها در ماه ژوئن، به ترتیب، ۷، ۲، و ۹‌درصد کاهش مصرف داشته‌اند.

این گروه گفت که موازنه ظاهری مس پالایش یافته در هفت ماه نخست سال ۲۰۰۷، شامل تجدید نظر در اطلاعات قبلا ارائه شده، کسری تولیدی در حد ۳۱۵۰۰۰ تن را نشان میداد که با تعدیلات فصلی به رقمی‌در حد ۱۱۱۰۰۰ تن رسید. بنا به گزارش همین گروه مطالعاتی، کسری تولید مس پالایش یافته برای همین دوره در سال ۲۰۰۶ در حد ۲۶۰۰۰ تن و پس از تعدیلات فصلی، در حد ۲۳۸۰۰۰ تن بوده است.

این گروه گفت به‌رغم کاهش مصرف در ماه جولای، مصرف مس پالایش یافته جهان در هفت ماه نخست سال‌جاری نسبت به همین دوره در سال ۲۰۰۶ حدود ۵/۷‌درصد افزایش داشته است. مصرف ظاهری چین در این دوره ۳۷‌درصد رشد داشته و رقم واردات ۲۵۵‌درصد افزایش یافته و به ۹۲۵۰۰۰ تن رسیده است. این گروه گفت که مصرف ظاهری چین بر مبنای اطلاعات گزارش شده محاسبه گردیده است و تغییرات مربوط به ذخایر گزارش نشده که ممکن است در دوره‌های ذخیره سازی و ذخیره برداری با اهمیت بوده باشند، به حساب نیامده‌اند.

بنا به این گزارش، رشد مصرف بیرون از چین در نقطه تقریبا صفر مانده است، چرا که افزایش ۴‌درصدی در آسیا (به غیر از چین) و ۶‌درصدی در آفریقا را، کاهش ۳‌درصدی در آمریکا، ۲‌درصدی در اروپا و ۵‌درصدی در اقیانوسیه خنثی کرده است.

این گروه مطالعاتی گفت که تولید معدنی در هفت ماه نخست سال‌جاری نسبت به همین دوره در سال ۲۰۰۶ که مسائل فنی و مشکلات کارگری باعث سقوط تولید شدند، ۸/۴‌درصد رشد داشته است. همچنین تولید کنسانتره حدود ۴/۳‌درصد و تولید SX/EW حدود ۶/۱۰‌درصد بیشتر بوده است.

این گروه گفت تولید معدنی هفت ماه نخست نسبت به همین دوره در سال گذشته ۱۱‌درصد در آسیا، ۵‌درصد در آمریکای لاتین، ۳‌درصد در آمریکای شمالی و ۱۴‌درصد در آفریقا رشد داشت؛ اما از سوی دیگر ۳‌درصد در اروپا و ۳‌درصد در اقیانوسیه کاهش داشته است. به کارگیری ظرفیت معدنکاری در سطح جهان در هفت ماه نخست سال ۲۰۰۷ از متوسط ۷/۸۶‌درصد طی همین دوره در سال ۲۰۰۶ به متوسط ۵/۸۷‌درصد رسیده است.

بنا به این گزارش کل تولید مس پالایش یافته در سطح جهان در هفت ماه نخست سال‌جاری نسبت به همین دوره در سال گذشته ۶/۴‌درصد بالا رفته است. این گزارش می‌افزاید که تولید اولیه در طول همین دوره که بیشترین سهم مربوط به تولید SX/EW بوده ۵‌درصد و تولید ثانویه از قراضه مس ۲‌درصد بالا رفته است.

این گروه گفت که تولید مس پالایش یافته در تمام مناطق جهان بالا بود، چنان که آفریقا ۱۳‌درصد، کشورهای آمریکایی ۵/۲‌درصد، آسیا ۱۹‌درصد، اروپا ۰/۴‌درصد و اقیانوسیه ۳‌درصد رشد داشته‌اند. در حالی که به کارگیری ظرفیت تولید مس پالایش یافته در همان سطح سال گذشته و در حد ۵/۸۳‌درصد مانده است. بنا به این گزارش، متوسط قیمت نقدی هر تن مس در ماه سپتامبر در بورس فلزات لندن برابر با ۵۰/۷۵۱۳ دلار و متوسط قیمت ماه اوت معادل ۹۸/۷۶۴۸ دلار بود. قیمت‌های بالا و پایین مس تا پایان ماه سپتامبر به ترتیب برابر با ۸۲۲۵ دلار و ۵۰/۵۲۲۵ دلار برای هر تن و میانگین آنها معادل ۷۷/۷۰۸۴ دلار بود. این گزارش می‌افزاید: ذخایر مسی که در پایان ماه سپتامبر سال ۲۰۰۷ در تمام بورس‌های فلزات (LME, COMEX, SHFE) نگهداری می‌شد کلا برابر با ۱۹۶۷۱۴ تن، ۵۶۰۷۶ تن کمتر از ذخایر پایان دسامبر ۲۰۰۶ در این بورس‌ها، بود. در مقایسه با ذخایر ماه قبل از سپتامبر ۲۰۰۷، ذخایر مس ماه سپتامبر در هر سه بورس مذکور پایین‌تر بود.