غول مس مکزیک، شرکت «گروپو مکزیکو» (Groupo Mexico) روز جمعه گفت: انتظار دارد، تولید مس خود را از ۷۰۰‌هزار تن در سال کنونی به ۹۷۰‌هزار تن در سال تا سال ۲۰۱۲ برساند. تمام معادن مس این شرکت توسط شرکت Southern Copper، از شرکت‌های فرعی آن اداره می‌شوند. بنا به گفته مدیر کل امور مالی شرکت گروپو مکزیکو در کنفرانسی تلفنی با تحلیلگران، افزایش ظرفیت‌ها همه از محل معادن مس پرویی این شرکت صورت خواهد گرفت.

از سوی دیگر بنا به خبری دیگر، این شرکت در سال ۲۰۰۷ به دلیل مشکلات کارگری سه ماهه‌ای که در یکی از معادن اصلی‌اش به وجود آمده است، تولید مسی پایینتر از مقدار برنامه‌ریزی شده خواهد داشت و حجم تولید آن از ۶۷۰‌هزار تن مقرر به ۶۲۰‌هزار تن عدول خواهد کرد. این مشکلات کارگری از سوم جولای در معدن Cananea آغاز شد و خسارتی برابر با ۲۸‌میلیون دلار در روز بر گردن این شرکت نهاده‌اند. بنا به برنامه افزایش تولید که در بالا به آن اشاره شد، قرار است در سال ۲۰۱۰ ۷۳۰‌هزار تن و در سال ۲۰۱۱، پیش از رسیدن به تولید ۹۷۰‌هزار تن در سال ۲۰۱۲، حدود ۸۹۵‌هزار تن مس تولید شود. قبلا در همین هفته شرکت مزبور اعلام کرده بود که به دلیل مشکلات کارگری پیش آمده در مکزیکو، برنامه سرمایه‌گذاری ۲‌بیلیون دلاری‌اش در آنجا را لغو خواهد کرد و در عوض آن را صرف توسعه معادن خود در پرو خواهد کرد. شرکت Southern Copper به اداره معادن مس Toquepala و Cuajone در پرو و تشکیلات مس Cananea و La Caridad در مکزیکو مشغول است. بهای هر سهم گروپو مکزیکو با ۲۳۹‌درصد رشد به ۹۱۷۶ پزو رسیده است.

پیش بینی نوسان قیمت‌ مس در چین

قیمت‌های مس ممکن است در چین در فصل چهارم سال‌جاری، به دلیل رشدی جزئی در عرضه این فلز دچار نوسان شود.

میزان تولید ماهانه کنسانتره مس پس از ماه سپتامبر، احتمالا به حد ۳۰۰‌هزار تن خواهد رسید که دلیل آن به عملیات رسیدن تدریجی طرح‌های جدید تاسیس شده یا توسعه یافته کنسانتره مس است.

بازده کنسانتره مس چین در هشت ماه نخست سال‌جاری، با ۱۵۶‌درصد افزایش نسبت به همین دوره در سال گذشته به ۲۱۷۰۸‌میلیون تن رسید.

تولید کنسانتره مس در ماه اوت به تنهایی با رسیدن به اوجی تاریخی، برابر با ۳۱۱۶۰۰ تن بود. خبرگزاری تامینات شانگهای

(Shanghai Securities News) گزارش می‌دهد که واردات کنسانتره مس در چین در هشت ماهه نخست امسال با ۱۰۵‌درصد افزایش نسبت به واردات همین دوره در سال پیش به ۱۰۸۰۲‌میلیون تن رسید. بنا به آمارهای مقدماتی منتشر شده توسط گمرک چین، این کشور در ماه سپتامبر سال‌جاری ۱۲۴۰۰۰ تن مس (کاتد، مس پالایش یافته و آلیاژهای مسی) و در ماه اوت ۱۰۴۸۰۰ تن از این

فرآورده‌های مسی وارد کرد.مطالعات آمارهای مصرف مس صنایع پایین دستی نشان می‌دهد که عامل فصلی در مصرف این فلز ضعیف‌تر شده است. صنعت کابل‌سازی از بخش‌های اصلی مصرف‌کننده مس ممکن است در سال‌جاری در مقایسه با سال گذشته از رشدی کندتر برخوردار باشد.