گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: کاهش قیمت ارز در بازار آزاد در معاملات روز گذشته و انتشار مصوبه جدید دولت در خصوص ممنوعیت صادرات برخی اقلام کالایی، انتظار افت قیمت آهن‌آلات را تشدید کرد. در نتیجه رکودی که در این دو روز در معاملات بازار آزاد دیده می‌شد به عرضه‌های دیروز بورس هم تسری پیدا کرد و خریداران در ورود به معاملات رینگ فولاد تردید زیادی از خود نشان دادند. این شرایط نه تنها در مورد محصولات نهایی، بلکه حتی در مورد شمش هم اتفاق افتاد و حتی شدیدتر هم بود؛ چرا که هیچ خریداری حاضر به معامله شمش فولاد خوزستان نشد. از ۲۰ هزار تن عرضه میلگرد فولاد خراسان هم فقط ۲ هزار تن فروش رفت.

دلایل نخریدن شمش چه بود؟

به نظر کارگزاران، شرکت‌های فولادی برای خرید شمش و خریداران مقاطع برای معامله میلگرد فولاد خراسان، انتظار قیمت‌های پایین‌تر را داشتند؛ چراکه پیش‌بینی می‌کنند اگر این شرایط در بازار ادامه پیدا کند و قیمت ارز نزولی شود، احتمال افت قیمت محصولات هم وجود دارد.

البته به گفته یکی از کارگزاران بورس کالا این پیش‌بینی‌ها تنها یکی از دلایل خرید نکردن‌های دیروز بورس بوده و در واقع دلیل اصلی این موضوع پایین بودن نقدینگی موجود در بازار و نقدینگی فولادسازان است، چرا که در مقایسه با قبل باید وجه بیشتری را پرداخت کنند.

البته به گفته حاجی باقری، مدیرعامل کارگزاری ستاره جنوب با توجه به این موضوع شرکت فولاد خوزستان در تلاش است تا اعتباراتی را برای خریداران در نظر بگیرد که هفته آینده و احتمالا در روزهای یکشنبه یا دوشنبه جزئیات آن اعلام خواهد شد.

به گفته وی، قیمت‌هایی که در بورس اعلام می‌شود بالا نیست و علت نخریدن فولادسازان این است که نقدینگی کافی ندارند؛ در نتیجه ارائه ال‌سی به خریداران که قبلا و پیش از آغاز جهش قیمت‌ها هم در معاملات بورس اجرا می‌شد، تصمیم خوبی است که می‌تواند هم معاملات را رونق بدهد و هم کمکی به خریداران باشد؛ اما در عین حال برنامه‌ای برای کاهش قیمت شمش در بورس و برای محصولات فولاد خوزستان وجود ندارد.

نگرانی از کاهش عرضه واردکننده‌ها

یکی دیگر از تجار بازار فولاد معتقد است اگر قیمت شمش در بورس کاهش پیدا کند، قیمت بازار آزاد هم کاهش پیدا می‌کند؛ اما واردکننده‌ها حاضر نمی‌شوند با قیمت‌های پایین‌تر شمش خود را عرضه کنند که نتیجه آن محدود شدن شمش در بازار است؛ چرا که هزینه واردات برای آنها پایین‌تر تمام می‌شود.

در نتیجه بهتر است که قیمت شمش در بورس ثابت بماند تا روند ورود محموله‌های شمش وارداتی به بازار متوقف نشود البته به نظر می‌رسد در صورت صحیح بودن این معادله این موضوع فقط در مورد محموله‌هایی صدق می‌کند که در حال حاضر وارد شده ،یا توسط تجار خریداری شده و در راه ورود به مبادی ورودی کشور هستند و نمی‌توان آن را به کالاهایی که در ماه‌های آینده وارد می‌شود تعمیم داد. البته در مورد آینده بازار شمش نگرانی زیادی وجود دارد و بیشتر معامله‌گران بازار فولاد احتمال می‌دهند در صورت جذابیت نداشتن بازار واردات شمش با خلأ قابل توجهی در آینده مواجه شویم.

از این رو به نظر بیشتر کارشناسان و معامله‌گران بازار فولاد، نیاز زیادی وجود دارد تا شرایط فعلی به درستی ارزیابی شده و برای آینده بازار به خصوص برای چند ماه آینده در بخش‌های مختلف بازار از جمله تامین مواد اولیه، تولید و بازار نهایی مصرف فولاد و تقویت تقاضا، برنامه‌ریزی شود.

معاملات بورس و کاهش تقاضا

با توجه به همه این شرایط شمش فولاد خوزستان با قیمت یک هزار و ۷۶۲ تومان عرضه شد که معامله نشد.

سبد میلگرد فولاد خراسان ۲۰ هزار تن با قیمت یک هزار و ۹۲۲ تومان عرضه شد که ۲ هزار و ۵۰۰ تن معامله شد. میلگرد فولاد آذربایجان هم که با قیمت یک‌هزار و ۹۲۲ تومان عرضه شده بود بدون خریدارماند. تختال c فولاد خوزستان با قیمت یک هزار و ۴۸۶ تومان عرضه شد که ۱۸ هزار تن از آن فروخته شد.