گروه بنگاه‌ها - آزاده حسینی: از زمانی که محصولات پتروشیمی وارد بورس شدند و بر اساس سیستم «گاه بر اساس عرضه و تقاضا و گاه به صورت دستوری و سهمیه‌بندی» قیمت‌گذاری شدند تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی از نحوه تعیین نرخ خوراک گله‌مند هستند. گرچه این گله و اعتراض بیشتر مربوط به شرکت‌هایی است که بیش از دو دهه از عمر آنها می‌گذرد و از این رو تکنولوژی ساخت آنها قدیمی بوده و همین موضوع باعث شده تا میزان خوراک بیشتری را مصرف کنند. طی این زمان، اعتراض آنها کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت، اما با عرضه خوراک به واحد‌های پتروشیمی بر اساس نرخ دلار اتاق مبادلات ارزی و از سویی عرضه محصول در بورس با محدودیت‌های قیمتی مشکلات واحد‌های پتروشیمی را تشدید کرده و از همین رو خواستار آن هستند که دولت در تعیین نرخ خوراک آنها را مشارکت دهد.

علی رضا صدیقی مدیرعامل شرکت پتروشیمی آبادان با اشاره به مشکلاتی که واحدهای تولیدی در خصوص نرخ خوراک فعلی دارند، گفت: در حال حاضر بحث تامین خوراک از معضلات واحدهای پتروشیمی است و با توجه به اینکه دولت یک‌طرفه قیمت را تعیین می‌کند، بسیاری از واحدهای پتروشیمی با مشکل مواجه شده‌اند. وی افزود: از سویی میزان تولید خوراک نیز به لحاظ فنی و عملیاتی کاهش پیدا کرده حال آنکه الزام به فروش از طریق بورس نیز اجازه فروش با قیمت‌های آزاد را نمی‌دهد، در حالی که بازار روال عادی خود را طی می‌کند.

وی تصریح کرد: از این رو تفاوت قیمت بین بورس و بازار روز به روز افزایش یافته، در حالی تولیدکنندگان بهره‌ای از آن نمی‌برند واین سود نصیب واسطه‌ها می‌شود و در نهایت پتروشیمی‌ها متهم به ایجاد رانتی می‌شوند که خود نقشی در به‌وجود آمدن آن نداشتند. صدیقی زاده تاکید کرد: در واقع ما محصول را در بازاری رقابتی می‌فروشیم و مواد اولیه را در بازاری انحصاری می‌خریم که هر دو به نفع تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت خوراک که همان ماده اولیه صنایع پتروشیمی است را دولت بر اساس نرخ اتاق مبادلات ارزی تعیین می‌کند، اما محصول تولیدی ما در بورس و با تفاوت قیمت بسیار با قیمت‌های بازار آزاد به فروش می‌رسد و تداوم این امر برای تولیدکنندگان مشکل آفرین خواهد بود.

وی افزود: تفاوت قیمت بین بورس و بازار انگیزه حضور واسطه‌ها را در بورس بیشتر کرده؛ در حالی که عمدتا تولیدکنندگان به دلیل مشکلات مالی قادر به خرید از بورس نیستند. وی در خصوص پیشنهاد تولیدکنندگان پتروشیمی برای مشارکت در قیمت خوراک، گفت: یک دسته از تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی بر اساس تکنولوژی نوین در حال تولید هستند، از این رو

بر اساس تکنولوژی ساخت، آنها بهره‌وری بیشتری دارند؛ اما آن دسته از تولیدکنندگان از جمله پتروشیمی آبادان، تکنولوژی ساخت قدیمی دارند و خوراکی که مصرف می‌کنند هزینه بالاتری دارد.

وی ادامه داد: آنها برای تغییر خطوط تولید و بالابردن بهره‌وری احتیاج به سرمایه و زمان دارند که اجرای آن نیازمند حمایت بیشتر از جانب دولت است که با تولیدکنندگان مدارا کرده و در تعیین نرخ خوراک آنها را در نظر گرفته و می‌تواند زمانی را برای این موضوع در نظر بگیرد. مدیرعامل پتروشیمی آبادان اظهار کرد: ما می‌خواهیم دولت ما را از خود ببیند و سود مشخصی را برای ما در نظر بگیرد و تنها به فکر منافع خود نباشد و تصمیم دولت در نرخ خوراک مرضی‌الطرفین باشد.

وی در خصوص پیش بینی روند قیمت محصولات پتروشیمی، گفت: در صورتیکه واحد‌های پتروشیمی سهمی در تعیین خوراک داشته باشند و بتوانند به یک فرمول مرضی الطرفین در قیمت خوراک با دولت برسند چشم‌انداز را مثبت می‌بینم.

صدیقی زاده افزود: روند قیمت‌ها طی سال‌های اخیر صعودی بوده اما این روند معمولا به صورت حرکت سینوسی طی می‌شود؛ یعنی یک دوره رشد یک دوره عقب گرد، اما معمولا عقب گرد کمتر از سطح قیمت قبلی است از این رو روند همواره در بازار داخلی صعودی بوده به نظرم با توجه به روند قیمت‌ها طی یک ماه اخیر، به زودی بازار محصولات پتروشیمی به ثبات نسبی برسد.