آزاده حسینی
گروه بورس کالا- دامنه رشد قیمت آهن طی یک ماه گذشته آهسته اما پیوسته بوده است.

بازار شاهد افزایش ناگهانی قیمت‌ها نیست، اما رشد تدریجی در بازار دیده می‌شود.
آمار عرضه و تقاضای آهن در بورس کالا نشانگر رشد شدید تقاضا برای انواع میلگرد و تیرآهن است. دلیل اصلی افزایش قیمت انواع آهن‌آلات در بازار علاقه شدید تجار و مصرف‌کنندگان واقعی فولاد برای خرید بیشتر از این بورس است. تولیدکنندگان فولاد داخلی عزم جدی برای عرضه در بازار دارند، اما بازار داخلی به قدری تشنه آهن‌آلات است که تولید داخل جوابگوی تقاضا نیست. در حال حاضر شکاف شدیدی بین تولید آهن و تقاضای آن در بازار وجود دارد و در بازار آهن گردابی ایجاد شده که هر لحظه ممکن است همه را به درون خود بکشد.
با وجود آنکه وزارت بازرگانی هفته گذشته رسما اعلام کرده بود که با توجه به رشد قیمت‌های جهانی و شایعات در بازار مبنی بر رشد قیمت‌ها در بازار داخل، جلوی گرانی را می‌گیریم.
معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی طی گفت‌وگویی نظارت بر مبادلات بورس کالا و کنترل آن را از سوی وزارت بازرگانی جدی دانست و میزان آهن‌آلات موجود در بنادر کشور را ۲میلیون تن اعلام کرد.
اما با یک نگاه سطحی به قیمت‌هایی که بورس کالا به طور روزانه منتشر می‌کند، رشد قیمت‌ها مشهود است. به طوری که در جدول ذیل مشاهده می‌کنید. قیمت هر کیلو میلگرد 16 -A2- 14 طی 15روز 48تومان اضافه شده و این برای محصولی که به صورت تناژ مورد مبادله قرار می‌گیرد، رقم قابل توجهی است. همچنین محصول میلگرد A3- 12 نیز در هر کیلو 37تومان رشد قیمت داشته که این رقم نیز ظرف 15روز اتفاق افتاده است.
قیمت میلگرد A۱- ۱۸ نیز در هر کیلو طی یک ماه‌ونیم ۳/۷۶تومان رشد قیمت داشته، نرخ سایر محصولات ذوب‌آهن اصفهان هم در هر کیلو بین ۲ تا ۱۰تومان رشد قیمت داشته و این رشد بها تنها محدود به محصولات ذوب‌آهن اصفهان نیست و محصولات سایر شرکت‌ها نیز افزایش بها داشته و این رشد نرخ شرایطی است که رشد نرخ محصولات در بازارهای جهانی فقط مربوط به این محصول نبوده و در ضمن در گذشته دامنه نوسان قیمت‌ها در بازارهای جهانی به این سرعت به بازارهای داخلی ما رخنه ‌نمی‌کرد.