محمدصادق چیت‌ساز*

براساس اخبار رسیده در سال ۲۰۰۸ میلادی یعنی سال آتی تقاضا برای فولاد در جهان حداقل ۶درصد افزایش خواهد یافت.

انستیتوی بین‌المللی آهن و فولاد در ماه گذشته آخرین پیش‌بینی‌ها برای تقاضای فولاد سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ میلادی را رسما اعلام کرد. طبق این پرسش‌ها که برای یک موسسه تحقیقات فلزات صورت گرفت، قرار است تقاضای فولاد در جهان به شدت افزایش یابد.

این موضوع، مهم‌ترین بحثی است که در کنفرانس بین‌المللی در دهلی‌نو مطرح شد.سال ۲۰۰۶ میلادی زمانی بسیار قوی و محکم برای صنعت فولاد بود و رشد ۵/۸درصدی در جهان، خود نشان‌دهنده این استحکام است.

پیش‌بینی‌ها برای سال ۲۰۰۷ در همان زمان ۹/۵درصد رشد نسبت به یک میلیارد و ۱۷۹میلیون تن داشت که در مقایسه با سال ۲۰۰۶ رشدی فزاینده داشت. اکنون برخی تحلیلگران معتقدند که این نرخ در سال آتی یعنی سال ۲۰۰۸ متوقف نخواهد شد و ۱/۶درصد رشد خواهد داشت.

آنها می‌گویند رقم تولید در سال ۲۰۰۸ حداقل یک میلیارد و ۲۵۰میلیون تن خواهد بود. سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ در آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی سال‌های کلیدی هستند یا خواهد بود.

رشد مذکور در اروپای غربی نیز رخ خواهد داد، چون در سال ۲۰۰۷ میلادی (سال‌جاری) بازار به شدت رونق گرفت و پیش‌بینی‌ها برای سال ۲۰۰۸ نیز نشان از ادامه این رونق اقتصادی خواهد بود.

در حال حاضر چین بزرگ‌ترین تولیدکننده بازار و دارای بالاترین نرخ رشد در این عرصه است.فولاد ۱۴درصد تا پایان سال‌جاری رشد خواهد داشت و براساس تخمین‌های موجود افزایش ۱۰درصدی در سال ۲۰۰۸ نیز خواهد داشت که رقم ۴۴۳میلیون تن را نشان می‌دهد و به طور کلی ۳۵درصد از کل گردش اقتصادی جهان را به خود اختصاص خواهد داد.

سرمایه‌گذاری کلان چین بر سنگ‌آهن

خبرها از صنعت آهن حاکی است که بزرگ‌ترین و عمد‌ه‌ترین دست‌اندرکاران تجارت فلزات از جمله مس و آهن در کشور چین اکنون چشم به منابع خام خارج از چین دوخته‌اند تا بتوانند در رقابت‌های جهانی خود را حفظ نمایند. در همین حال شرکت‌های بزرگ چینی به شدت سرگرم مطالعه روی منابع سنگ‌آهن و تنگستن در هر منطقه‌ای از جهان هستند که بهتر و بیشتر بتواند این منابع را به آنها عرضه نماید.

چین از سال ۲۰۰۰ میلادی حرکتی را آغاز کرد و اکنون این کشور چهارمین خریدار عمده فلزات پایه از جمله مس و سنگ‌آهن در جهان است.

این امر باعث شده است، قیمت‌های این فلزات در بازارهای جهانی از سال ۲۰۰۰ به این طرف به شدت افزایش پیدا کند.

چینی‌ها قبل از آن صرفا سرمایه‌گذاران و تاجرانی بودند که نگاهشان به سمت منابع و مواهب طبیعی کشورشان بود؛ اما وقتی استراتژی اقتصادی کشور گامی اساسی و متهورانه به جلو برداشت، آنها رفته رفته از لاک خود خارج شدند و در‌حال‌حاضر به قدرتی عظیم در عرصه فلزات بدل شده‌اند. حجم قراردادهای مرتبط با فلزات پایه از جمله آهن طبق پیش‌بینی‌های موجود در سال آینده میلادی ۳۵درصد افزایش خواهد یافت و رکوردی بسیار قابل توجه از خود به جای می‌گذارد چون تقاضا برای این فلزات در کشورها بسیار بالا است و آینده فلزات دیگر همچون مس نیز به همین منوال است.

شرکت‌های بزرگ چینی هم‌اکنون سرمایه‌گذاری بسیار وسیعی روی فلزات پایه انجام داده‌اند. در ماه مه سال ۲۰۰۵ میلادی تنها ۵۵۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری روی منابع مس شیلی صورت گرفت و این روند طبق برآوردهای موجود برای ۱۵ سال آینده ادامه خواهد یافت. چینی‌ها کاملا مسلح آمده‌اند و آینده را از هم‌اکنون برای خود تضمین شده می‌دانند.

نگاه بازار: تولید کنندگان فولاد

خبرها از نیویورک حاکی از آن است که سهام شرکت‌های فولاد در کشور آمریکا به شدت کاهش یافته و سقوط کرده است.

سهام بسیاری از تولید کنندگان در ایالات متحده اکنون کاهش روزافزونی یافته که زنگ‌های خطر برای صنعت فولاد آمریکا را به صدا درآورده است. یکی از تحلیلگران آمریکایی می‌گوید که سهام‌ها اکنون به ۱۲۲دلار رسیده که از قیمت هدف فاصله بسیاری دارد. سهام‌ کمپانی‌های بزرگی همچون یواس، استیل به رقم ۵۹/۳ رسید که ۱/۳درصد کاهش نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد که در ماه‌های آتی این کاهش به ۱/۷درصد برسد، چون برخی شرکت‌های آلمانی پاره‌ای از تصمیمات عمده خود را برای خرید برخی از کمپانی‌های آمریکایی را عوض کرده‌اند. بازار فولاد اکنون ذهن آمریکایی‌ها را نگران خود کرده است. به هر حال این بازار همچنان به سقوط ادامه می‌دهد. تحلیلگران عرصه فولاد تخمین می‌زنند که سقوط‌ها کماکان ادامه خواهد یافت.

فولاد استرالیا در پی یافتن سرمایه‌گذاران خارجی

گزارش‌ها از سیدنی استرالیا خبر می‌دهد که تولیدکنندگان عمده فلزات پایه در کشور استرالیا در نظر دارند، مذاکراتی با شرکت‌های چینی برای اخذ حمایت آنها در ارائه منابع طبیعی کشور چین کسب نمایند. بیش از این مذاکرات و پیش قراردادهایی برای این موضوع شکل گرفته بود که تمرکز آنها روی، نیکل، مس و روی بود. به نظر می‌رسد که چینی‌ها اکنون چندان موافق با ارائه خدمات خام فلزات به کشورهای غربی نباشند. اما بحث‌ها همچنان ادامه دارد و برای سال‌مالی جدید نیز ادامه خواهد یافت. شرکت‌های چینی اکنون تاکتیک‌های خود را عوض کرده‌اند و دیگر مایل به واگذاری بلندمدت منابع خام فلزاتشان از جمله آهن و مس به‌خصوص به کشورهای غربی نمی‌باشند. چینی‌ها در حال حاضر بیشتر دوست دارند دست به ماجراجویی و سیاحت بزنند. این نوع سیاست قسمتی مهم از استراتژی‌های راهبردی کشور برای ارتقای سطح اقتصاد آن محسوب می‌شود. آنها فهمیده‌اند که برای داشتن اقتصادی پویا نمی‌توانند تنها روی منابع طبیعی خود حساب کنند. پس ترجیح می‌دهند که پروژه‌هایشان متمرکز بر استفاده از منابع خام کشورهای دیگر باشد. بزرگ‌ترین صادرکننده آلومینیوم چینی موافقت کرده که ۵/۲میلیارد دلار آمریکا تنها در کوئیزلند آمریکا سرمایه‌گذاری کند. در یک مقیاس وسیع، تولیدکنندگان قلع چین شراکت گسترده‌ای را با شرکت‌های نیکل، زغال‌سنگ و بوکیت استرالیا شروع کرده‌اند.

این شراکت‌ها بیشتر در شمال غربی استرالیا صورت می‌گیرد و قرار است برای یک سال و نیم آتی نیز ادامه یابد. برنامه‌های چینی‌ها بسیار حساب‌شده و دقیق است و طی این برنامه‌ها قرار است امسال به تنهایی ۱۰میلیون دلار استرالیا وسط گذاشته شود.

* مدیرعامل شرکت فولادسازان فجر