سکوت آهنی‌ها

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: روز گذشته میانگین قیمت میلگرد در بازار تا حدودی ثابت و علت آن آرام بودن نوسان قیمت دلار بود.

البته از آنجا که روز پنج‌شنبه قیمت انبارهای تهران تا حدودی ارزان‌تر در بازار پیشنهاد می‌شد، در نتیجه در مقایسه با قیمت‌های پیشنهادی روز چهارشنبه، نرخ‌های دیروز تا حدودی پایین‌تر بود. در این میان پس از ساعات میانی روز برخی کارخانه‌ها که تعدادشان انگشت شمار بود، سعی کردند نرخ پیشنهادی خود را به دلیل نوسان محدودی که در بازار ارز دیده می‌شد، بالا ببرند؛ اما چندان موفق نبودند.

پایین بودن تقاضا در بازار آزاد از دلایل اصلی این شرایط عنوان می‌شود؛ ضمن اینکه گفته می‌شود به طور کلی شرایط بازار باعث شده تا هم خریداران و هم فروشنده‌ها شک و تردید زیادی داشته باشند و در نهایت گفته می‌شود معاملات تا حدودی گره خورده است و حتی پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده بیشتر معاملات قفل شود.

به گفته معامله‌گران، از یکسو خریداران به دلیل بالا بودن قیمت‌ها دست نگه داشته‌اند و از سوی دیگر فروشنده‌ها به دلیل بالا رفتن نرخ پیشنهادی شمش وارداتی از فروش با قیمت‌های پایین‌تر خودداری می‌کنند.

در همین حال گفته می‌شود روز گذشته پیش از آنکه معاملاتی از محموله‌های شمش بنادر شمالی دیده شود، تنها نرخ‌هایی از سوی فروشنده‌ها و برخی واسطه‌ها اعلام می‌شد، اما خبر قطعی از انجام معامله یا بودن کالا با این نرخ در انبارها منتشر نشد.

بر این اساس روز گذشته در مجموع، نرخ‌های شنیده شده از محموله‌های بنادر شمالی ۱۷۵۰ تا ۱۸۰۰ تومان بود و در بنادر جنوبی هم میانگین قیمت در حدود ۱۷۳۰ تومان بود.

البته نظر برخی از معامله‌گران این است شرایط فعلی بازار برای همه مبهم است و تجار به دلیل محدودیت، فعالیت زیادی برای واردات ندارند؛ چرا که در صورت اقدامی در این خصوص باید کالاها را از برخی کشورهای آسیای جنوب شرقی وارد کنند که علاوه بر پایین بودن کیفیت برخی کالاها، هزینه تمام شده بالایی نیز برایشان دارد.

افزایش قیمت به رکود می‌‌رسد؟

هفته گذشته دوران شکسته شدن ‏مقاومت بورس در برابر روند بازار بود که دلیل اصلی آن تداوم روند رو به رشد قیمت پیشنهادی بیلت بود.

به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران، از آنجا که واردات بیلت با مشکلات زیادی روبه‌رو است در ۲۵ روز از دی ماه امسال، ‌تنها ۴۸ هزار تن بیلت به کشور وارد شده که کمترین ‏میزان واردات یک ماهه در طول ۴ سال گذشته است.

حجم عرضه در بورس در دی ماه ۲۶۲ هزار تن بوده، تنها در ‏ماه مرداد ۲۶۸ هزار تن شمش در بورس عرضه شده که نزدیک به عرضه دی ماه است، ولی در مرداد ماه حجم ‏واردات ۳۶۵ هزار تن بوده است. اکثر دست‌اندرکاران انتظار دارند این روند واردات، قیمت بیلت را به بالاتر از ‏‏۱۸۰۰ تومان در بنادر برساند. با این روند قیمت مقاطع باید به بالاتر از ۲ هزار تن افزایش یابد.‏

در بازار میلگرد انتظار بازار این است که قیمت‌‏ها صعودی است؛ چرا که از یک طرف عرضه محدود است از طرف دیگر احتمال اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه، ‏باعث شده که همه دست اندرکاران به این باور برسند که قیمت‌ها جهش خواهد یافت. البته عده‌ای عقیده دارند که جهش ‏قیمت‌ها رکود به دنبال خواهد داشت و این رکود با توجه به تعطیلات پایان سال حداقل دو ماه بازار را زمین گیر ‏خواهد کرد.‏