گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: در هفته گذشته بازار آهن بر سر دو راهی قیمت قرار گرفت؛ به‌طوری‌که این شرایط به خصوص در مورد میلگرد باعث شد تا روند بازار از سقوط شدید از ابتدا تا انتهای هفته، به یکباره تغییر جهت داده و مثبت شود.
این نوسان‌ها در حالی اتفاق افتاد که به نظر می‌رسد فاکتورهای متفاوتی عامل اصلی بروز این شرایط بوده برای مثال از یک سو عدم توافق بورس و ذوب‌آهن بر سر کاهش قیمت محصولات این شرکت، فرآیند قیمت‌گذاری در بورس را با مشکل مواجه کرد و در این میان عرضه محصولات بخش خصوصی با قیمت‌های پایین‌تر هم تاثیری در تغییر این شرایط نداشت و از سوی دیگر به دلیل ورود بازار به دوره اوج رکود فصلی، فروشنده‌ها اقدام به کاهش قیمت روزانه و عرضه موجودی‌ها در بازار کردند و این موضوع باعث شد میانگین قیمت میلگرد در اواسط هفته به ۱۶۸۰ تومان سقوط کند.

در این میان نگرانی‌هایی هم از بابت شرایط واحدهای تولیدی و از سوی دیگر مشکلات تسویه تعهدات بانکی که واردکننده‌ها را با مشکل مواجه کرد، همگی دست به دست هم داد تا تصمیم‌گیری برای بازار به نحوی که از یک سو منافع تولید و از سوی دیگر منافع مصرف‌کننده در نظر گرفته شود به یکی از سخت‌ترین موضوعات جلسات کارشناسی تبدیل شود.
در این میان به نظر می‌رسد در کنار بحث کاهش تقاضا و نوسان قیمت ارز و اثرات این دو فاکتور در فرآیند بازار فولاد، موضوعاتی است که بازار در هفته جاری در انتظار نتایج آن است تا بر اساس آن معاملاتی که بیشتر جنبه سرمایه‌گذاری دارد، انجام شود که از جمله این مسائل می‌توان به بحث تایید نهایی طرح تعیین قیمت‌های بورس بر مبنای قیمت جهانی با نظارت و اعلام سازمان حمایت و همچنین تصمیم‌گیری ذوب آهن در خصوص کاهش قیمت اشاره کرد. به نظر می‌رسد جدا از بحث تاثیر این تصمیم‌ها بر قیمت، از همه مهم‌تر نتیجه آن در فرآیند معاملات و بالا رفتن قدرت تصمیم‌گیری معامله‌گران باشد؛ چرا که در حال حاضر یکی از شاخص‌های اصلی بازار فولاد همانند بسیاری از بازارهای کالایی دیگر، سردرگمی و عدم شفافیت و ابهام در واقعی بودن قیمت‌ها است که شاید این تصمیم‌ها بتواند تا حدودی شرایط بازار را شفاف تر کند.
البته از سوی دیگر در هفته گذشته موضوع صادرات و تعیین تعرفه هم بر قیمت‌ها تاثیر زیادی گذاشت و برخی از معامله‌گران با در نظر گرفتن اینکه تعرفه‌های تعیین شده برای صادرات فولاد عملا فروش این کالاها را به بازارهای جهانی قطع خواهد کرد، از بازار عقب‌نشینی کرده و در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها نشستند. در نتیجه در کنار موضوع کاهش تقاضای فصلی برای فولاد که معمولا تا آبان ماه ادامه پیدا می‌کند، کاهش تقاضا به لحاظ روانی هم در افت بازار بی تاثیر نبود. البته به نظر بسیاری از کارشناسان و معامله‌گران بازار فولاد، درست است که این روند نزولی غیر قابل پیش‌بینی و اصولا با فاکتورهای هزینه تولید همخوانی ندارد، اما در عین حال قیمت‌های 2 هزار تومان به بالا هم برای میلگرد قابل قبول نبود و باید تعدیل نرخ این کالا انجام می‌شد.
از این رو در حال حاضر همچنان یکی از موضوع‌های اصلی و محوری این است که به جای روبه‌رو شدن با تصمیم‌های مقطعی و هیجانی، بهتر است که برای آن تصمیم‌های پایه‌ای گرفت تا اثرات این تصمیم‌ها، خود به عنوان عاملی مخرب در فرآیند کشف قیمت عمل نکند.
البته هفته گذشته معاون عملیات و نظارت بر بورس کالا اعلام کرد که بورس اگرچه با قیمت‌های اعلامی ذوب آهن موافقت نکرد، اما در عین حال کاهش قیمت آن را هم به عهده عرضه و تقاضا می‌گذارد و از اعلام قیمت مشخص خودداری می‌کند از این رو انتظار بیشتر معامله‌گران این است که این هفته ذوب آهن با کاهش قیمت پایه، عرضه‌های خود را از سر بگیرد. البته شایعاتی هم در این خصوص وجود دارد که احتمالا این عرضه چهارشنبه انجام خواهد شد، اما تصمیم نهایی در مورد قیمت پایه هنوز گرفته نشده و در این میان به نظر می‌رسد دیگر فولادسازان تاثیر گذار در قیمت بورس همچون نیشابور هم پس از کشف قیمت ذوب آهن عرضه‌های خود را با نرخ‌های جدید آغاز کنند.
اما در نهایت واقعیت اصلی بازار فولاد این است که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر این بازار برخلاف پیش‌بینی‌ها حرکت کرده و هیچ پیش‌بینی قاطعی در مورد اینکه با چه شرایطی روبه‌رو می‌شود وجود ندارد. برای مثال در حالی که از یک سو انتظار تداوم روند نزولی تقاضا و قیمت‌ها مطرح می‌شود، از سوی دیگر با در نظر گفتن کاهش فعالیت وارد‌کننده‌ها این احتمال وجود دارد که در ماه‌های آینده روند ترازوی عرضه و تقاضا تغییر کرده و این بار دوباره کفه عرضه پایین‌تر از تقاضا قرار گیرد.