«لوله و پروفیل» غایب بزرگ بورس کالا

گروه بورس کالا- زهرا مسافر: در حالی که سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل خواستار صفر شدن تعرفه واردات ورق هستند، انجمن تولیدکنندگان فولاد، کاهش تعرفه واردات ورق را در شرایط فعلی غیرمنطقی خواند. سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل در حالی خواستار حذف تعرفه واردات ورق است که تولیدکنندگان داخلی، حتی سرپرست وزارت صنایع و معادن مخالف صفر شدن این تعرفه است. علی اکبر محرابیان، برای حمایت از تولید داخل به طور جدی با صفر شدن تعرفه واردات ورق گرم فولادی مخالفت کرده است. از سوی دیگر تولیدکنندگان نیز در خصوص صفر شدن تعرفه واردات ورق، موضع‌گیری و مخالفت خود را نسبت به این موضوع مکررا اعلام کردند و طرح درخواست از سوی سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل را غیرکارشناسی دانستند و معتقدند در صورت صفر شدن تعرفه، بازار داخل در اختیار بیگانگان قرار‌ می‌گیرد، زیرا بازار از محصولات خارجی اشباع می‌شود و این نیاز از سوی سندیکا در شرایطی مطرح شده که تولیدکنندگان، توان تامین نیاز داخل را دارند.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد در این خصوص گفت: در حال حاضر واردات پروفیل از تعرفه مناسبی برخوردار است و این به منزله حمایت دولت از تولید و اشتغال داخل است. تقی بهرامی افزود: هم اکنون متوسط قیمت هر کیلو ورق حدود۷۰۰ تومان و متوسط قیمت پروفیل ۸۵۰تومان است که در این میان ۱۵۰تومان سود عاید آنها می‌شود. وی تصریح کرد: قیمت تمام شده هزینه تبدیل ورق به پروفیل به علت آن‌که نورد سرد بوده حداکثر یک‌سوم تبدیل در نورد گرم است.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد خاطرنشان کرد: در حالی که صنعت پروفیل کاملا خصوصی است ۸۰درصد صنعت فولاد کشور دولتی می‌باشد و قیمت فولاد به صورت کنترل شده عرضه می‌شود در صورتی که قیمت لوله و پروفیل آزاد و با هماهنگی تولید کننده با قیمت بالا و خارج از بورس عرضه می‌شود به ‌همین جهت پیشنهاد می‌کنیم لوله و پروفیل برای کشف قیمت در بورس فلزات عرضه شود.

به گفته وی در صورت کاهش تعرفه واردات ورق، تجربه تلخ شکر تکرار خواهد شد و این امر منطقی نیست.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی در این خصوص افزود: هم‌اکنون قیمت ورق در بورس‌فلزات هر‌کیلو ۱۰۰تومان بالاتر از قیمت‌های جهانی عرضه می‌شود. امیر کاوه اظهار داشت: هم‌اکنون قیمت ورق ۲ در بورس‌فلزات هر‌کیلو حدود ۷۰۰تومان عرضه می‌شود این در‌حالی است که قیمت جهانی این محصول ۶۰۰دلار در تن می‌باشد.

وی با اشاره به نیاز مبرم تولیدکنندگان داخل به ورق تصریح کرد: اما متوسط قیمت ورق صادراتی از سوی فولاد مبارکه ۶۰۰دلار بوده است.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی معتقد است، علت گرانی ورق در بازار داخل کمبود آن است که در صورت صفر شدن تعرفه واردات ورق این مشکل برطرف خواهد شد. به گفته وی، در صورت صفر شدن تعرفه واردات ورق علاوه‌بر اصلاح گران‌فروشی این محصول در کشور بازار نیز متعادل خواهد شد.

کاوه با بیان اینکه قیمت ورق در داخل کشور باید مطابق با قیمت‌های جهانی باشد، افزود: در صورت حذف تعرفه واردات ورق قیمت‌های داخلی تنها ۵درصد بالاتر از قیمت‌های جهانی خواهد شد.

وی درخصوص پیش‌بینی قیمت ورق طی ماه‌های آینده، تصریح کرد: در صورت ادامه وضع موجود قیمت پروفیل به بالای ۱۰۰۰تومان در هر کیلو خواهد رسید.

دیروز جلسه‌ای با حضور محرابیان، سرپرست وزارت صنایع و معادن در محل اتاق بازرگانی ایران تشکیل شد که در آن اظهارنظرها و درخواست‌هایی از سوی تشکل‌های خصوصی مطرح شد.

در جلسه یادشده محرابیان همچنان بر مخالفت خود برای صفر شدن تعرفه واردات ورق اصرار داشت که پس از انتقاد دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی، نسبت به آشفتگی وضعیت قیمت فولاد کشور همچنین صادرات بی‌رویه فولاد مورنیاز داخل به خارج از کشور و اطلاعات نادرست و علامت‌های اشتباه مسوولان فولاد کشور به تشکل‌های خصوصی، در بخشی از اظهارات خود بیان کردند: قیمت ورق‌های فولادی ۷۰۰تومان می‌باشد این در حالی است که ورق‌های فولادی هم‌اکنون در بورس فلزات ۷۰۰تومان کشف قیمت می‌شود اما باید وجه آن را نقدا بپردازند ولی محصول خریداری‌شده را دو تا سه ماه دیگر هم در کارخانه تولیدکننده تحویل بگیرند.

دبیر سندیکا در سوال از محرابیان گفت: آیا خواب سه ماهه سرمایه نباید محاسبه شود، از سویی دیگر همین ورق در بازار به علت کمیابی به قیمت ۷۷۰تومان در حال معامله است، بدیهی است با اضافه شدن هزینه‌های تولید و پرداخت انواع عوارض و مالیات، پروفیل به قیمت ۸۵۰تومان به فروش برسد.

کاوه در پایان هشدار داد: در صورت عدم اقدام عاجل درخصوص تامین مواد اولیه موردنیاز و عدم‌ایجاد تعادل در بازار، که حداقل آن واردات مناسب با تعرفه صفر می‌باشد، در شش ماه دوم سال جاری شاهد افزایش سرسام‌آور قیمت انواع ورق‌های فولادی و طبیعتا محصولات ساخته شده از آنها، از جمله لوله و پروفیل فولادی خواهیم بود.