گروه بورس کالا- کتایون دارابی: گرچه بیشتر معامله‌گران در بازارها در هفته گذشته تحولات سیاسی را با دقت دنبال کرده و ترجیح دادند نظاره گر باشند، اما در بازار پتروشیمی با به کف رسیدن قیمت‌ها، جنب و جوش‌ها افزایش یافت، به طوری که میزان خریدها نسبت به هفته‌های پیش افزایش یافته و بسیاری از معامله‌گران اطمینان حاصل کردند که قیمت‌ها بیش از این کاهش نخواهد یافت. البته هفته گذشته و در عرضه‌های روز سه شنبه پس از شایعات بسیار، قیمت پایه گریدهای متفاوت پلی‌اتیلن ترفتالات ۴۰ تا ۵۰ تومان رشد یافت و گریدهای پلی‌اتیلن سبک (H‌ها) با ۵ درصد کاهش روبه‌رو شدند. از سوی دیگر کالایی که هفته گذشته بیش از پیش مورد توجه معامله‌گران قرار گرفت، پلی‌اتیلن سبک فیلم ۲۰۹ بود که به دلیل ضعف بارگیری مجتمع امیرکبیر با رقابت کارگزاران در عرضه‌های روز دوشنبه مواجه شد. این در حالی است که بیشتر آگاهان بازار به تولید ۱۰ هزار تن پلی‌اتیلن سبک فیلم ۲۰۹ در هر هفته و در مجتمع امیرکبیر اشاره می‌کنند و می‌گویند: این تولید جوابگوی نیاز داخل است، به شرط اینکه بارگیری متوقف نشده و نیاز داخل تامین شود. به گفته این گروه توقف بارگیری این کالا با وجود تولید این کالا در مجتمع امیرکبیر شبهات زیادی در بازار داخل ایجاد کرده است.

به عقیده معامله‌گران کمبود این کالا در بازار داخل هفته گذشته سبب شد تا معامله‌گران برای خرید پلی‌اتیلن سبک فیلم ۲۰۹ تا مرز ۵ درصد رقابت کرده و در نهایت این کالا را ۶۰ تا ۷۰ تومان گران تر از نرخ پایه آن خریداری کنند. این اتفاق درحالی رخ داد که این کالا برای عرضه‌های روز دوشنبه با ۷ درصد افت قیمت پایه همراه شده بود. البته هفته گذشته پلی‌اتیلن سبک فیلم ۲۴۲۰ هم جزء کالاهایی بود که با رقابت کارگزاران مواجه شد. این کالا در بازار داخل هفته گذشته ۴ هزارتومان در هر کیلو توسط معامله‌گران پیشنهاد شد که نسبت به بازار داخل ۱۵۰ تا ۱۶۰ تومان در هر کیلو گران تر بود.

البته هفته گذشته موضوع توقف مبادلات مچینگ هم بعد از برگزاری رینگ پتروشیمی در بازار مطرح بود، به طوری که بیشتر معامله‌گران با توجه به افزایش تحرک در بازار داخل، شروع فصل مصرف و کاهش سهمیه پروانه‌های بهره‌برداری، این موضوع را در بیشتر شدن عطش خریداران دخیل می‌دانند و می‌گویند: طی هفته گذشته گرچه خریدها در رینگ پتروشیمی کاهش یافته بود و بسیاری از کالاها وارد زمان مچینگ شدند، اما این موضوع متاثر از کاهش سهمیه‌های خرید رخ داده بود و نه کاهش واقعی تقاضا.

البته برخی از معامله‌گران هم به افزایش عرضه‌ها در رینگ پتروشیمی اشاره می‌کنند و می‌گویند: با وجود افزایش عرضه و کاهش سهمیه خریدها به میزان یک سوم، کدهای معاملاتی با سرعت بیشتری به اتمام می‌رسد و از این رو بیشتر کالاها وارد زمان مچینگ می‌شوند، اما در زمان مچینگ با توجه به نیاز نبودن کد معاملاتی، خریدها ادامه می‌یابد.

التهاب در بازار کربنات سدیم سبک و سنگین

البته هفته گذشته بازار سودکاستیک و جوش شیرین که در ماه‌های پیش با التهاب دنبال می‌شد، با آرامش دنبال شد و حتی سودکاستیک اروند در روز چهارشنبه خریداری نشد. این در حالی است که التهاب بازار کربنات سدیم سنگین و سبک هنوز پابرجا است، به طوری که این کالا در بورس و بازار با اختلاف قیمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومانی مواجه است. به گفته معامله‌گران کاهش تولید کربنات سدیم سنگین و سبک در پتروشیمی شیراز یکی از دلایل افزایش تقاضا برای این کالا است. البته هفته گذشته برخی از معامله‌گران به کاهش قیمت سودکاستیک در فاصله روز سه‌شنبه تا چهارشنبه اشاره می‌کنند و می‌گویند: روز چهارشنبه نرخ پایه سودکاستیک به ۴۰۵ تومان در هر کیلو رسید که نسبت به روز سه شنبه ۴۰ تومان در هر کیلو افت داشت. از این رو معامله‌گران بخشی از سودکاستیک بندرامام را خریدند و مابقی این کالا وارد زمان مچینگ شد. از سوی دیگر معامله‌گران در این روز سودکاستیک اروند را خریداری نکردند. این در حالی است که برخی از معامله‌گران افت قیمت ۴۰ تومانی نرخ پایه را در فاصله روز سه شنبه و چهارشنبه منطقی نمی دانند و می‌گویند: درست است که نرخ محصولات شیمیایی در بازارهای جهانی کاهش یافته است، اما این افت باید به صورت هفتگی اعمال شود نه به صورت روزانه.

به گفته این گروه، اعمال افت یا افزایش قیمت به صورت روزانه تنها بازار را با سردرگمی و عدم اطمینان معامله‌گران مواجه کرده و آنها را به بازار بدبین می‌کند.

قیمت خوراک هنوز معلوم نیست!

البته هفته گذشته باز هم در خصوص نرخ خوراک مجتمع‌های پتروشیمی اظهارنظرهای متفاوتی مطرح شد. گر چه افزایش قیمت خوراک مجتمع‌های پتروشیمی از ارز مرجع به مبادله‌ای تصویب شده است، اما هنوز رسما اعلام نشده و به این ترتیب تکلیف مجتمع‌های پتروشیمی هنوز مشخص نیست.

البته روز گذشته امیرحمزه مالمیر، مدیر نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه احتمال افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها از قیمت ارز مرجع به ارز مبادله‌ای وجود دارد، گفت: با این وجود هنوز خبر رسمی در این خصوص اعلام نشده است.

وی با اشاره به اینکه احتمال‌های زیادی برای زمان اعمال نرخ خوراک جدید وجود دارد، افزود : اول دی ماه، اواخر سال یا از ابتدای سال آینده، احتمال این تغییرات وجود دارد، اما آنچه مسلم است، این است که زمان دقیق آن اعلام نشده است.

مدیر نظارت بر ناشران بورسی در خصوص میزان تاثیرگذاری افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بر سهامشان گفت: به طور طبیعی به همان میزان، افزایش قیمت سود و زیان شرکت‌ها تغییر می‌کند. وی با اشاره به اینکه موضوع افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها کاملا شفاف است، خاطرنشان کرد : از این رو دلیلی برای توقف نماد پتروشیمی‌ها در بورس وجود ندارد و زمانی که تاریخ دقیق نرخ جدید اعلام شود از شرکت‌ها درخواست می‌کنیم که اطلاعاتشان را به بازار ارائه دهند.

از سوی دیگر روز گذشته رمضان اولادی، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این باره گفت: قیمت خوراک هنوز معلوم نیست تا نرخ جدید اعلام شود. وی با بیان اینکه قیمت ارز مرجع جدید هنوز مشخص نشده، اظهار کرد: نرخ ارز مرجع جدید تا چند روز دیگر مشخص می‌شود. البته مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفته که خوراک تحویلی کنونی با نرخ جدید محاسبه می‌شود و فعلا به صورت علی‌الحساب هزینه خوراک گرفته می‌شود تا وضعیت مشخص شود.