هنوز برای جهش زود است

تولید بیلت در ترکیه ماه سپتامبر افزایش یافت؛ چرا که کارخانه‌هایی با توانایی تولید ورق و مقاطع، تولید مقاطع را ترجیح می‌دادند چون بازار ورق راکد بود. به گزارش انجمن آهن و فولاد ترکیه تولید بیلت این کشور ماه گذشته به ۲۹/۲ میلیون تن رسید که ۹درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۱ بالاتر بود و ۲ درصد نسبت به آگوست رشد داشت. بین ژانویه تا سپتامبر نیز ترکیه ۴۴/۲۰ میلیون تن بیلت تولید کرده که رشدی ۱۵درصدی نسبت به سال قبل داشته است. در همین حال موجودی بیلت در بورس فلزات لندن به بالاترین سطح در ۱۲ ماه اخیر رسید و ۱۲۱ هزار و ۳۵۵ تن ثبت شد. البته این رشد موقتی بود. روز دوشنبه ۵۰ هزار تن به موجودی اضافه شد و چهارشنبه ۵۸ هزار و ۵۰۰ تن کم شد. پیش‌بینی شده فعالیت قراردادهای بیلت بورس لندن باز هم کاهش یابد.

قیمت قرارداد نقدی بیلت در بورس لندن از ۳۲۵ دلار به ۳۵۰دلار در هر تن افزایش یافته، ولی هنوز ۱۵۰ دلار در هر تن از شاخص قیمت پلاتس پایین‌تر است. علت این اختلاف قیمت زیاد با بازار فیزیکی این است که پس از خرید باید برای خروج کالا از انبار همچون سایر فلزات در این بورس منتظر ماند و همین امر از ارزش کالا می‌کاهد.

بازار ورق در افت و خیز بازارها

بازار واردات ورق در اروپا طی هفته‌های اخیر در سکوت بود، چون عرضه‌کنندگان چینی دیگر قیمت‌های رقابتی ندارند و خریداران نیز با توجه به رکود بازار ترجیح می‌دهند فعالیت نکنند.

اخیرا ورق گرم ترکیه ۴۴۵ تا ۴۵۰ یورو در هر تن (سی‌آی‌اف ایتالیا) اعلام شده که تحویل دسامبر است. ولی خریداران ترجیح می‌دهند از بازار داخلی خرید کنند و در تناژ بالا وارد نمی‌کنند. از طرفی چینی‌ها در بازار اروپا حضور ندارند چون قیمت‌های آنها بالا رفته و ورق سرد ۵۲۰ یورو در هر تن (سی‌آی‌اف) است. اوایل اکتبر محموله تناژ بالایی از ورق گرم چین به ایتالیا در ۴۳۰ یورو هر تن سی‌آی‌اف فروخته شد و پس از آن قیمت بالا رفت. تجار روسیه نیز فعلا فعالیت زیادی در اروپا ندارند و ورق گرم آنها ۴۴۰ یورو و ورق سرد ۵۲۰ یورو در هر تن (سی‌آی‌اف) است. از آنجا که در سراسر اروپا بازار راکد است، در بنادر، محموله‌های آماده به حمل فراوان است و تا زودتر از فصل اول سال ۲۰۱۳ نمی‌توان امیدی به بهبود بازار داشت.

فعالیت بازار ورق گالوانیزه ترکیه نیز خیلی پایین است و خریداران منتظر رسیدن قیمت‌ها به حداقل ممکن هستند. فعالان بازار معتقدند با اینکه قیمت ورق گرم که ماده اولیه‌ای برای ورق گالوانیزه است اخیرا کمی بالا رفته ولی باز هم تا پایان سال اوضاع این چنین می‌ماند، چون زمان می‌برد تا این افزایش قیمت به بازار ورق گالوانیزه هم منتقل شود.

تولیدکنندگان داخلی ورق گالوانیزه را ۷۸۰ تا ۸۰۰ دلار هر تن درب کارخانه پیشنهاد می‌دهند که از اواخر سپتامبر ثابت مانده است. قیمت فعلی ورق گرم در بازار ترکیه ۷۸۵ دلار هر تن درب کارخانه است و با افزایش قیمت‌های جهانی، این تولیدکننده‌ها نیز قیمت را بالا خواهند برد.

در بازار ورق آمریکا کارخانه یو اس‌استیل اعلام کرده قیمت انواع ورق خود را ۴۰ دلار در هر شورت تن بالا برده است. ظاهرا این افزایش قیمت برای جلوگیری از روند رو به کاهش قیمت در بازار است. انتظار می‌رود سایر کارخانه‌ها نیز از این روند تبعیت کنند.

شاخص قیمت ورق گرم موسسه پلاتس ۵۷۰ تا ۵۹۰ دلار هر شورت تن و ورق سرد ۷۰۰ تا ۷۲۰ دلار در هر شورت تن (درب کارخانه) است در حالی که در مدت مشابه ماه قبل قیمت ورق گرم ۶۴۰ تا ۶۵۰ و ورق سرد ۷۵۰ تا ۷۶۰ دلار در هر شورت تن بود. شاید این افزایش قیمت کارخانه فوق موجب رشد موقتی خرید‌ها شود ولی بعید است تاثیر درازمدتی داشته باشد.

افزایش پیش‌بینی افت تقاضای فولاد

حدود نیمی از شرکت‌های اروپایی حاضر در آخرین نظرسنجی استیل ایندکس انتظار داشتند تقاضا در سه ماه آتی کاهش یابد. در آمریکا نیز شرکت‌های کمتری امید به رشد تقاضا داشتند.

از بین شرکت‌های اروپایی حاضر در نظرسنجی، درصد بیشتری در انتظار افت قیمت بودند و در آمریکا درصد بیشتری ثبات قیمت را پیش‌بینی کردند. نیمی از شرکت‌های حاضر در این نظرسنجی نیز موجودی فولاد باثباتی داشتند.

۵۲ درصد از شرکت‌های اروپایی افت تقاضا را برآورد کردند و ۳۶ درصد ثبات آن را در سه ماه آتی پیش‌بینی کردند. ۵ درصد نیز در آمریکا رشد تقاضای فولاد در سه ماه آتی را ممکن دانستند و ۴۲ درصد از افت آن خبر دادند. در سطح جهان نیز موافقان پیش‌بینی افت تقاضا به ۴۵ درصد رسید و ۴۳ درصد ثبات آن را پیش‌بینی کردند.

۶۲ درصد اروپایی‌ها کاهش قیمت را در سه ماه آتی روند بازار فولاد دانستند و ۱۲ درصد رشد قیمت را برآورد کردند. بین شرکت‌های آمریکایی ۷۴ درصد افت قیمت و ۵ درصد رشد آن را پیش‌بینی کردند. در سطح جهان ۶۲ درصد شرکت‌ها افت قیمت را پیش‌بینی کردند و ۲۶ درصد آن را در سه ماه آتی با ثبات دانستند.

۵۳ درصد آمریکایی‌های حاضر در این نظرسنجی، موجودی فولاد با ثباتی نسبت به هفته قبل داشتند و ۳۵ درصد از افت آن خبر دادند. در بین اروپایی‌ها ۵۰ درصد ثبات موجودی و ۳۷ درصد کاهش آن را نسبت به هفته قبل خبر دادند. ۴۷ درصد شرکت‌های حاضر در نظرسنجی اخیر در سطح جهان موجودی باثباتی داشتند. ۳۷ درصد از کاهش آن خبر دادند.