سکوت در بازار پتروشیمی - ۸ آبان ۹۱

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: بازار پتروشیمی روز گذشته با وجود احتیاط زیاد معامله‌گران در سکوت به سر برد. به گفته معامله‌گران با وجود قوت گرفتن شایعه افت قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی، روز گذشته بازار پتروشیمی نه فروشنده‌ای داشت و نه خریداری. این در حالی است که در روزهای اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت روبه‌روی بورس قرار گرفته است و در تلاش است که مشکلات موجود در خصوص‌گرانی کالاهای پتروشیمی را به بورس نسبت دهد، از سوی دیگر نیز برخی از انجمن‌ها هم در حمایت از وزارت صنعت، گرانی برخی از محصولات پتروشیمی را به بورس مربوط دانسته‌اند. این در حالی است که بیشتر کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند؛ قیمت محصولات پتروشیمی در حال حاضر به قیمت دلار وابسته است و نه به معاملات بورس کالا.

این گروه می‌گویند: نرخ‌های پایه در رینگ پتروشیمی براساس عرضه و تقاضا و همچنین میانگین قیمت ثبت شده بر تابلو تعیین می‌شود. از سوی دیگر قیمت‌های پایه توسط کمیته نرخ‌گذاری و با حضور بازرگانی پتروشیمی، نماینده بورس کالا، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین نماینده وزارت صنعت تایید و بر تابلو ثبت می‌شود.

در همین حال گرچه در دو روز اخیر و با کشمکش بورس و وزارت صنعت، اندکی بازار پتروشیمی روند نزولی یافت و ساکت شد، اما بیشتر معامله‌گران این موضوع را مرتبط به کاهش اندک قیمت دلار در بازار داخل می‌دانند.

البته موضوع ابطال معاملات رینگ صادراتی در هفته گذشته هم مصداق خوبی برای مقصر نبودن بورس کالا در ‌گرانی محصولات پتروشیمی است؛ چرا که هفته گذشته پس از ۴ سال محصولات پلیمری در رینگ صادراتی عرضه و معامله شدند، اما بازرگانی پتروشیمی در اقدامی حیرت‌انگیز معاملات را ابطال کرد و دلیل آن را عدم تعیین نرخ‌های پایه براساس قیمت دلار روز و در بازار آزاد عنوان کرد. این در حالی است که بیشتر معامله‌گران می‌گویند: در شرایط فعلی که هر روز نرخ دلار عوض می‌شود و تسویه محصولات ۹۰ روزه است، این دلایل نمی‌تواند منطقی باشد.

از این رو موضوع نسبت دادن ‌گرانی‌ها به بورس کالا در شرایط فعلی منطقی نیست. حال آنکه ‌هاشم باروتی، مدیرعامل کارگزاری پارس ایده بنیان هم در این باره به ایسنا می‌گوید: بحث‌هایی که درخصوص عملکرد نامناسب بورس کالا در رینگ پتروشیمی مطرح شده، بسیار عجیب است، زیرا از سال گذشته قیمت محصولات پتروشیمی توسط کمیته قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی با حضور نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حمایت، بورس کالا، شرکت ملی پتروشیمی و بازرگانی پتروشیمی تعیین می شود و اگر انتقادی به قیمت گذاری کالاهای پتروشیمی باشد به این کارگروه ارتباط پیدا می‌کند.

از طرفی نمایندگان سازمان بازرسی کل کشور و ستاد تنظیم بازار نیز بر معاملات پتروشیمی بورس نظارت می‌کنند و مشخص نیست که چرا بورس کالا متهم‌گرانی محصولات شده است. وی در ادامه می‌گوید: قیمت محصولات پتروشیمی را که هر هفته روی تابلوی بورس می‌رود فروشندگان که همگی زیر نظر وزارت صنعت هستند، اعلام می‌کنند و بورس نیز در اعلام قیمت پایه نقشی ندارد.

به گفته مدیرعامل کارگزاری پارس ایده بنیان، به نظر می‌رسد گفته‌های برخی مسوولان به‌گونه‌ای است که بورس را یک شخصیت حقوقی می‌دانند که این شخصیت قیمت پایه و میزان عرضه را مشخص می‌کند، در صورتی که به هیچ عنوان این طور نیست و بورس فقط محل حضور خریداران و فروشندگان و کشف قیمت براساس عرضه و تقاضا است.

وی معتقد است، اصلی‌ترین دلیل‌گرانی محصولات پتروشیمی در هفته‌های قبل، شرکت‌های پتروشیمی هستند، زیرا آنها با علم به وجود تقاضای بالای خریداران، مقدار کمی از محصولاتشان را روانه بورس کردند و ‌گرانی‌های این محصولات را رقم زدند.

باروتی افزود: همین دیروز به یکی از عرضه‌کنندگان محصولات پتروشیمی که او هم با اظهارنظر برخی مسوولان مبنی بر‌گران‌فروشی بورس هم عقیده بود، صحبت می کردم. این عرضه‌کننده فقط گفته‌های دیگران را تکرار می‌کرد و وقتی به او گفتم چرا شما محصولی را که دو هفته پیش ۲ هزار و ۹۰۰ تومان در هر کیلوگرم بوده است و این هفته به قیمت ۴ هزار و ۳۰۰ تومان روی تابلوی بورس می‌برید ارزان تر عرضه نمی‌کنید؟ گفت این محصول برای من‌گران تمام شده و قیمت ۴ هزار و ۳۰۰ تومان نرخ واقعی آن است.

وی اظهار کرد: برخی فروشندگان در یکی دو ماه اخیر و در پی افزایش نرخ ارز، سودهای کلانی را از عرضه‌های کم محصولاتشان در بورس و رشد هر هفته‌ای قیمت‌ها کسب کرده‌اند و اکنون نمی‌خواهند قبول کنند که با این اقدام، عملا قیمت‌های بالاتری را به خریداران تحمیل کرده‌اند.