گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: بلاتکلیفی بازار نسبت به تعیین فرمول جدید تعیین قیمت فولاد در بورس کالا و انتظار معامله‌گران برای کشف قیمت‌های جدید شمش و مقاطع در بورس به همراه آغاز دوره بارندگی‌های فصلی، میانگین قیمت میلگرد را در بازار آزاد به یک هزارو ۷۸۰ تومان رساند. البته گفته می‌شد پیشنهاد یک هزارو ۷۵۰ تومان هم برای میلگرد وجود داشته و این در حالی است که عصر دیروز مجددا جلسه‌ای برای تعیین نرخ فولاد در بورس و موضوع ارز مبادله‌ای در تعیین قیمت پایه و همچنین موضوع صادرات برگزار شد و بازار در انتظار مشخص شدن نتایج این جلسه بود.

بلاتکلیفی بازار

به دلیل مشخص نبودن این تصمیم‌ها و از سوی دیگر به دلیل اینکه هنوز شمش فولاد خوزستان با قیمت‌های جدید( پس از کاهش قیمت پایه ) در بورس معامله نشده و ذوب آهن هم عرضه خود را یکشنبه هفته آینده انجام می‌دهد، بازار دیروز را هم در بلاتکلیفی گذراند به طوری که به نظر معامله‌گران و کارشناسان، معاملات در انتظار تعیین نتایج این جلسه و همچنین کشف قیمت‌های جدید شمش فولاد خوزستان و مقاطع ذوب آهن است. علاوه بر این، به دلیل اینکه تقاضای زیادی هم در بازار وجود ندارد و معمولا در این شرایط تولیدکننده‌های خصوصی تمایل بیشتری به عرضه در بورس نشان می‌دهند، بنابراین به نظر می‌رسد آنها نیز علاوه بر تجار و خریداران بازار آزاد در انتظار مشخص شدن این موارد هستند تا در مورد عرضه یا عدم عرضه در بورس تصمیم‌گیری کنند.

تردید، ادامه دارد

البته با توجه به اینکه قیمت‌های بازار آزاد در سطح زیادی و بیشتر از حد انتظار، در روزهای اخیر کاهش داشته، در نتیجه هم در مورد معامله شدن شمش فولاد خوزستان که امروز دوباره با قیمت یک هزار و ۶۲۶ تومان عرضه می‌شود و هم در مورد معامله شدن محصولات ذوب‌آهن که برای هفته آینده با ثابت و میانگین نرخ فروخته شده قبلی عرضه می‌شود، تردید وجود دارد.

به گفته یکی از تجار در صورتی که روند نزولی قیمت مقاطع همچنان نزولی باشد و حتی اگر در همین سطح باقی بماند بعید است که بازار دوباره حاضر به خرید مقاطع ذوب آهن با قیمت‌های قبلی باشد. در مورد شمش فولاد خوزستان هم عدم نقدینگی کافی در بازار و توجیه‌پذیر نبودن تولید با توجه به میزان تقاضا و نرخ‌های فعلی از جمله عواملی است که تردید زیادی را در مورد معامله شدن آن در جریان عرضه امروز بورس ایجاد کرده است.

کاهش قیمت شمش وارداتی و ضرر واردکننده

در همین حال دیروز در شرایطی قیمت شمش وارداتی با نرخ یک هزار و ۵۵۰ تومان پیشنهاد می‌شد که به نظر عرضه‌کننده‌ها فروش با این قیمت با در نظر گرفتن اینکه واردات آن با نرخ بالاتری انجام شده ضرر زیادی را برایشان داشته، اما ریسک بازار برای آنها زیاد شده و ترجیح می‌دهند که با توجه به این شرایط هر چه سریع‌تر کالای خود را بفروشند.

به گفته یکی از کارگزاران بورس کالا این شرایط و عدم خرید شمش فولاد در حالی صورت گرفته که تا یک ماه قبل تولیدکننده‌های مقاطع برای خرید شمش از یکدیگر پیشی گرفته، بر سر آن دعوا کرده و با مقامات و مسوولان نامه‌نگاری می‌کردند، اما در حال حاضر این فروشنده‌ها هستند که از خریداران قیمتی را که مایل به خرید هستند می‌پرسند. از این رو به نظر وی تغییر جهت ناگهانی بازار در هر صورت چه مثبت و چه منفی منطقی نیست.

از این رو به نظر می‌رسد تصمیم‌های متفاوتی که در مورد بازار گرفته شده و هنوز هم مشخص نیست و اظهارنظرهای متناقضی که در خصوص بازار فولاد مطرح شده در نهایت عامل اصلی این تغییر جهت ناگهانی است از این رو هنوز هم نظر بیشتر کارشناسان بازار این است که بازار به حال خود رها شود تا عرضه و تقاضا جریان بازار را تعیین کند همان طور که پس از دو هفته خودداری تقاضا از ورود به بازار و تردید خریداران با کاهش قیمت مواجه شدیم.

کاهش قیمت، هم خوب و هم بد

کاهش قیمت، اگرچه به لحاظ نگاه مصرف‌کننده مثبت ارزیابی می‌شود اما در حال حاضر دو موضوع اصلی وجود دارد؛ نخست اینکه اصولا این تغییر جهت ناگهانی در بازار از آنجا که به سرمایه‌گذاران و افرادی که سرمایه‌های خود را به طور مستمر در این بازار به کار می‌بندند و به اصطلاح، از فعالان همیشگی بازار و عامل چرخش بازار هستند، ضرر می‌رساند، منفی ارزیابی می‌شود؛ چرا که نوسان گیران مقطعی بازار خیلی زودتر از اینها و بعد از به دست آوردن سودهای کلان و در بحبوحه نوسانات شدید قیمت، در ماه‌های اخیر از بازار خارج شده اند. برای مثال افت قیمت شمش در این روزها اگر به واردکننده و سرمایه‌گذاران همیشگی و حرفه‌ای این بازار لطمه وارد کند، سیگنال منفی برای بازار خواهد بود اما اگر تنها دلالان مقطعی را حذف کرده و زمینه سودجویی را از بین ببرد نتیجه‌ای مثبت برای بازار خواهد داشت.

نکته دیگری که در مورد کاهش قیمت وجود دارد این است که اصولا در حال حاضر بین قیمت‌های بورس و نرخ‌های بازار آزاد هیچ هماهنگی و سنخیتی وجود ندارد. برای مثال اگر شمش ۱۶۲۶ تومانی فولاد خوزستان هم در بورس معامله شود در نهایت محصول تولید شده از آن یک هزار و ۹۰۰ تومان تمام خواهد شد این در حالی است که در حال حاضر و با وجود اینکه هنوز وارد زمان بارش‌های سنگین و توقف کامل حمل و نقل‌های بین شهری نشده‌ایم قیمت میلگرد در بازار آزاد در محدوده ۱۷۸۰ تومان است و این قیمت، با قیمت شمش همخوانی ندارد.

پیش‌بینی از آینده

در همین حال با توجه به جو روانی موجود که همه معامله‌گران آن را به جو نخری تعبیر می‌کنند، پیش‌بینی‌های متفاوتی ایجاد شده. برای مثال از یک سو پیش‌بینی می‌شود اگر جو روانی و آیتم‌هایی که در حوزه سیاست‌های داخلی و بین‌المللی وجود دارد به همین منوال ادامه پیدا کند احتمالا در ماه‌های آینده علاوه بر کاهش و خلأ مواد اولیه با خلأ محصول نهایی هم مواجه می‌شویم چرا که بسیاری از تولیدکننده‌ها، از خرید شمش به دلیل مشخص نبودن آینده، سر باز می‌زنند به خصوص که معمولا هر سال از این زمان به بعد، تقاضای واقعی و مصرف، با کاهش مواجه می‌شود و ممکن است این شرایط، جو پیش‌بینی شده را تشدید و حمایت کند. از سوی دیگر با توجه به اینکه با توجه به خروج تعداد قابل توجهی از نوسان‌گیران و سرمایه‌گذاران از بازار آهن که مهر ماه اوج این روند بود ، نوسان‌گیری و جو روانی حاصل از آن رو به کاهش است، ممکن است این شرایط روند قیمت را همچنان نزولی کرده یا در همین سطح باقی بماند.

اما پیش‌بینی دیگری هم وجود دارد و آن اینکه به دلیل موجه نبون تولید، در ماه‌های آینده با کاهش عرضه در بازار مواجه شویم که اثر روانی ناشی از آن، رشد دوباره قیمت‌ها خواهد بود.

اما در هر صورت به نظر همه معامله‌گران در هر صورت آنچه که شرایط بازار آهن را مشخص می‌کند جلسات کارشناسی برای تعیین فرمول تعیین قیمت‌های پایه و فروش شمش و مقاطع در بورس و تعیین تکلیف قیمت‌های آن در رینگ فولاد است.