گروه بورس کالا - پیش‌بینی‌ها از روند مبادلات بازار قراردادهای آتی با توجه به موضوع توافق ارزی صادرکنندگان حکایت از ثبات بازار و از سویی تداوم تشکیل صف‌های فروش در بازار دارد.

اغلب کارشناسان بر این باورند گمانه‌زنی‌ها درخصوص اتفاقات چند روز گذشته یکی از پارامترهایی بوده که روی تغییرات قیمت سکه و ارز در بازار نقدی و به تناسب آن در بازار آتی تاثیر گذاشته است. احمد بیات یکی از کارشناسان بازار آتی پیرامون روند مبادلات در بازار قراردادهای آتی بر این باور است که پیش‌بینی‌ها از روند تغییرات قیمتی دلار و سکه کاهشی بوده، این در حالی است که قیمت سکه نسبت به قیمت مظنه طلا با حباب رو به رو بوده که طی چند روز گذشته این فاصله قیمتی کاهش پیدا کرده است.

به اعتقاد بیات، فشارهای دولتی روی بازارهای کالایی به خصوص بازار ارز زیاد شده و خریداران ترجیح داده‌اند در شرایط فعلی با توجه به برنامه‌ریزی‌ها در مرکز مبادلات ارزی کشور برای توزیع و اعطای ارز کافی به متقاضیان و تاکید بر ورود قوه قضائیه به برخورد با خاطیان اختلال در بازار ارز در گرفتن موقعیت‌های خرید دست نگه دارند و سعی کنند با احتیاط بیشتری روند بازار را پی بگیرند.

به باور بیات، خبر ممنوعیت صادرات تاثیرگذار خواهد بود و در کوتاه‌مدت به دلیل افزایش عرضه کالا در بازارهای داخل به تاثیر از ممنوعیت صادرات، روند مبادلات با کاهش قیمت همراه می‌شود این در شرایطی است که در بلندمدت تغییرات قیمتی می‌تواند در تصمیم بعدی سرمایه‌گذاران موثر باشد.

این کارشناس بازار آتی با اشاره به نزول قیمت‌ها در اغلب بازارها همچون بازار آهن طی چند روز گذشته بر این باور است که خبر توافق ارزی یکی از دلایل اصلی این تغییرات قیمتی رو به پایین بوده است. بیات پیش‌بینی‌ها از آینده بازار در بلندمدت را صعودی می‌داند زیرا بر این باور است تا زمانی که نرخ تورم درسطح بالایی قرار داشته باشد و مدیریت واحدی برای بازار ارز ایجاد نشود آن وقت روند قیمت‌ها در بازار ارز رو به بالا خواهد بود که به تاثیر از این وضعیت دیگر بازارها نیز با تغییرات قابل توجهی رو‌به‌رو خواهند شد.

این کارگزار بورس کالا درباره برخی صحبت‌ها پیرامون اینکه بازار قراردادهای آتی کم‌رونق شده، افزود: بازار آتی همچنان پر‌رونق است و نمی‌شود گفت مبادلات کم‌رونق است؛ بازار آتی همواره به تناسب اخبار و گزارش‌ها منتشر شده و تغییرات بازار نقدی طی یک هفته اخیر با افزایش موقعیت‌های خرید و فروش به صورت صف مواجه بوده و این نشان می‌دهد که رونق و نوسانات بازار در سطح بالایی بوده که منجر به تشکیل صف شده؛ بنابراین صحبت از اینکه رونق بازار آتی متوقف شده یا بازار همانند گذشته نیست نمی‌تواند برای کم رونقی بازار سخن قانع‌کننده‌ای باشد.

بیات در پاسخ به این سوال که چرا گاهی اوقات بازار آتی جلوتر یا عقب‌تر از بازار نقدی حرکت می‌کند؟ گفت: بازار قراردادهای آتی به تناسب تغییرات بازار نقدی و از سویی انتظارات نسبت به سررسیدهای دور و نزدیک قیمت‌ها، توسط بازار اصلاح می‌شود که چنین برداشت می‌شود بازار با حرکت غیر منطقی مواجه شده، درصورتی که بازار آتی همواره به دلیل انتظارات نسبت به آینده و تاثیرپذیر از بازار نقدی، شرایط متفاوت و منحصر به فردی دارد.

بیات در پایان به سرمایه‌‌گذاران توصیه می‌کند از گرفتن موقعیت‌های خرید و فروش به صورت هیجانی جلوگیری کنند و در هر جا احساس اشتباه کردند بهتر است با کمترین اشتباه از بازار خارج شوند.

وی به معامله‌گران آماتور خاطرنشان می‌کند از فروش دارایی‌های پایه همچون مسکن و حضور در بازار پر ریسکی همچون بازار آتی خودداری کنند زیرا این کار اصولا اشتباه و بهتر است مردم عادی مازاد سرمایه خود آن هم تنها بخشی از آن را به بازار سرازیر کنند و این فعالیت نیز با استراتژی و خودداری از انجام معاملات هیجانی همراه باشد زیرا هر کسی در این بازار بدون علم و آگاهی وارد شود متضرر خواهد شد.

به نظر این کارشناس، اگر کسی هم در بازار پرریسکی همچون آتی حضور پیدا می‌کند بهتر است از استراتژی های کم‌ریسک‌تر همچون عملیات آربیتراژ استفاده کند و با تبیین شرایط ریسک، درصد پیش‌بینی‌های اشتباه و خطا را کاهش دهد. گرفتن پوزیشن‌ها و موقعیت‌های خرید و فروش نیز باید به تناسب دوره زمانی کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت تغییر کند زیرا در کوتاه‌مدت اگرچه نوسانات و ثبات قیمت‌ها قابل انتظار است، اما در بلندمدت در صورت تداوم شرایط فعلی، روند صعودی است.

در مجموع در بازار دیروز افت قیمت‌ها با دامنه نوسان بالای ۳ درصد دنبال شد؛ به طوری که قیمت سکه سررسید آبان‌ماه با کاهش ۷۵/۳ درصدی در محدوده یک میلیون و ۲۷۵ هزار تومان تا یک میلیون و ۳۱۳ هزار تومان، سررسید آذرماه با کاهش ۶۲/۴ درصدی در محدوده یک میلیون و ۳۳۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۳۷۵ هزار تومان و سررسید دی‌ماه با کاهش ۰۷/۴ درصدی در محدوده یک میلیون و ۳۹۶ هزار تومان تا یک میلیون و ۴۵۵ هزار تومان قرار گرفت.