متال بولتن: رونق بازار فلزات در سال 2008 ادامه خواهد داشت

علی غفوری

چندین ماه بود که قیمت فلزات با رکود مواجه شده بود که ناگهان در ماه سپتامبر خزانه‌داری فدرال آمریکا نرخ‌های بهره را به طور غیرمنتظره‌ای ۵۰درصد کاهش داد که این اقدام انفجار و تحول عظیمی را در بازارهای فلزات ایجاد کرد، به طوری که فلزات به کالای پرسودی مبدل شدند. دولت فدرال امیدوار است که نرخ‌های بهره پایین، حیات تازه‌ای را به بازارهای مالی بخشیده و توان مالی مصرف‌کنندگان را افزایش دهد. این سیاست باید بازار راکد مسکن در آمریکا را نیز به حرکت درآورده و تقاضا برای فلزات خصوصا مس و آلومینیوم را افزایش دهد. اما اگرچه هنوز تاثیرات خود را به اکثر بازارها نگذاشته است، ولی امیدی نیز نمی‌رود که قیمت‌ها سریعا از قعر به اوج برسند.

به هر حال هنوز برای کارشناسان این سوال وجود دارد که آیا اقتصاد آمریکا بهبود خواهد یافت و اینکه دیگر بازارها را نیز با رکود مواجه خواهد ساخت؟ در این خصوص می‌توان گفت که رشد اقتصادی حدودا بیش از دو ماه است که با ضعف زیادی مواجه بوده و رشد در ژاپن نیز از حدت و شدت خود کاسته است و فقط در این میان چین وضعیت اقتصادی بهتری دارد و حتی با وجود واردات کمتر فلزات همچنان از رشد بالایی برخوردار است.

پیش‌بینی می‌شود که امسال و سال آینده به میزان تولید فلزات افزوده شود، اما همچنان زمان دریافت سفارش تا تحویل، طولانی است و هزینه‌ها نیز رو به افزایش است. در حقیقت با وجود پیش‌بینی افزایش تولید، احتمالا چهار فلز از شش فلز پایه در سال، تولیدی متوازن و یا کم داشته، حال آنکه دو فلز باقیمانده دیگر نیز تولید زیادی ندارند و بازاری راکد خواهند داشت. با توجه به این افت تولید سطح موجودی‌ها نیز پایین می‌مانند و از توانایی‌ آنها برای وارد آوردن شوک به سیستم می‌کاهد. این بدین مفهوم است که اکثر فلزات احتمالا با نزدیک‌تر شدن سال آتی از میزان دادوستد نسبتا بالایی برخوردار شوند.

البته اقتصاد آمریکا به سختی به سمت رونق در حرکت خواهد بود، اما به خاطر داشته باشید با توجه به اینکه همه صحبت‌ها در مورد چین است، اما اقتصاد آمریکا هنوز هفت برابر بزرگ‌تر است و از طریق حساب تجاری ۲۵۰میلیارد دلاری انگیزه مستقیمی را ایجاد می‌کند.با این رشد قابل ملاحظه اگر آمریکا در رکود غرق شود، می‌تواند بالقوه از بین برود. به نظر می‌رسد که با نزدیک‌تر شدن به سال ۲۰۰۸بتوان از هدف یا تیررس گلوله رکود گریخت، اما تمامی فلزات در این رشد نقشی نخواهند داشت.

مس

در آخرین گزارش گروه بین‌المللی مطالعات مس آ‌مده است که در سال ۲۰۰۷ بازارهای جهانی با ۱۱۰هزار تن مس مازاد و در سال ۲۰۰۸ با ۲۵هزار تن مس مازاد، مواجه خواهند شد.

در نتیجه اگرچه میزان موجودی مس افزایش می‌یابد ولی هنوز در حدی نخواهد بود که موجب افت قیمت‌ها به زیر سطح میانگین ۷۰۰۰دلار در سال ۲۰۰۸ شود.

نیکل

امسال کسی ندید که قیمت نیکل چه موقع به اوج خود رسید و چه موقع تنزل کرد. افت اخیر قیمت‌های آن را می‌توان به افت تقاضا، خصوصا از طرف خریداران فولاد ضدزنگ چینی‌ها نسبت داد. علاوه بر این اوایل امسال خریداران نیکل سعی داشتند از میزان خرید خود کاسته و به سایر موارد جایگزین آن روی آورند. جای تعجب نیست که به موجودی بورس فلزات لندن نیز پنج‌برابر افزوده شد و آن را به رقم ۳۲هزار تن طی دو ماه اخیر رساند. انتظار می‌رود که قیمت‌ها با نزدیک‌تر شدن به سال ۲۰۰۸ به ثبات بیشتر برسد و میانگین آن ۳۲۵۰۰دلار باشد و با توجه به کاهش عرضه قیمت‌ها تا اواخر سال ۲۰۰۸ تنزلی نداشته باشد.

سرب

امسال به دلیل تعطیلی موقت معدن Lvernia به دلیل مسائل زیست‌محیطی در بازار، قیمت‌های این ماده بالا خواهد بود. اخیرا نیز خبرهای آتش‌سوزی در واحد تغلیظ سرب و روی معدن اکستراتا نیز موجب افزایش شدید قیمت‌های سرب نشد.علاوه بر این امسال کاهش صادرات چینی‌ها نیز موجب رونق بازار شده است. میزان موجودی انبارها باید تا پایان سال پایین باشد که در نتیجه قیمت‌ها باید نسبتا بالا باقی‌مانده و برای سال ۲۰۰۸ به طور میانگین ۲۸۵۰دلار باشد.

آلومینیوم

قیمت آلومینیوم اخیرا به پایین‌ترین سطح خود طی ده ماه رسیده و هنوز عرضه زیادی در راه است. خصوصا چینی‌ها که از یک واردکننده صرف به یک صادرکننده عمده (خصوصا محصولات) مبدل شده‌اند. علاوه‌بر این در حوزه خلیج فارس نیز واحدهای جدیدی با حجم بالا راه‌اندازی می‌شوند. با وجود این کوشش‌ها طرح‌های توسعه هنوز کمتر از اوج آن در سال ۲۰۰۵-۲۰۰۴ است و سال آینده با اندکی کمبود مواجه خواهیم شد. این شرایط میانگین قیمت‌ها در سال ۲۰۰۸ بهای این کالا را به ۲۸۵۰دلار خواهد رساند که ده درصد بالاتر از پیش‌بینی قیمت‌ها، در پایان سال ۲۰۰۷ است.

روی

طی سال گذشته به دلیل افزایش تولید واحدهای گالوانیزه به میزان صادرات روی افزوده شده است. با توجه به افزایش صدور روی چین بایستی بازار با مازاد عرضه مواجه شود و با نزدیک شدن سال ۲۰۰۸ از قیمت‌های آن در حد قابل‌ملاحظه‌ای کاسته شود. انتظار می‌رود با توجه به شرایط فوق‌الذکر قیمت میانگین در سال ۲۰۰۸ حدود ۲۷۵۰دلار باشد که ۲۰درصد زیر قیمت‌های امسال خواهد بود.

قلع

اگرچه افزایش قیمت قلع نسبت به سایر فلزات اندکی دیرتر آغاز شد، اما سرانجام قیمت‌ها در مقابل نگرانی افت تولید از خود واکنش نشان داد. از دیدگاه تقاضا مصرف جهانی احتمالا امسال ۴درصد افزایش پیدا کند که منتهی به ۴هزارتن کمبود در سطح جهانی خواهد شد. اما باید به خاطر داشت که برنامه فروش قلع آژانس لجستیک دفاع دولت آمریکا هم وجود دارد که اگرچه اندک و مستمر بود ولی تا سال ۲۰۰۸ این سوپاپ اطمینان نیز پایان خواهد یافت. در سال ۲۰۰۸ قیمت‌های قلع به طور متوسط احتمالا باید بالای ۱۵۱۰۰دلار باشد.