مرکز خدمات فولاد ایران- برای پاسخ گویی به تقاضای روزافزون بخش اتومبیل‌سازی، دو غول عرضه‌کننده ورق گالوانیزه با یکدیگر توافق کردند. شرکت نیپتون استیل یک کارخانه در تایلند خواهد ساخت. تایلند در حال حاضر سالانه ۷۰۰ تا ۸۰۰‌هزار تن ورق گالوانیزه تقاضا دارد.

ارسلورمیتال هم کارخانه‌ای در آلمان خواهد ساخت که سرمایه اولیه آن ۱۰۰میلیون یورو است و ظرفیت آن ۴۰۰ هزار تن است. این طرح سومین کارخانه تولید ورق گالوانیزه است و در نیمه دوم سال ۲۰۰۹ به تولید خواهد رسید.

همچنین، شایعات موجود در بازار چین حکایت از احتمال افزایش عوارض صادراتی دارد، اما بعضی از کارشناسان اقتصادی چین با این شایعات همراه نیستند. آنها اعتقاد دارند که با توجه به کاهش صادرات چین در سپتامبر احتمال وضع عوارض جدید برای صادرات فولاد بعید است. آنها اعتقاد دارند که به دلیل سیاست‌های انقباضی دولت، صادرات فولاد همچنان روند نزولی را دنبال خواهد کرد، از سوی دیگر تقاضای بازار داخلی چین قوی است، بنابراین در خلال ۳‌ماه آینده باز هم شاهد کاهش صادرات چین خواهیم بود.

در خبرها آمده است، کانادا ۵۵/۲‌میلیون تن سنگ‌آهن را در ماه جولای صادر کرده است و کل حجم صادرات این محصول از ماه ژانویه تا جولای ۷/۱۴‌میلیون تن بوده است. این میزان صادرات نسبت به صادرات ۳۷/۱۴‌میلیون تنی سال قبل ۱/۲‌درصد کاهش نشان می‌دهد.

ایالات متحده ۳۶۶/۶۰۲ تن سنگ‌آهن کانادایی را در ماه جولای وارد کرده است. حجم این صادرات از ژانویه تا جولای ۴۷/۲‌میلیون تن بوده است که این میزان با توجه به صادرات ۲۷/۳‌میلیون تنی در سال گذشته نشانگر ۴/۲۴‌درصد، تنزل است.

چین با ۵۴۴‌هزار تن واردات در جولای و ۱۶/۲‌میلیون تن واردات در ۷ ماهه اول سال، مرتبه دوم را به خود اختصاص داده است. واردات چین از کانادا برای دوره مشابه ۲‌میلیون تن بوده که در سال جاری ۶/۱۹درصد افزایش یافته است.

آلمان ۵۳۵/۳۸۳ تن واردات در جولای داشته است، این میزان از ژانویه تا جولای ۷۳/۲‌میلیون تن بوده است که در مقایسه با ۳۹/۳ میلون تن واردات در ۷ ماهه اول سال ۶/۱۹‌درصد افت داشته است.