گروه بورس کالا- از ابتدای سال ۸۶ بازار التهاب قیمت آهن را شاهد بود، به گونه‌ای که با شروع سال جدید قیمت آهن به صورت بادکنکی رشد یافت، اما پس از دخالت دولت و اجرای سیاست‌های کنترلی از جمله واردات، تا حدودی این التهاب فروکش کرد.

در حالی که در نیمه نخست امسال واردات فولاد به کشور از رشد ۷۰درصدی برخوردار بود. اما از حدود یک ماه گذشته مجددا شاهد رشد قیمت‌ها در بازار و بورس هستیم و شواهد نیز حاکی از ادامه روند افزایشی کنونی است. کارشناسان و فعالان بازار معتقدند با این میزان واردات محصولات فولادی رسوب شده در گمرکات، باید رشد تدریجی قیمت‌ها کنترل و مهار شود، اما این امر تاکنون محقق نشده است.

یک منبع آگاه از یک شرکت فولادی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد گفت: قیمت تیرآهن در روز شنبه جاری به سطح قیمت‌های چهارشنبه گذشته رسیده به گونه‌ای که هر کیلو تیرآهن ۱۲ و ۱۴ از ۸۱۰تومان به ۸۰۵ و هر کیلو تیرآهن ۱۶ از ۷۹۸تومان به ۷۹۵تومان رسیده که نسبت به پنجشنبه هفته گذشته با رشد مواجه بوده است.

وی افزود: با توجه به شرایط کنونی بازار مبنی بر رشد قیمت‌های جهانی و افزایش تقاضا، افت قیمت‌ها غیرمنطقی به نظر می‌آید.

این منبع آگاه در خصوص رشد هفتگی ۵/۲درصدی قیمت محصولات ذوب‌آهن اصفهان، تصریح کرد: این شرکت در تمام جلسات بورس کالا نسبت به عرضه محصولات خود در بورس اقدام می‌کند، زیرا واحدهای تولیدکننده دولتی مکلف به عرضه هستند و از طرفی قدرت چانه‌زنی بخش‌خصوصی را ندارند، بر این‌اساس ذوب آهن اصفهان بیشترین عرضه را در بورس دارد و چون مکانیزم بورس هم بر مبنای عرضه و تقاضا است، به این ترتیب رشد یا افت قیمت‌ها تابع بورس است.

وی با اشاره به افزایش هزینه‌ها خاطرنشان کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو شمش بین ۶۱۰ تا ۶۳۰تومان در بنادر از سوی فروشندگان پیشنهاد می‌شود که طبیعتا وقتی شمش۶۳۰تومانی به میلگرد تبدیل شود، قیمت تمام شده هر کیلو میلگرد به ۷۴۰ تومان خواهد رسید که به ناچار نیز در بورس به این قیمت به فروش می‌رسد.

این منبع آگاه در خصوص رشد قیمت تیرآهن نیز اظهار کرد: کل عرضه ذوب آهن اصفهان از طریق بورس صورت می‌گیرد و این شرکت به ناچار طی ماه محصولات خود را به صورت خرد عرضه می‌کند و به این ترتیب قیمت محصولات براساس عرضه و تقاضا و بر روی تابلوی بورس تعیین می‌شود. وی در خصوص برنامه افزایش عرضه محصولات ذوب‌آهن در هر هفته از سوی ذوب‌آهن اصفهان گفت: کل تولید این شرکت ماهانه ۲۱۰هزار تن است که از این میزان بین ۱۵ تا ۲۰هزار تن صادر می‌شود و ۱۰هزار تن نیز به عنوان محصولات صنعتی در اختیار شرکت‌های صنعتی قرار می‌گیرد و مابقی در بورس عرضه می‌شود.

به گفته وی، به هر میزان به تولید ذوب‌آهن اضافه شود، به همان نسبت نیز تناژ عرضه در بورس افزایش می‌یابد زیرا این شرکت فروش در محل کارخانه و مچینگ ندارد. وی درخصوص تاثیر تحریم‌های اخیر بر روی قیمت محصولات فولادی طی ماه‌های آینده افزود: این تاثیر بیشتر روانی است و چنانچه تولیدکنندگان ظرفیت تولید خود را حفظ کنند و شمش را از طریق ایرانی‌هایی که در بانک‌های خارجی حساب دارند، تامین نمایند و در صورت عدم تغییر قیمت شمش، قیمت محصولات فولادی در سطح کنونی باقی خواهد ماند.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون با توجه به شرایط کنونی بازارهای جهانی عرضه هر کیلو تیرآهن به قیمت ۷۶۰ تا ۷۸۰تومان و عرضه هر کیلو میلگرد به قیمت ۶۸۰ تا ۷۰۰تومان منطقی به نظر می‌آید.