گروه بورس کالا - مهندس مهرداد اکبریان، رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران، با اشاره به اینکه این انجمن به آزادسازی قیمت‌ها اعتقاد دارد، گفت: قیمت فعلی سنگ آهن بین ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزان‌تر از بهای واقعی آن است که معمولا برای مدت یک سال هم به طور یکسان درنظر گرفته می‌شود. وی همچنین با اشاره به اعتراض ماه‌های اخیر درباره سنگ آهن گفت: اگر قرار است از سوی دولت تصمیمی درباره سنگ‌آهن گرفته شود، این تصمیم باید آزادسازی قیمت آن در داخل کشور باشد و درباره قیمت‌های خارجی سنگ آهن هم باید گفت که امروز یک شرکت ایرانی هم می‌تواند تولید‌کننده و هم صادرکننده باشد. اکبریان همچنین در این زمینه گفت: ما محصول را به قیمت روز می‌فروشیم و امروز نیز قیمت بر اساس تابعی از عرضه و تقاضا است و عمده‌ترین بازار ما چین است، هرچند در این زمینه ما بیشتر تابع شرایط عرضه و تقاضا بین کشورهای چین و هند هستیم تا برزیل و استرالیا، زیرا قیمتی متعادل دارد، نه بالا و نه پایین است و این مساله منطقی به نظر می‌رسد.

به گزارش سایت « ایمیدرو» رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران نگرانی صنف سنگ آهن در ایران را دو چالش بزرگ در سنگ آهن و فولاد در دنیا دانست و گفت: یکی اینکه کشورهایی که تا حدود دو سال گذشته تولیدکننده سنگ آهن محسوب نمی‌شدند یا تولیدکننده کوچک بودند، به دلیل مزیت نسبی تقاضای سنگ آهن، روی ذخایر معادن سنگ آهن خود کار کرده‌اند. این ذخایر جدید کشف شده قرار است از سال ۲۰۱۳ به بازار عرضه شود؛ لذا پیش‌بینی می‌شود از سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ میزان عرضه سنگ آهن از تقاضای آن بیشتر شود و این مساله باعث افت قیمت سنگ آهن در جهان خواهد شد. پیش‌بینی من این است که سنگ آهن با عیار ۶۰ درصد برای سال ۲۰۱۳ به قیمت حدود ۵۷ دلار و برای سال ۲۰۱۴ به بهای حدود ۵۲ دلار اعلام شود و این موضوع برای کشورهایی مانند ایران خطر محسوب می‌شود. ‌

اکبریان همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر یک درصد تولید فولاد و یک درصد تولید سنگ آهن دنیا متعلق به ایران است یکی از نگرانی‌های کشور را در این عرصه افت قیمت های داخلی به علت بالا رفتن تولید سنگ آهن در جهان دانست و اعلام کرد: در رقابت با کشورهای فروشنده احتمالا کم می‌آوریم، زیرا قیمت تمام شده آنها کمتر از ما است. وی در عین حال به ذخایر ۲۶۵ میلیارد تنی سنگ آهن دنیا اشاره کرد و گفت: ایران نیز با ۸/۲ میلیارد تن ذخیره سنگ آهن ۲/۱ درصد ذخایر جهانی سنگ آهن را دارد. اگر منحنی تولید فولاد و طرح‌های توسعه آن در جهان را درنظر بگیریم، کل ذخایر سنگ آهن دنیا کفاف حدود ۶۲ سال آینده را خواهد داد. یعنی از ۱۰ سال آینده تعداد کوره‌های بازیافت و ضایعات ما شروع به افزایش می‌کند و به مرور زمان ممکن است جای کوره‌های احیای مستقیم و کوره بلند را برای سنگ آهن بگیرد. اکبریان در بخش دیگری از سخنان خود با ذکر اینکه دولت بر اساس دو سیاست خود یکی مبنی بر جلوگیری از خام فروشی و دوم اینکه قصد داشت ارز و درآمد حاصل از صادرات سنگ آهن را مدیریت و هدایت کند، پیشنهاد اخذ عوارض ۱۰ درصدی را برای سنگ آهن مطرح کرده است، گفت: پیشنهاد تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی توسط فعالان بخش خصوصی و با هدایت و حمایت بخش دولتی ارائه شده که این طرح می‌تواند جایگزین اخذ عوارض شود.

به این ترتیب به جای اینکه دولت از سنگ آهن عوارض بگیرد، پول عوارض به صندوق مذکور واریز و سرمایه این صندوق صرف تاسیس خطوط فرآوری و احداث زیرساخت‌های تولید فولاد در کشور شود. رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن در عین‌حال به ارقام ۳۷ تا ۳۸ میلیون تن سنگ آهن تولیدی در کشور اشاره کرد و گفت: ۲۱ میلیون تن از تولید داخلی صرف کارخانه‌های داخلی (برای تولید ۱۲ میلیون تن شمش فولاد) استفاده شده و حدود ۱۶ تا ۱۷ میلیون تن صادرات داشته ایم که حدود ۱۰ میلیون تن آن مربوط به بخش دولتی و ۷ میلیون تن متعلق به بخش خصوصی مستقل بود.