بی‌مهری فولاد به خریداران در مهرماه
گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: هفته گذشته بازارهای فولادی با نوسان زیادی مواجه شدند که در این میان برخلاف انتظار بورس کالا نقش مهمی داشت؛ چرا که نه تنها همپای بازار با التهاب قیمتی مواجه شد، بلکه علاوه بر آن در برخی موارد از بازار آزاد هم جلوتر بود. در این میان ثبات قیمت ورق و عرضه تختال فولاد خوزستان در رینگ فولادی‌ها دیگر اتفاق مهم این هفته بود.

بر این اساس میانگین قیمت میلگرد در بازار آزاد طی هفته گذشته با رشد روبه‌رو شد و از هزار و 950 تومان، در پایان هفته به 2 هزار و 200 تومان رسید ضمن اینکه قیمت آن در بورس هم از 2 هزار تومان گذشت. تیرآهن هم روند افزایشی داشت؛ به طوری که سایز نرمال این کالا از ابتدای هفته و قیمت 418 هزار تومان در هر شاخه به 460 هزار تومان در هر شاخه رسید.
رشد قیمت شمش در بورس کالا
در این میان مهم‌ترین اتفاق هفته گذشته غافلگیری بازار پس از ثبت قیمت یک هزار و 800 تومان برای شمش در بورس کالا بود. مبادلات محصولات فولادی به واسطه بازارسازی‌ها و عدم ارائه کالا به مشتریان، با رشد قیمت مواجه شد و به همین دلیل به نظر معامله‌گران بازار فولاد، این افزایش قیمت منطقی و پایدار به نظر نمی‌رسید از این رو معامله‌گران از ورود به بازار خودداری کرده و همچنان در انتظار کاهش قیمت‌ها و تغییر جهت بازار بودند. در این شرایط به یکباره روز چهارشنبه قیمت شمش در بورس کالا و همزمان با اولین عرضه تختال با رشد تقاضا همراه شد و میانگین قیمت این کالا به یک هزار و 800 تومان رسید. در نتیجه با افزایش قیمت این کالا، مبادله‌گران بازار نسبت به تداوم افزایش قیمت‌ها که تا این روز در مورد آن شک داشتند، مصمم شدند.
پیش‌بینی هفته پیش رو
با در نظر گرفتن قیمت شمش در بورس کالا که یک هزار و 800 تومان ثبت شده بود هزینه کالایی که با این محصول تولید شود قاعدتا باید بالاتر از 2 هزار تومان باشد؛ در نتیجه با در نظر گرفتن هزینه‌های جانبی خرید از بورس، میلگرد تا زمان تحویل این شمش‌ها و تولید کالا از آنها قاعدتا نباید پایین‌تر از 2 هزار تومان ثبت شود؛ چرا که در گذشته چه تجار و چه واحدهای تولیدی در صورت خرید شمش، سعی می‌کردند با کنترل بازار مقاطع از کاهش قیمت تا زمان عرضه کالاهای تولید شده خودداری کنند. در نتیجه در حال حاضر دو پیش‌بینی در مورد آینده مطرح می‌شود: نخست اینکه با توجه به جو بازار و رشد قیمت شمش در بورس، بعید است که نوردکاران به راحتی در برابر کاهش قیمت موافقت کنند که این موضوع افت بازار را بعید می‌کند، اما تحلیل بعدی این است که در صورت گرایش بازار به کاهش قیمت در هفته پیش رو، نوردکاران طبق تجربه در این شرایط وارد بازار نخواهند شد و میزان عرضه را پایین خواهند آورد که این موضوع دوباره دلیلی برای تثبیت جو روانی فعلی بازار و بالا ماندن سطح قیمت‌ها خواهد شد.
در نتیجه با این تحلیل رقابت در بازار مقاطع روز چهارشنبه هم در بورس و هم در بازار آزاد تشدید شد.
آیا بازار توان و کشش قیمت‌های بالا را دارد؟
در این میان سوالی که مطرح می‌شود این است که با در نظر گرفتن اینکه در نیمه دوم سال که معمولا تقاضا کاهشی می‌شود، قرار داریم آیا بازار توان پذیرش این قیمت‌ها را دارد و اگر نداشته باشد با در نظر گرفتن موضوع هزینه تولید در واحدهای تولیدی، شرایط نوردکاران به کجا خواهد رسید.
در نتیجه در حال حاضر به نظر می‌رسد دو دغدغه اصلی بازار فولاد یکی مساله تداوم فعالیت خطوط تولیدی است و دیگری معقول بودن قیمت نهایی برای مصرف‌کننده‌های خرد. این موضوع که مدتی است تنها خریداران خرد در بازار حضور دارند هم یکی از نکات مورد توجه است؛ چرا که برخی از کارشناسان بازار لزوم برخورد با احتکار کالا را که هفته گذشته مهم‌ترین عامل رشد قیمت‌ها بود و حتی از مساله تاثیرگذاری ارز هم مهم‌تر جلوه می‌کرد، به دلیل حمایت از تولیدکننده‌های بخش خصوصی با اهمیت می‌دانند. به عقیده این گروه از کارشناسان معمولا وقتی موعد خریدهای پروژه‌ای دولتی می‌شد به هر صورت از خریداران حمایت شده و حتی در مواردی بحث اعتباردهی در معاملات بورس هم مطرح می‌شد.
از این رو به عقیده برخی از معامله‌گران در حال حاضر هم مثل قبل باید از نوسان‌های غیر منطقی که بیشتر به دلیل عدم عرضه کالا در بازار است، جلوگیری شود. البته این موضوع در شرایطی مطرح می‌شود که پس از نظارت‌های شدید سازمان‌های مسوول طی سال‌های اخیر و توقف قیمت‌ها طی یک دوره طولانی، کنترل دستوری بازار و حد و مرز حضور دولت در بازارها موافقت‌ها و مخالفت‌های زیادی را به دنبال داشته و نظرات در این مورد ضد و نقیض است به طوری که برخی از مخالفان بحث دخالت دستوری در حوزه نظارت بازار و بورس، حتی در شرایط فعلی هم با آن موافق نیستند.

دسترسی آسان تولید‌کنندگان به تختال‌
یک کارگزار رینگ فلزات مزایای ورود تختال (اسلب) فولاد خوزستان در بورس کالا را مورد اشاره قرار داد و گفت: پیش از این فولاد خوزستان کل تولید خود را به شرکت‌های دولتی و وابسته می‌فروخت‌ که با ورود 20درصد تولید آن به بورس وضعیت تولید‌کنندگان خصوصی‌ها بهتر می‌شود.محمودرضا الهی‌فر در گفت‌وگو با فارس در خصوص نخستین عرضه تختال (اسلب) فولاد خوزستان اظهار کرد: از اواخر سال گذشته تختال عرضه می شد، ولی برای فولاد هرمزگان بود، بنابراین با پذیرش این کالا از سوی فولاد خوزستان شرایط برای خریداران بهتر شد. وی با اشاره به اینکه فاصله و هزینه حمل تختال فولاد هرمزگان بیش از فولاد خوزستان است، گفت: خرید و نقل و انتقال تختال برای شرکت‌های همجوار فولاد خوزستان و به طور کلی برای اکثر خریداران راحت‌تر است و همچنین نوع آن نیز شناسنامه‌دارتر است.این کارگزار رینگ فلزات تصریح کرد: با ورود تختال به بورس کالا به خصوص تختال خوزستان یکسری از تولیدکنندگان ورق خصوصی راحت‌تر می‌توانند مواد اولیه خود را خریداری کنند، زیرا پیش از این بیشتر تولیدات این شرکت به شرکت‌های دولتی و وابسته فروخته می‌شد که با ورود 20درصد از کل تولید آن به بورس کالا، شرکت‌های خصوصی می‌توانند این محصول را تهیه کنند.الهی‌فر با اشاره به تقاضای مناسب برای تختال در معاملات امروز، خاطرنشان کرد: این کالا محصول میانی ورق است و شمش بلوم و بیلت محصول میانی است که تبدیل به میلگرد و تیر آهن می‌شود،در حال حاضر بین بلوم و بیلت با تختال اختلاف قیمت وجود دارد. وی ادامه داد:‌ با توجه به اینکه قیمت ورق پایین‌تر از میلگرد و تیر آهن است،قیمت تختال(اسلب) نیز کمتر از بلوم و بیلت است. در نهایت با ورود این محصول از فولاد خوزستان که استاندارد بالاتری نسبت به تولید سایر شرکت‌ها دارد، برای تولیدکنندگان خصوصی ورق اثر مثبت خواهد داشت و امکان خرید را برای آنها راحت‌تر کرده است.