کارگزاری فلزات مفید- با وجود ضعف دلار، افزایش شدید قیمت نفت و همچنین رشد قیمت طلا، فلزات غیرآهنی با کاهش قیمت مواجه بودند. آمار نسبتا ضعیف اقتصادی از سوی ایالات متحده و نگرانی در مورد رشد اقتصاد جهان از یک‌سو و افزایش موجودی‌های لندن برای اکثر فلزات از سوی دیگر، باعث شد تا فلزات با کاهش قیمت روبه‌رو شوند. اما در اواخر هفته با ضعف بیشتر دلار و رشد قیمت نفت، فلزات غیرآهنی نیز با کمی افزایش قیمت همراه بودند. برخی از معامله‌گران هم که بر کاهش قیمت فلزات شرط‌بندی کرده بودند، در اواخر هفته با ضعف بیشتر دلار اقدام به شناسایی سود کردند که خود به افزایش قیمت فلزات کمک کرد.

مس
قیمت نقدی مس در هفته گذشته با 6/0درصد کاهش به 7861دلار کاهش یافت و موجودی‌های لندن با 5/3درصد افزایش به 2/154هزار تن رسیدند. آمار نسبتا ضعیف اقتصادی آمریکا در مورد کاهش فروش خانه‌های قدیمی و رشد ضعیف تقاضا برای کالاهای بادوام در روند ضعیف قیمت مس موثر بودند.
اما در اواخر هفته، آمار اقتصادی منتشر شده در چین در مورد رشد اقتصادی ۵/۱۱درصدی در سپتامبر واردات مس ۱۰۲هزار تنی این کشور در ماه گذشته که ۲/۴۶درصد رشد نسبت به سال قبل نشان می‌دهد، باعث افزایش قیمت در چین شد.
همچنین موجودی‌های مس در انبارهای شانگهای با 6964 تن کاهش (9/10درصد) به 56931 تن رسید. موجودی‌های نیویورک در حدود 20هزار تن ثابت بودند.
به نقل از تحلیل‌گر شرکت مشاوره فلزات antaike در چین، مصرف شمش مس در سال ۲۰۰۷ در چین با رشد ۹‌درصدی به ۳/۴‌میلیون تن می‌رسد. با توجه به واردات ۴/۱‌میلیون تنی و تولید ۴/۳‌میلیون تنی، ممکن است بازار با ۴۰۰ تا ۵۰۰‌هزار تن مازاد مواجه باشد؛ اما با توجه به ذخیره‌سازی در برخی موسسات، مازاد در بازار نقدی فقط در حدود ۱۰۰‌هزار تن تخمین زده می‌شود. انتظار می‌رود که مصرف در سال آینده از ۳/۴‌میلیون تن به ۸/۴‌میلیون تن افزایش یابد. همچنین با توجه به افزایش ۶۴۰‌هزار تنی ظرفیت ذوب در سال آینده ممکن است، چین با کمبود ۵۸/۱‌میلیون تن کنسانتره مواجه باشد که باید از طریق واردات تامین شود. در ۹ ماه اول سال‌جاری تولید در چین با ۱۶‌درصد افزایش به ۵/۲‌میلیون تن رسیده است، ولی تولید در سپتامبر با ۴/۱‌درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۳۰۷‌هزار تن کاهش یافت.
در سال آینده با توجه به افزایش ظرفیت تولید در داخل چین ممکن است واردات از 46/1‌میلیون تن در سال‌جاری به 800‌هزار تن تا 3/1‌میلیون تن (تخمین‌های مختلف) کاهش یابد. کاهش واردات چین، در صورت تحقق، برای قیمت جهانی منفی تلقی می‌شود.
آلومینیوم
با وجود کاهش قیمت نقدی 2/1‌درصدی آلومینیوم در هفته گذشته، پس از کاهش قیمت چند هفته اخیر، روند تکنیکی قیمت آلومینیوم بهبود یافته است و قیمت 3 ماهه دوباره به بیش از 2500دلار افزایش یافته است و خط مقاومت فعلا در سطح 2570دلار قرار دارد. برخلاف دیگر فلزات غیرآهنی، موجودی‌های آلومینیوم با کاهش مواجه بود و به 922‌هزار تن رسید.
در چین، تولید آلومینیوم در ماه سپتامبر روند صعودی را ادامه داد و با ۳۷‌درصد افزایش نسبت به سال قبل و ۴/۲‌درصد افزایش نسبت به ماه اوت به ۱/۱‌میلیون تن رسید. همچنین در اواخر هفته در شانگهای به دلیل شایعاتی مبنی بر تحویل موجودی‌های بزرگ به انبارهای شانگهای، قیمت آلومینیوم کاهش یافت.
روی
در هفته گذشته قیمت نقدی روی با ۱/۳‌درصد کاهش به ۲۸۷۸ دلار رسید. موجودی‌های لندن نیز با ۷/۱‌درصد افزایش به ۳/۶۱‌هزار تن رسیدند. در ۸ ماه اول سال‌جاری، بازار روی با کمبود ۲۸هزار تن مواجه بوده است.
برای نخستین‌بار پس از ماه می، چین دوباره در ماه سپتامبر به واردکننده تبدیل گردید. کاهش قیمت روی در بازارهای جهانی باعث شد تا چین 13029 تن روی وارد کند که معادل یک رشد 121‌درصدی نسبت به ماه قبل، اما 1/2‌درصد کمتر از واردات سال قبل است. صادرات هم با کاهش 44‌درصدی به 12325 تن رسید. ممکن است چین به دلیل فراوانی محصول در بازار داخلی دوباره اقدام به افزایش صادرات کند، اما با افزایش کار شرکت‌های تولید ورق گالوانیزه، قیمت در چین ممکن است افزایش یابد.
روند قیمت روی به دلیل انتظار افزایش عرضه در سال ۲۰۰۸ نسبتا ضعیف بوده است و در هفته گذشته نیز روی با روند کلی نزولی مجموعه فلزات همراهی کرد. اما در بولتن هفته قبل در مورد گزارش اخیر بانـک Morgan Stanley، که در آن میانگین قیمت روی در سال ۲۰۰۸، ۳۳۰۷دلار برای هر تن پیش‌بینی شده است، خبر دادیم. اما بانک Barclays در گزارش اخیر خود، روند قیمت روی را نزولی و یا در سطح قیمت‌های کنونی پیش‌بینی کرده است.
سرب
در هفته گذشته قیمت سرب با کاهش قیمت ۳/۳‌درصدی به ۳۷۰۴دلار رسید، ولی موجودی‌های سرب بورس لندن با افزایش شدید ۱۵/۸‌درصدی به۳۸۸۰۰ تن افزایش یافت. با وجود قیمت بالای جهانی، صادرات سرب چین کاهش یافته است که دلیل آن کمبود کنسانتره، قیمت بالای محصول در داخل چین و مالیات صادرات ۱۰‌درصدی چین است. چین در ماه سپتامبر، ۲۰۹‌هزار تن سرب تولید کرد که(پس از کاهش تولید ۱۳‌درصدی اوت) یک افزایش تولید ۳/۷‌درصدی ماه به ماه محسوب می‌شود .صادرات ۵۴۳۶ تنی چین در سپتامبر ۴۴‌درصد کمتر از صادرات در اوت و ۸۱‌درصد کمتر از صادرات در سال قبل است. صادرات در ۹ ماه اول سال با کاهش ۵۳‌درصدی به ۱۸۸۳۷۰ تن کاهش یافته است. ممکن است صادرات چین در ماه‌های آتی به دلیل کند شدن کار در برخی از کارخانه‌های باتری‌سازی تا حدی افزایش یابد. بازار سرب در ۸ماه اول سال‌جاری با ۸۴۰۰۰ تن کمبود مواجه بوده است و برخی از تحلیل‌گران مثل بانک Barclays انتظار دارند که قیمت سرب روند افزایشی داشته باشد.
نیکل
قیمت نیکل در هفته گذشته با ۵/۲‌درصد کاهش به ۳۱۵۵۰دلار برای هر تن رسید. موجودی‌های لندن با ۲‌درصد افزایش به ۳۷‌هزار تن رسیدند. Jin Chuan که ۹۰‌درصد تولید نیکل چین را در اختیار دارد، قیمت نیکل در چین را کمتر از قیمت وارداتی نگاه داشته است که این باعث کاهش واردات به چین شده است. اما واردات nickel-matte (محصول نیمه تمام برای تولید نیکل به چین) در ۹ ماه اول سال با ۲۲‌درصد افزایش به ۵۵۰۰ تن رسیده است.