گروه بورس کالا - زهرا مسافر: دقیقا هفته گذشته بیش از چهل فولادساز بزرگ در کشور آلمان گردهم آمدند تا چالش‌ها و آینده صنعت فولاد جهان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

ماحصل این گردهمایی بزرگ پیش‌بینی در مورد رشد قیمت فولاد در بازارهای جهانی و خیز تولیدکنندگان فولاد برای عرضه هر چه بیشتر این کالا در بازار بود.
در‌حال‌حاضر سیگنال‌هایی از رشد قیمت فولاد به گوش می‌رسد. به طور طبیعی آماج افزایش نرخ فولاد در دنیا به بازار ایران هم سرایت خواهد کرد.
این مهم امکان به وقوع پیوستن دو رخداد مهم را به همراه دارد، یکی رشد ناگهانی قیمت آهن در داخل و دیگری گرایش پول‌های سرگردان در بازار جذاب آهن‌آلات در ماه‌های آینده.
در چنین شرایطی بازار داخلی چه مکانیزمی برای دفع این موج جدید طراحی کرده است؛ در این خصوص «دنیای اقتصاد» گفت‌وگویی با تولیدکنندگان فولاد و فعالان بازار آهن کرده است که متن آن در پی می‌آید:
مدیرعامل فولاد البرز در این رابطه به خبرنگار ما گفت: هم‌اکنون به علت سرمایه‌بر بودن صنعت فولاد و عدم ارائه تسهیلات از سوی بانک‌ها، کارخانه‌ها تنها با 20 تا 30درصد ظرفیت خود تولید می‌کنند.
حسن مصیب‌زاده افزود: در صورت تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی، فولاد را با ارزش افزوده بیشتر تولید خواهند کرد.
وی با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه و کک در بازارهای جهانی و روند افزایشی تقاضا برای فولاد در داخل کشور تصریح کرد: به علت نوسانات موجود در این بازار سرمایه‌گذاران سرمایه خود را به سوی آن روانه نخواهند کرد. زیرا هم‌اکنون به علت صدور اوراق قرض‌الحسنه از سوی دولت، سرمایه‌ها به طور طبیعی از دست مردم خارج و در بانک‌ها بلوکه شده است.
به گفته مصیب‌زاده، به علت نوسان بازار آهن سرمایه‌گذاران این بخش تنها در این بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند و احتمال ورود پول‌های سرگردان در این فعالیت اقتصادی زودبازده بسیار اندک است.
رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد و مدیرعامل فولاد اردبیل نیز با اشاره به عدم ثبات موجود در بازار آهن خاطرنشان کرد: هم‌اکنون تولیدکنندگان و واردکنندگان به علت ضرر تولید و وارد نمی‌کنند که در صورت ادامه این روند کمبود در بازار ایجاد و شوک وارد و به تبع آن قیمت‌ها افزایش خواهد یافت.
تقی بهرامی، درخصوص برنامه ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی در کشور گفت: اعلام این قبیل تصمیمات بر قیمت فولاد تاثیرگذار است، زیرا که صادرکنندگان فولاد از فرصت استفاده کرده و قیمت محصولات خود را افزایش می‌دهند.
وی درخصوص ورود پول‌های سرگردان به بازار آهن به علت افزایش قیمت‌های جهانی مواداولیه و افزایش تقاضا در کشور افزود: به علت عدم ثبات در بازار آهن این امر را بعید می‌دانم، زیرا که سرمایه‌گذار جرات سرمایه‌گذاری در این بازار را ندارد.
رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: نوسان موجود در بازار آهن موجب شده است تا امنیت سرمایه‌گذاری از سوی تولیدکنندگان و واردکنندگان از بین برود، از این رو احتمال ورود رقم قابل توجهی از پول‌های سرگردان به بازار آهن بسیار اندک است.
مدیرعامل فولاد الیگودرز نیز درخصوص ورود پول‌های سرگردان به بازار‌آهن اظهار داشت: به طور طبیعی در هر زمانی که بازار حرکت رو به رشدی داشته باشد، پول‌های سرگردان به سمت آن روانه خواهد شد.
مسعود استاد عظیم گفت: از دو هفته اخیر که قیمت آهن در بازار افزایش یافته، ورود پول‌های سرگردان نیز به این بازار شروع شده و این امر در حال وقوع است.
وی با اشاره به برنامه ساخت 5/1میلیون واحد مسکونی در کشور و افزایش تقاضا برای آهن در کشور افزود: به علت مشکل بانک‌ها برای گشایش اعتبار، مشکل واردات تامین آهن مورد نیاز این میزان واحد مسکونی طی دو ماه آینده پیش‌بینی می‌شود که این امر موجب افزایش قیمت‌ها و تشدید ورود پول‌های سرگردان به این بازار خواهد شد.
مدیرعامل فولاد الیگودرز، با بیان اینکه کنترل بازارآهن از سوی دولت در سال گذشته مقطعی بود، تصریح کرد: با توجه به مقطعی‌بودن سیاست‌های کنترلی دولت، بخش‌خصوصی و تولید‌کنندگان باید خود وارد عرصه شوند تا بتوانند نسبت به کنترل بازارآهن اقدام کنند.
وی خاطرنشان کرد: تولید‌کنندگان فولاد بامشکل مالی روبه‌رو هستند. لذا واردکنندگان به علت اعتبارات خوبی که دارند، در فرصت‌های مناسب نسبت به خرید و انبار آهن اقدام می‌کنند، اما تولید‌کنندگان قادر به این امر نیستند زیراکه به ناچار باید تولید کنند و محصول تولیدی خود را بفروشند.
به گفته وی، به علت آنکه تهیه و تامین مواد اولیه از دست تولید‌کنندگان خارج شده است، دلالان و واسطه‌ها از فرصت استفاده و نسبت به خرید و انبار آهن اقدام می‌کنند که این اقدام به افزایش قیمت‌ها منجر می‌شود.
استاد عظیم درخصوص برنامه ساخت 5/1میلیون واحد مسکونی در کشور گفت: در صورت تحقق این برنامه قیمت آهن در بازار افزایش خواهد یافت.
وی از دولت خواست تا برای کنترل بازار آهن و جلوگیری از ورود پول‌های سرگردان به این بازار و ایجاد التهاب، دست تولید‌کنندگان را برای تامین و واردات مواد اولیه باز نگه دارد.
یک فعال بازارآهن نیز درخصوص احتمال ورود پول‌های سرگردان به بازارآهن به علت افزایش قیمت‌های جهانی مواد اولیه و افزایش تقاضای داخلی برای این محصولات افزود: هم‌اکنون انبارهای تهران مملو از محصولات آهنی است.
اعتباری با بیان‌اینکه هم‌اکنون سرمایه‌های در گردش به بازارآهن روی آورده‌اند، تصریح کرد: در سال گذشته دولت در صورت اختلاف حتی ۲۰دلاری بین میلگرد و شمش در بازارهای جهانی تعرفه میلگرد را کاهش می‌داد.
وی خاطرنشان کرد: امسال نیز دولت با استفاده از اهرم تعرفه باند (کاهش تعرفه میلگرد) باید برای حمایت از تولید داخل قیمت‌های داخل را به قیمت جهانی نزدیک کند.
به گفته وی، هم‌اکنون قیمت میلگرد بازارهای جهانی ۶۲۰دلار در هر تن است، اما در داخل ۷۰۰تومان به فروش می‌رسد، از این رو دولت باید تعرفه میلگرد را کاهش دهد تا برای واردات هر کیلو میلگرد ۱۰۰تومان هزینه متحمل نشویم.
اعتباری تاکید کرد: چنانچه دولت با استفاده از اهرم تعرفه،‌ جلوی نوسانات موجود در بازار آهن را نگیرد، در آینده‌ای نزدیک شاهد عرضه میلگرد به قیمت هر کیلو 800تومان خواهیم بود.
رییس اتاق بازرگانی صنایع و معادن اصفهان نیز گفت: متاسفانه میزان تولید فولاد در کشور حدود ۵/۱۰میلیون تن و میزان مصرف حدود ۱۵میلیون تن است که سالانه برای میزان کمبود این محصول در کشور ۴ تا ۵میلیون تن فولاد وارد کشور می‌شود.
محمود اسلامیان با اشاره به نوسانات موجود در بازار آهن در کشور افزود: هم اکنون برای جلوگیری از نوسانات موجود باید طرح‌های نیمه تمام فولادی به حدی در کشور دنبال شود.
وی با بیان اینکه بر اساس برنامه چهارم باید به ظرفیت تولید ۲۹میلیون تن فولاد در کشور دست یابیم، تصریح کرد: به طور قطع با روند کنونی این هدف تحقق نخواهد یافت، اما باید برای دستیابی فولاد مورد نیاز برای مصرف کشور نسبت به اتمام هر چه سریعتر طرح‌های نیمه تمام فولادی اقدام شود.
رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اصفهان خاطرنشان کرد: تنها راه برای جلوگیری از نوسانات موجود در کشور باید برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام فولادی کشور از ابزارهای تشویقی و ارائه تسهیلات لازم استفاده شود.
وی در خصوص احتمال ورود پول‌های سرگردان به بازار آهن، گفت: پول سرگردان در کشور زیاد است و هر زمان تقاضایی برای کالایی افزایش می‌یابد به طور طبیعی این پول‌ها به سمت آن محصولات سوق داده می‌شوند که با افزایش تولید این فرصت را از دست این گونه افراد خارج کنیم.
مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان به عنوان یک تولیدکننده دولتی در این خصوص افزود: بعید می‌دانیم که انگیزه کافی برای ورود پول‌های سرگردان به بازار آهن وجود داشته باشد.
بهرام سبحانی نوسانات موجود در بازار آهن را عامل اصلی برای عدم ورود سرمایه‌های سرگردان به بازار آهن دانست و گفت: سرمایه‌گذاران به طور مقطعی وارد بازار آهن نمی‌شوند، زیرا که سود این بازار زیاد نیست.
وی تصریح کرد: تنها فعالان بازار آهن به واسطه شغلشان، در این بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند و ورود سرمایه افراد غیرحرفه‌ای بسیار اندک است.
مدیر عامل ذوب‌آهن اصفهان در خصوص پیش‌بینی قیمت آهن طی ماه‌های آتی، خاطرنشان کرد: قیمت آهن در بازار داخل متاثر از بازارهای جهانی است، زیرا واردات مواد اولیه و محصول نهایی از خارج صورت می‌گیرد و در صورت افزایش قیمت‌های جهانی، قیمت‌های داخلی نیز متاثر خواهد شد.
مدیرعامل فولادمبارکه نیز با بیان اینکه بخشی از نیاز کشور به فولاد از طریق تولید داخل و بخشی از طریق واردات تامین می‌شود، گفت: براین اساس واردات باید با توجه به نیاز کشور صورت گیرد.
محمد رجایی با اشاره به اینکه حدود ۳۰ تا ۴۰درصد از نیاز کشور به فولاد را از طریق تولید داخل نمی‌توان پاسخگو بود، افزود: برای جبران کمبود باید واردات آن هم از طریق بخش‌خصوصی صورت گیرد.
وی تصریح کرد: قبل از عید سال 86 اعلام کردیم که امسال سال تثبیت قیمت محصولات سرد است و هم‌اکنون نیز قیمت محصولات سرد با محصولات گرم این شرکت یکسان می‌باشد.
مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به اینکه زمانی که تولید داخل پاسخگوی نیاز داخل نیست، باید واردات صورت گیرد، خاطرنشان کرد: این واردات باید توسط بخش‌خصوصی انجام شود و در صورت عدم واردات، کمبود در کشور ایجاد و شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.
وی در خصوص ورود پول‌های سرگردان به بازار آهن، اظهار داشت: ورود پول‌های سرگردان در جامعه تابع فرمول خاصی است و چنانچه کمبودی در کشور ایجاد شود و نتوان به موقع آن را برطرف کرد، افراد سرمایه خود را برای کسب منفعت وارد بازار مورد نظر خواهند کرد و این امری طبیعی است.
رجایی با اشاره به اینکه محصولات تولیدی فولاد مبارکه کمتر تحت تاثیر ورود پول‌‌های سرگردان قرار می‌گیرد، گفت: حدود ۲۰ تا ۲۵درصد تولیدات این شرکت از طریق بورس عرضه می‌شود و مابقی به طور مستقیم در اختیار تولیدکنندگانی از جمله ایران‌خودرو و سایپا قرار می‌گیرد.
به گفته وی، چناچه کمبودی در کشور ایجاد و متقاضی برای محصولات فولادی افزایش یابد، این امر التهاب و افزایش قیمت را به دنبال خواهد داشت که ایجاد توازن بازار فولاد باید از سوی بخش‌خصوصی تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان صورت گیرد.
مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه احتمال ورود پول‌های سرگردان به بازار ورق بسیار اندک است، افزود: قسمت اعظم این محصولات به تولیدکنندگان به طور مستقیم عرضه می‌شود که نه به بازار و بر این اساس سرمایه سرگردان در جامعه نمی‌تواند وارد بازار ورق شود.
وی در خصوص پیش‌بینی قیمت فولاد طی ماه‌های آینده در کشور، تصریح کرد: به طور طبیعی افزایش قیمت نفت، حمل‌ونقل بر روی قیمت این محصول تاثیرگذار است اما میزان آن قابل پیش‌بینی نیست.
رجایی با اشاره به جلسه اخیر سران فولاد جهان در آلمان خاطرنشان کرد: آنها نیز نتوانستند قیمت فولاد را پیش‌بینی کنند، اما معتقد بودند که نوسان قیمت این محصول بسیار اندک است.


رجایی، مدیرعامل فولاد مبارکه


سبحانی، مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان


اسلامیان، رییس اتاق بازرگانی اصفهان


بهرامی، رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد


استاد عظیم، مدیرعامل فولاد الیگودرز


مصیب‌زاده، مدیرعامل فولاد البرز


اعتباری، فعال بازار آهن