سبقت قیمت آهن  داخلی از خارجی

آزاده حسینی

رشد قیمت‌های جهانی میلگرد و تیرآهن، طی یک ماه اخیر ۴/۵درصد بود؛ در حالی که همان محصولات در بازارهای داخلی طی یک ماه گذشته بین ۹ تا ۱۵درصد رشد داشته است. آن‌طور که از آمار مبادلات بازار رسمی آهن‌آلات مشهود است، میزان عرضه نسبت به تقاضا بسیار محدود شده و گاه حجم تقاضا به بیش از ده برابر حجم عرضه نیز می‌رسد. این در حالی است که با رشد قیمت‌ها به واسطه افزایش حجم تقاضا و توجیه اقتصادی فروش شرکت‌های خصوصی، آنها نیز وارد رینگ مبادلات بورس کالا شده‌اند و به این ترتیب حجم عرضه نسبت به یک ماه گذشته بالاتر رفته است؛ اما با وجود رشد حجم عرضه همچنان فشار تقاضا بر بازار وارد می‌شود. این در حالی است که یک ماه پیش که شرکت‌های بخش‌خصوصی از افت قیمت‌ها گله‌مند بودند و مشتری برای محصولاتشان در بازار نبود؛ یکباره با رشد پلکانی قیمت‌ها در بازار رسمی آهن‌آلات با استقبال خیل مشتریان انواع محصولات آهنی روبرو شده‌اند.

تولیدکنندگان عمدتا منشا رشد قیمت‌ها در بازارهای داخلی را روند رو به رشد قیمت‌ در بازارهای جهانی می‌دانند؛ اما درحقیقت روند رشد قیمت‌های جهانی به سرعت بازارهای داخلی ما نیست و شتاب رشد قیمت در بازارهای داخلی بیشتر بوده و با وجود اعلام رسمی وزارت بازرگانی مبنی بر ورود ۲میلیون تن آهن‌آلات به بنادر کشور تاکنون این خبر مانند سال‌های قبل بازتابی بر بازار آهن نداشته است و همچنان قیمت‌ها سیر صعودی طی می‌کنند.

البته رشد میزان تقاضا نسبت به عرضه در مبادلات بورس کالا که طی یک ماه اخیر ۱۲۲درصد بوده، طبق اصل نخست اقتصادی این آثار را به بار می‌آورد؛ یعنی عرضه محدود در مقابل تقاضا مساوی است با رشد قیمت، در چنین شرایطی دولت بهتر است زودتر آهن‌آلات وارداتی را به بازار هدایت کند و البته این در شرایطی است که تقاضا در بازار به صورت کاذب مطرح نشده باشد که در صورت طرح تقاضای کاذب، بورس کالا دستورالعمل‌های خاصی برای کنترل این موضوع دارد که آن هم پرداخت ده درصد نقدی حجم تقاضای قابل‌طرح در بورس کالا است. مسوولان بورس برای جلوگیری و کنترل تقاضای کاذب در بورس کالا چنین دستورالعملی را تصویب و در یک مقطع زمانی نیز آن را اجرایی کردند. اما آنچه باید مدنظر قرار داشته باشد، این است که بازار آهن‌آلات در داخل دچار گردابی شده که مسوولان قبل از وقوع بحران بهتر است، وارد عمل شوند و آن را ساماندهی کنند.

روند قیمت انواع میلگرد در مبادلات یک ماه اخیر در بازارهای داخلی نشان‌دهنده رشد میانگین ۴۰تومانی در هر کیلو است.

قیمت میلگرد ۱۶ ، ۱۴-۲نA طی ۱۵روز اخیر ۴۸تومان رشد داشته است.

همچنین میلگرد ۱۲-۳نA نیز در هر کیلو ۳۷تومان افزایش قیمت را طی ۱۵روز تجربه کرده است.

قیمت میلگرد ۱۸-۱نA نیز در هر کیلو طی یک ماه و نیم ۳/۷۶تومان رشد یافته است. همچنین محصول سبد تیرآهن ۱۴، ۱۶، ۱۸ ذوب‌آهن نیز طی یک ماه اخیر از رشد ۱۲درصدی برخوردار شده و تیرآهن نمره ۱۴ محصول گروه ملی فولاد هم طی یک ماه اخیر رشد ۹درصدی را تجربه کرده است. شدت رشد قیمت محصولات فولادی در بازارهای داخلی بیش از شتاب رشد آنها در بازارهای جهانی طی یک ماه اخیر بوده، به طوری که هم‌اکنون بیلت محصولات CIS با نرخ ۵۹۵دلار و میلگرد این کشورها نیز با قیمت ۶۵۸دلار در هر تن در بنادر شمالی کشور مورد مبادله قرار می‌گیرند که نسبت به یک ماه قبل، تنها از رشد ۵درصدی برخوردار بوده است.محصول تیرآهن کشورهای CIS نیز در بنادر شمالی کشور با نرخ ۷۴۵دلار در هر تن مبادله می‌شود؛ اما این محصول از سوی کشورهای CIS پیش‌فروش شده و هم‌اکنون موجودی این کشورها نیز در شرف اتمام است. قیمت سبد تیرآهن ۱۴، ۱۶، ۱۸ که پرمصرف‌ترین نوع این محصول در بازارهای جهانی است، نسبت به قیمت‌های یک ماه اخیر از رشد ۴درصدی برخوردار شده است.