اخطار به ایرالکو

گروه بورس کالا- زهرا مسافر: بعد از مدت‌ها انتظار در تاریخ هشتم آبان‌ماه جاری موفق به خرید مقداری شمش آلومینیوم از ایرالکو در بورس کالای ایران شدم، ولی با کمال تعجب ساعتی بعد این معامله از سوی بورس باطل اعلام شد.

علت را جویا شدم، گفتند: کشف نرخ انجام نشده است، در حالی که یک‌صد و چهل تن از این محصول آلومینیومی معامله شده بود. خیلی متعجب شدم و و معاملات آن روز را از تالار خواستم، دیدم همان روز محصول شرکتی دیگر (آلومینیومی) به میزان چهل‌تن معامله و مورد قبول واقع شده است. مطالب یادشده از سوی یک تولید‌کننده طی نمابری به روزنامه دنیای‌اقتصاد ارسال شد، از این رو برآن شدیم تا ما نیز علت را جویا شویم که گفت‌و‌گو با حسین خاک، ناظر تالار و مدیر واحد رسیدگی به شکایات بورس کالا و مسلم مداحی، مدیرفروش ایرالکو را در این زمینه می‌خوانید:

مدیر واحد رسیدگی به شکایات بورس کالا در این خصوص گفت: معتقدیم که آلومینیوم نیز همانند مس بر اساس قیمت‌های LME (بورس لندن) نوسان می‌یابد.

حسین خاک افزود: برخلاف میلگرد و تیرآهن میزان تولید آلومینیوم در کشور اندک است و برای حل کمبود داخلی به ناچار باید از خارج وارد کنیم، بدین ترتیب قیمت آن باید به روز باشد.

وی تصریح کرد: معمولا نرخ‌های آلومینیوم عرضه‌شده در بورس کالا از سوی ایرالکو بالاتر از قیمت‌های LME می‌باشد.

ناظر تالار بورس کالا با اشاره به معاملات آلومینیوم در بورس کالا در تاریخ هشتم آبان‌ماه جاری خاطرنشان کرد: در مدت یادشده کالای عرضه‌شده از سوی المهدی هرکیلو ۲هزار و ۶۰۰تومان بود؛ اما ایرالکو محصول تولیدی خود را به قیمت بالاتر و هرکیلو ۲هزار و ۹۰۵تومان عرضه شد که حدود ۳۰۰تومان با المهدی اختلاف قیمت داشت.

وی گفت: عده‌ای در بازار قیمت‌سازی می‌کنند و سعی‌بر بالا نگه داشتن قیمت آلومینیوم دارند اما از ایرالکو انتظار چنین کاری را نداریم و از مدیران این شرکت خواستارهمکاری بیشتر با بورس کالا هستیم.

خاک با اشاره به اینکه وظیفه بورس‌ کالا کشف قیمت واقعی است، افزود: زمان عرضه ورق وبرخی تقاضاها کاذب است و این امر به منظور نوسان قیمت صورت می‌گیرد، اما بورس کالا در راستای اجرای صحیح وظایف خود با استفاده از سیاست‌های اعمال‌شده سعی بر حذف این گونه اقدامات است.

وی با انتقاد از نحوه عرضه و توزیع آلومینیوم از سوی شرکت ایرالکو تصریح کرد: این شرکت بعضی وقت‌ها ۲ماه محصول تولیدی خود را عرضه نمی‌کند و یا اینکه بسیار اندک عرضه می‌کند اما از فروش آن نیز امتناع می‌کند.

مدیر واحد رسیدگی به شکایات بورس کالا از شرکت ایرالکو خواست تا نسبت به عرضه تمام تولیدات خود در بورس اقدام کند، زیرا هیچ‌گونه مشکلی به‌وجود نمی‌آید.

مدیر فروش ایرالکو نیز در این خصوص اظهار کرد: در روز سه‌شنبه هشتم آبان ماه جاری ۴۴۰تن شمش خالص P۱۰۰۰ به قیمت هر کیلو ۲هزار و ۹۰۵تومان در بورس کالا عرضه و معامله شد. اما این در حالی است که در همان روز تنها ۴۰تن محصول از سوی المهدی و به قیمت ۲هزار و ۶۳۳تومان در این بورس عرضه شد.

مسلم مداحی گفت: اما در مدت یاد شده بورس فلزات معاملات ایرالکو را مخدوش اعلام کرد و دلیل این اقدام را نیز بالا بودن قیمت شمرد، اما مگر عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت‌ها در بورس نیست؟ در واقع هدف از بورس کالا چیست؟

وی افزود: در حالی که میزان عرضه ایرالکو ۴۰۰تن از المهدی بیشتر بود. اما معاملات از سوی بورس کالا باطل اعلام شد و این امر منطقی نیست، زیرا که میزان محصولات عرضه شده از سوی شرکت با المهدی به هیچ وجه قابل مقایسه نیست و صرفا عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت در این بازار است.

در این میان گمانه‌ها حاکی از آن است که شرکت ایرالکو از عرضه تمام محصولات خود در بورس کالا امتناع یا به میزان بسیار اندک عرضه می‌کند و همواره قیمت‌های ارائه شده از سوی این شرکت بالاتر از قیمت‌های سایر تولیدکنندگان است.

مسوولان بورس کالا از نحوه عرضه ایرالکو ناراضی و خواستار تجدیدنظر در میزان عرضه محصول و قیمت آن هم بر اساس قیمت‌های LME از سوی مدیران شرکت ایرالکو هستند.

در این خصوص یک کارشناس نیز گفت: کاهش سه هزار ریالی نرخ از سوی المهدی نادرست است و بورس کالا نباید اجازه چنین اقداماتی را بدهد.

وی افزود: آیا قیمت آلومینیوم عرضه شده در بورس کالا با ۴۰ تن تعیین می‌شود یا ۴۰۰تن؟ و این در حالی است که در مدت یاد شده ایرالکو ۴۰۰ تن محصول در بورس عرضه کرده بود.

وی با اشاره به اینکه دو شرکت تولیدکننده، ایرالکو و المهدی رقیب هم هستند، تصریح کرد: هم‌اکنون آلومینیوم بدون تعرفه از خارج وارد کشور می‌شود و مرزهای کشور بدون تعرفه به روی واردات آلومینیوم باز است و این امر موجب می‌شود که بازار یک نرخ پیدا کند.

به گفته وی، در حالی که قیمت آلومینیوم در بازار مشخص است نباید ۴۰ تن در مقایسه با ۴۰۰ تن محصول عرضه شده از سوی ایرالکو تعیین قیمت کند و ۳۰۰ تومان کاهش قیمت را موجب شود.

این کارشناس بازار آلومینیوم تصریح کرد: در حالی که محصولات هندی و دوبال در بازار وجود دارد چگونه المهدی ۲۵۰ تا ۳۰۰تومان قیمت هرکیلو محصولات تولیدی خود را کاهش می‌دهد و بورس کالا نباید اجازه چنین اقداماتی را بدهد، زیرا که منطقی نیست و قیمت‌ها باید براساس عرضه و تقاضا تعیین شود نه براساس قیمت‌های پایین‌تر عرضه شده از سوی برخی تولیدکنندگان!