گروه بورس کالا - سحر نمایشی: بازار فلزات پایه همچنان نزولی است و فروشنده‌ها همچنان نرخ پیشنهادی خود را در بازار کاهش می‌دهند؛ اما این تنها ظاهر امر است؛ چرا که بیشتر معامله‌گران هنوز با این جریان کنار نیامده و نمی‌توانند این شرایط را توجیه کنند.

اما واقعیت این است که معامله‌گران چاره‌ای جز فروش موجودی انبارها که در ماه‌های اخیر خریده‌اند ندارند، زیرا با توجه به اخبار و شایعات منتشر شده و پیش‌بینی‌هایی که در خصوص تداوم کاهش قیمت‌ها وجود دارد، ترس از ضرر و زیان بیشتر در بین فروشنده‌ها ایجاد شده و بنابراین فروش را بر نگه داشتن کالا ترجیح می‌دهند. این شرایط که شباهت زیادی با فرآیند بازارهای کالایی دیگر همچون فولاد دارد باعث شده تا پیش‌بینی آینده بازار محدود
شود.
در همین حال مهرزاد نامداری معاون عملیات و نظارت بورس کالا، روز گذشته در همین رابطه اعلام کرد که بررسی روند قیمت‌های فلزات اساسی در هفته‌های اخیر حاکی از ۱۵ تا ۱۸ درصد کاهش در قیمت شمش فولادی، آلومینیوم و مس در بورس کالا است و در گروه فلزات رنگین نیز کاهش ۱۸ درصدی را در قیمت پایه مس کاتد و مفتول شرکت ملی صنایع مس ایران شاهد بوده‌ایم.
به گفته وی خریداران محصولات شرکت ملی صنایع مس ایران همگی صنایع پایین دستی هستند که همین موضوع اهمیت کاهش قیمت و تاثیر آن بر صنایع پایین دستی را دو چندان می‌کند. طبق اظهارات این مقام مسوول در گروه آلومینیوم نیز عرضه‌‌کنندگان اصلی این محصولات، کاهش قیمت حدود 15درصدی را اعمال کرده‌اند.
البته دیروز در بازار آزاد میانگین قیمت‌های پیشنهادی تا حدودی ثابت بود و به نظر می‌رسد این موضوع به دلیل کاهش معاملات است. کاهش قیمت‌ها در بازار ایران در حالی رخ داده که در طرف دیگر در بورس لندن و در اولین روز از شروع معاملات، در پی کاهش قدرت دلار قیمت فلزات افزایش داشت، به طوری که فروش نقدی مس با افزایش رو‌به‌رو شد و با قیمت ۷ هزار و ۶۷۰ دلار به انجام رسید.
همچنین سفارش خرید مس برای سه ماهه آینده به مبلغ 7 هزار و 693 دلار رسید. در این بین، خرید و فروش نقدی آلومینیوم نیز به ترتیب با قیمت یک هزار و 927 دلار و 50 سنت و یک هزار و 928 دلار معامله شد. قلع هم با نرخ 20 هزار و 570 دلار خریداری شد. خرید و فروش روی به ترتیب با نرخ یک هزار و 891 دلار و 50 سنت و یک هزار و 892 دلار انجام شد. سرب نیز در رینگ معاملاتی با نرخ دو هزار و 147 دلار خریداری و با قیمت هر تن دو هزار و 174 دلار و 50 سنت به فروش رسید.