صنعت فولاد ایران از ترکیه و کره عقب‌تر است

اولین همایش مشترک انجمن‌های متالورژی ایران و انجمن ریخته‌گری با حضور مقامات و استادان عالی رتبه داخلی و خارجی با همکاری ذوب‌آهن اصفهان در این شرکت برگزار شد.

یکم تا سوم آبان‌ماه سال‌جاری ذوب‌آهن اصفهان به عنوان اولین و با تجربه‌ترین صنعت فولاد کشور و قلب علم متالورژی و ریخته‌گری کشور میزبان بزرگترین همایش علمی متالورژی و ریخته‌گری بود. با تجربه‌های گرانبهایی که از کنگره‌ها و سمینارهای قبلی در این زمینه حاصل شده است، برگزاری اولین همایش مشترک نقطه عطفی در راستای ارتباط علمی و عملی دانشگاه و صنعت می‌باشد که جز به اعتلای آموزش، مهندسی و توسعه ارتباط و هماهنگی نمی‌اندیشد. بهرام سبحانی، مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در مراسم افتتاحیه این همایش بزرگ علمی گفت: قطعا صنایع متالورژی و ریخته‌گری مولود صنعت فولاد هستند و رشد این علوم و صنایع زیردستی در گرو رشد صنعت فولاد است. وی داشتن صنعت فولاد در کشور را یکی از آرزوهای دیرینه ملت بزرگ ایران دانست و گفت: فولاد تنها ماده‌ای است که هیچ جایگزینی ندارد و تولید و مصرف آن در جهان همچنان رو به افزایش است، به طوری که هم اکنون یک‌میلیارد و ۲۴۰میلیون تن فولاد تولید می‌شود که ۹ کشور صنعتی بیش از ۹۰درصد این تولید را به خود اختصاص داده‌اند، در حالی که عمده این کشورها فاقد مواد اولیه و انرژی لازم برای تولید فولاد هستند. وی گفت: در حال حاضر ۴۰درصد تولید فولاد از طریق بازیافت و ۶۲درصد آن از سنگ آهن و ۶۳درصد تولید به روش کوره بلند و ۳۷درصد به روش کوره قوس الکتریکی صورت می‌گیرد. مهندس سبحانی با اشاره به وجود امکانات و مزیت‌های نسبی برای تولید فولاد در کشور از جمله صنایع سنگ آهن و مواد اولیه، انرژی، نیروی انسانی متخصص و... گفت: اگرچه زمان تولید فولاد در کشور ما با کشورهایی مانند کره و ترکیه که هر کدام به ترتیب ۴۵ و ۲۵میلیون تن تولید دارند شروع شده است و ما از آنها عقب هستیم. اما خوشبختانه در سال‌های اخیر اقدامات موثری در این زمینه صورت گرفته است که امید است براساس برنامه‌ریزی ایمیدرو، تا پایان برنامه چهارم ظرفیت تولید فولاد در کشورمان به ۲۹میلیون تن برسد که بخش‌خصوصی هم در این زمینه حدود ۱۰میلیون تن تولید را در برنامه دارد. وی لازمه تحقق ظرفیت تولید مذکور (حدود ۴۰میلیون تن) را رشد متناسب صنعت و جامعه ذکر کرد و گفت: امروز صنعت فولاد در کشورمان بومی شده است و ما می‌توانیم آن را به صورت تکنولوژی طراحی و احداث کنیم. وی با تاکید بر این موضوع که باید موانع سرمایه‌گذاری در این راستا برطرف شود، گفت:‌ با توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی هم اکنون زمینه سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی برای رشد و توسعه صنعت فولاد کشور فراهم شده است.

وی گفت: منظور از توسعه صنعت، توسعه پایدار است؛ به این معنا که در این فرآیند لازم است آلودگی صنعت از معدن تا تولید در نظر گرفته شود و از آنجایی که همه ما وارث زمین هستیم، لازم است به مسائل زیست محیطی نیز توجه خاصی شود. وی یادآور شد، بحث محیط‌زیست نباید عاملی بازدارنده برای توسعه صنعت باشد؛ زیرا در کشوری مانند ژاپن با وسعت یک پنجم کشور ما بیش از صدمیلیون تن فولاد تولید می‌شود و مردم هم هیچ مشکل حاد زیست‌محیطی ندارند؛ چرا که در طراحی‌ها و مهندسی‌های صورت گرفته مسائل زیست‌محیطی مورد توجه قرار گرفته است. وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهداف و برگزاری همایش مذکور گفت: انجمن‌های علمی از نهادهای یاری‌دهنده و صنایع و اقتصاد کشور هستند و در مقابل،‌ صنایع مادر کشور نیز حامیان اصلی این انجمن‌ها می‌باشند و با عنایت به این اصل، ذوب‌آهن اصفهان به عنوان قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات طویل در ایران و خاورمیانه و منطقه خلیج‌فارس و پیشرو در امر تحقیق و توسعه بودند و همیشه سعی کرده‌اند، ارتباط و تعامل سازنده‌ای با دانشگاه و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی داشته باشد. وی هدف از برگزاری این همایش علمی را حمایت و شرکت برای گسترش فرهنگ پژوهش و تحقیقات در کشور دانست و عنوان کرد: پس از گذشت ۴۰سال از عمر ذوب‌آهن که مادر صنایع متالورژی ایران محسوب می‌شود، شایسته است استادان و محققان متالورژی و ریخته‌گری ایران ضمن بررسی و ارائه دستاوردهای علمی نوین کشور بتوانند با دستاوردها و تجربیات ذوب‌آهن اصفهان بیشتر آشنا شوند. از طرفی همکاران و متخصصان ذوب‌آهن نیز ضمن آگاهی از این نتایج و به روزرسانی اطلاعات خود با محققان و استادان علم متالورژی هرچه بیشتر ارتباط برقرار نمایند، وی گفت:‌ ثمره این ارتباط و برگزاری این همایش برای این شرکت ارتقای روحیه تحقیقات و گسترش زمینه‌های مناسب برای حل مسائل و مشکلات احتمالی و افزایش بهره‌وری است. همچنین دکتر جلال حجازی، رییس انجمن مهندسی و متالورژی و جامعه علمی ریخته‌گران ایران طی سخنانی همایش مشترک مذکور را نتیجه آرا و هم‌اندیشی انجمن‌های متالورژی و اندیشمندان صنعت فولاد در سمپوزیوم سال ۱۳۷۰ عنوان نمود و با اشاره به برپایی این همایش بزرگ علمی در ذوب‌آهن اصفهان گفت: ذوب‌آهن اصفهان بزرگ‌ترین نهاد متالورژی و قلب متالورژی کشور می‌باشد و رشد و تعالی چنین همایش‌های علمی و کاربردی و برگزاری آن با همت ذوب‌آهن اصفهان مرهون سعه‌صدر و آینده‌نگری و پژوهش‌‌خواهی مدیریت این مجموعه بزرگ صنعتی و استادان دانشگاهی می‌باشد.

وی با اشاره به رشد علم متالورژی و ریخته‌گری در کشور گفت: اگر متالورژی در کشور ما رشد کرده، مسوولیت ما در مقابل نسل‌های آینده سنگین‌تر شده است و ارتباط و تعامل و توسعه و همگرایی صنعت و دانشگاه روز به روز باید توسعه و گسترش یابد.

دکتر احمدی ساعتچی، دبیر علمی این همایش نیز با اشاره به اهداف برگزاری همایش مذکور گفت:‌ فراهم ساختن زمینه‌های مناسب برای همکاری‌های علمی بین دانشگاه و صنعت، تحلیل علمی و کاربردی نمودن مباحث علمی بین استادان دانشگاهی و صنعت، شناخت توانایی‌های علمی و پژوهشی و تقویت ارتباط بین دانشگاه و پژوهشگران، بررسی چشم‌انداز آینده مواد و متالورژی و ایجاد زمینه برای برگزاری همایش‌های مشترک بین مجامع علمی و صنعتی از جمله اهداف اولین همایش مشترک انجمن مهندسان متالورژی و انجمن ریخته‌گری ایران است. وی ضمن اظهار قدردانی از همت و زحمات مدیریت ذوب‌آهن برای برگزاری همایش مذکور یادآور شد: تعداد ۱۱۰۰نفر برای حضور در این همایش ثبت‌نام نمودند که از تعداد ۶۰۰مقاله رسیده هیات داوران۴۰۰ مورد آن را پذیرفته‌اند.