معادله‌های جدید در بازار فولاد

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: بازار فولاد در شرایطی به پایان معاملات هفتگی خود نزدیک می‌شود که طی این مدت نوسان زیادی را تجربه کرد و از مرز یک هزار و ۹۰۰ تومان به ۲ هزار و ۱۰۰ تومان رسید.

اما واقعیت اصلی بازار این است که بخش قابل‌توجهی از این جو روانی و رشد قیمت‌ها واقعی نیست؛ چرا که همه فاکتورهای تاثیرگذار در تعیین قیمت در حال حاضر وجود ندارند که از همه مهم‌تر می‌توان به بخش تقاضا اشاره کرد. طی روزهای اخیر فروشنده‌ها با وجود اینکه هیچ تقاضای عمده و قابل‌توجهی در بازار وجود ندارد؛ اما در عین حال میانگین قیمت پیشنهادی خود را در بازار بالا بردند. این در شرایطی است که بیشتر کالاهای پیشنهادی که با قیمت‌های بالاتر از ۲ هزار تومان در بازار مطرح می‌شود بعضا تا ۳۰۰ تومان ارزان‌تر تهیه شده‌اند. این موضوع به خصوص در مورد مواد اولیه بیشتر نمود پیدا کرد؛ چرا که شمش‌هایی که با ارز ۲ هزار تومانی وارد شده‌اند، با در نظر گرفتن پایین بودن میانگین قیمت شمش وارداتی نباید بالاتر از ۱۷۰۰ تومان عرضه شوند، اما در نهایت پس از رشد مقاطع، فروشنده‌های شمش هم نرخ پیشنهادی خود را در بازار بالا بردند.

به گفته کارشناسان بازار معمولا قیمت مقاطع باید بر اساس میانگین قیمت مواد اولیه تعیین شود، اما در دو روز اخیر این موضوع برعکس شده و نرخ مواد اولیه دنباله روی قیمت محصول نهایی شد.

بر این اساس دیروز هم میانگین قیمت محصولات فولادی به خصوص شمش با رشد ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی در معاملات بورس کالا روبه‌رو شد.رشد قیمت شمش در بورس در حالی اتفاق افتاده که قیمت این کالا در بنادر شمالی تا روز چهارشنبه در محدوده یک هزارو ۹۰۰ تومان بود . در نتیجه با نزدیک شدن نرخ بورسی و بازار آزاد این کالا بسیاری از معامله‌گران از احتمال متوقف نشدن سیر صعودی قیمت فولاد در عین حال که آن را به دلیل نبود تقاضای واقعی و انحصاری شدن بازار غیر‌منطقی می‌دانند صحبت می‌کنند.

گزارش اروپا، دلیل واقعی رشد قیمت‌ها نیست

طی روزهای اخیر موج افزایش قیمت محصولات فولادی در حالی در بازار رخ داده که مهم‌ترین عامل آن انتشار خبر برخی محدودیت‌های وارداتی از اروپا بوده است این در حالی است که همه معامله‌گران و کارشناسان بازار بر این موضوع اذعان دارند که تحریم واردات کالاهای فلزی و فولاد بر بازار ایران تاثیر نمی‌گذارد؛ چرا که از یک طرف کالاهای فولادی از این بازار‌ها وارد نمی‌شده و از طرف دیگر حتی در صورت افت حجم واردات، کاهش تقاضا در بازار به خصوص در نیمه دوم سال این افت واردات را جبران می‌کند. از این رو برخی از کارشناسان بازار با تاکید بر این موضوع معتقدند رشد قیمت‌ها به سرعت جبران شده و خریداران واقعی بازار هم بهتر است تامل کنند، اما در طرف دیگر با در نظر گرفتن اینکه طی این مدت بیشتر موجودی‌های بازار در اختیار تجار و انبارداران قرار گرفته در نتیجه نگرانی از انحصاری شدن بازار هم وجود دارد به همین دلیل بخشی از معامله‌گران، خرید در این برهه زمانی را به نفع خریداران می‌دانند به خصوص که ریسک کمتری را برای آنها به همراه دارد. با در نظر گرفتن اینکه معاملات بازار آزاد طی روزهای اخیر واقعی نبوده و بیشتر سفته بازی بوده است، این انتظار را ایجاد کرد که بازار فولاد هم همانند بازار مواد خوراکی با بررسی و نظارت بر موجودی انبارها مواجه شود و حتی بعضی این اقدام را ضروری هم می‌دانند؛ چرا که انحصاری شدن بازار بیش از هر چیز در این برهه زمانی به مصرف‌کنندگان خرد بازار که تنها متقاضیان فعلی محصولات فولادی هستند ضربه می‌زند.

تحلیل بازار از رشد قیمت شمش در بورس

با در نظر گرفتن اینکه روز گذشته میانگین قیمت شمش فولاد در بورس کالا به یک هزار و ۸۰۰ تومان رسیده برخی از تجار بازار نسبت به برگشت قیمت‌ها در هفته آینده اظهار تردید می‌کنند؛ چرا که برخلاف محدودیت‌های معاملاتی در معاملات ورق بورسی، قیمت مقاطع و شمش در بورس کالا به صورت آزادانه قیمت می‌خورد. در این میان به دلیل افزایش قیمت فروش شمش وارداتی، نوردکاران با التهاب بیشتری وارد معاملات بورس شده و عامل رشد قیمت این کالا در بورس شدند که نتیجه آن رسیدن قیمت شمش بورسی به نرخ بازار آزاد بود. یکی از کارگزاران بورس معتقد است تا زمانی که محموله‌های فروخته شده از شمش در معاملات دیروز بورس کالا تبدیل به کالا نشده و فروخته نشود فروشنده‌ها نسبت به کاهش قیمت مقاومت خواهند کرد. در نتیجه با در نظر گرفتن هزینه ۲۰۰ تومانی تولید، حداقل قیمت میلگردی که با شمش ۱۸۰۰ تومان تولید شود ۲ هزار تومان خواهد بود. در نتیجه برخی از معامله‌گران با این توجیه و تحلیل احتمال برگشت قیمت‌ها را منتفی می‌دانند. این در حالی است که به طور کلی فاکتورهای اقتصادی تنها عواملی هستند که می‌توانند جهت بازار را در آینده مشخص کنند.