جلوی گرانی بیشتر آهن را گرفته‌ایم

گروه بورس کالا- زهرا مسافر: احمدعلی هراتی‌نیک مرد کهنه‌کار صنعت فولاد کشور که هم‌اکنون ریاست هیات عامل سازمان ایمیدرو را بر عهده دارد در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار دنیای اقتصاد به برنامه‌های تولید و صادرات این سازمان در بخش فولاد پرداخته است که متن گفت‌وگو با وی در پی می‌آید: آقای هراتی‌نیک لطفا برنامه تولید فولاد در شرکت‌های تحت پوشش وزارت صنایع و معادن را تشریح بفرمایید:

هم‌اکنون ۵/۱۰میلیون تن فولاد در کشور تولید می‌شود و افزایش تولید آن نیز منوط به ظرفیت‌هایی است که قرار است به تدریج وارد مدار تولید شود.

طرح توازن ذوب‌آهن اصفهان، فولاد هرمزگان، نیشابور، اردکان را می‌توان از جمله طرح‌های توسعه برای افزایش ظرفیت تولید فولاد برشمرد که به تدریج وارد مدار می‌شود که با راه‌اندازی آنها تا سال ۸۸ظرفیت تولید فولاد کشور به ۲۹میلیون تن خواهد رسید.

هم‌اکنون اغلب کارخانه‌های کشور با راندمان ۹۵درصد فولاد تولید می‌کنند.

امسال چه برنامه‌ای برای صادرات فولاد دارید؟

تا زمانی که مدیریت کارخانه‌های تولید کننده فولاد در اختیار ایمیدرو باشد و واگذار نشود بیشتر خواستار تامین نیازهای داخل هستیم زیرا که صادرات فولاد موجب افزایش قیمت محصولات در داخل کشور خواهد شد.

سیاست صادرات محصولات فولادی داخلی بیشتر از سوی دولت تعیین و اجرایی می‌شد و امیدواریم که کماکان ادامه یابد.

هم‌اکنون بخشی از تولیدات داخل که مورد نیاز کشور نباشد و تاثیری بر افزایش قیمت‌ها نداشته باشد صادر خواهد شد.

آیا ممنوعیتی برای صادرات فولاد در کشور وجود دارد؟

هیچ ممنوعیتی برای صادرات فولاد کشور وجود ندارد و از ابتدا نیز بر همین منوال بوده است و در بعضی از فصول برای صادرات محدودیتی قایل شده‌ایم تا علاوه بر تامین نیاز داخل مانع از افزایش قیمت‌ها شویم.

میزان صادرات محصولات فولادی در کشور چقدر است؟

سالانه ۲ تا ۵/۲میلیون تن فولاد از کشور صادر می‌شود و سال گذشته نیز همین میزان فولاد از کشور صادر شده است.

خبر مهمی که اینجا باید بدهم این است که کوره بلند شماره ۳ طرح توازن ذوب‌آهن اصفهان امسال راه‌اندازی خواهد شد و به تدریج فولاد هرمزگان نیز سال آینده وارد مدار می‌شود که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۸۸ بالغ بر ۱۸میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد کشور افزوده شود.

آیا برنامه‌ای برای تامین شمش موردنیاز واحدهای تولیدکننده داخلی دارید؟

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در این خصوص وظیفه‌ای ندارد و ارز موردنیاز برای تهیه مواد اولیه بخش خصوصی باید از سوی دولت تامین شود.

پیش‌بینی شما در مورد قیمت آهن طی ماه‌های آینده چیست؟

قیمت آهن در کشور تابع قیمت‌های جهانی است و دست‌اندرکاران فولاد در جریان نوسانات فولاد هستند که به طور مرتب در حال تغییر است.

علت محدودیت عرضه محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا چیست؟

فولاد مبارکه بخش اعظم ورق موردنیاز بخش پروفیل‌سازان را از طریق بورس کالا تامین می‌کند.میزان مصرف ورق از سوی سندیکای لوله و پروفیل زیاد است و تولید داخل جوابگوی تمام نیاز سندیکا نیست زیرا که آنها تنها ورق با ضخامت ۲ و ۳میلی‌متر مصرف می‌کنند.

فولاد مبارکه هم‌اکنون حدود ۴میلیون تن ورق تولید می‌کند که در این میان میزان تولید ورق با ضخامت ۲ تا ۳میلی‌متر حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰هزار تن است که براین اساس ظرفیت ورق قابل ارائه به بازار تنها در همین حدود است.باتوجه به اینکه میزان نیاز پروفیل‌سازان به ورق در کشور بالغ‌بر ۲ تا ۳میلیون تن است بنابراین آنها باید بخشی از نیاز خود را از طریق واردات تامین کنند.پروفیل‌سازان برای تامین ورق مورد نیاز خود از طریق واردات خواستار صفر شدن تعرفه می‌باشند که این امر در اختیار وزارت بازرگانی است.

برخی نهادهای خصوصی از جمله سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل خواستار خرید تمام محصولات فولاد مبارکه از بورس کالا هستند آیا مانعی در این خصوص نمی‌بینید؟

این امر در حیطه اختیارات بورس کالا است و فولاد مبارکه نقشی ندارد زیرا که علاوه بر سندیکای لوله و پروفیل سایر پروفیل‌سازان نیز خواستار ورق مورد نیاز خود از بورس کالا هستند. بر همین اساس سعی می‌کنیم تا برای تامین ورق مورد نیاز این بخش با بورس کالا هماهنگ شویم تا از افزایش قیمت‌ها جلوگیری شود.

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، فولاد مبارکه و حتی وزارت صنایع و معادن هیچ‌گونه دخالتی در مکانیزم عرضه در بورس کالا ندارند و این مکانیزم در اختیار وزارت اقتصاد و دارایی می‌باشد.

برنامه ایمیدرو برای تامین ورق مورد نیاز پروفیل‌سازان را تشریح بفرمایید:

این امر در حیطه وظایف ما نیست و این سازمان تنها یک تولیدکننده است.